Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

För det första verkar de anse sig kunnigare än veterinärer.

Sen är de rädda om sitt anséende på ngt lustigt vis- är väl rädda för att "konka" även i denna bransch.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

En grej bara som vi får ta och klargöra, bilderna i aftonbladet är INTE på hästen i fråga. Den såg förmodligen helt annorlunda ut i hovarna.

Dubbelsula - jag vet inte exakt vad coari lägger in för mening i det ordet men i min mening är det när hela sulan lossar och det finns en helt ny sula därunder.
Meningen är att sulan skall bytas ut lite i taget genom nötning mot underlaget, precis som med våran hud. Det är det som är meningen.

Är det mycket torrt i marken eller om hästen är sjuk kan det byggas upp en tjockare sula som, när det blir blött eller när hästen frisknar till, lossnar. Det är det som är dubbelsula.
Jag iakttog detta med mina egna hästar när regnet kom efter den extrema torkan i somras, men om det skedde så regelbundet som två gånger per år skulle jag fundera på om inte hästarna var sjuka eller om det var hovvården det var fel på.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

För det första verkar de anse sig kunnigare än veterinärer.
Det konstiga är ju att de haft ut två olika veterinärer som båda friskförklarat hästen. Men det duger ju inte eftersom någon hakat upp sig på att den måste in på klinik och röntgas.

Litar inte länsstyrelsen på distriktsveterinärerna?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om det nu inte är några problem med hästens hälsa förstår jag inte varför det inte skulle vara genomförbart att frakta hästen till klinik för det önskade utlåtandet.

Har det gått prestige i fallet?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det konstiga är ju att de haft ut två olika veterinärer som båda friskförklarat hästen. Men det duger ju inte eftersom någon hakat upp sig på att den måste in på klinik och röntgas.

Litar inte länsstyrelsen på distriktsveterinärerna?

Om man först har diagnosticerat Fång SJÄLV, brukar alla vettiga hästägare åka o röntga hästarna- när de inte har ont längre.
Att riskera hästens väl genom att transportera den långt fast man tror att hästen har denna sjukdom är djurplågeri.
Att dessutom hålla på att försöka lasta den i många timmar, då har man ingen känsla för hästen.

du rekommenderar ju samma sak på din hemsida- att ta fånghästarna upp till din lösdrift å det innebär en väldigt lång resa för de flesta.
Stress- såsom lång resa o nya hästkompisar lär inte förbättra sjukdomstillståndet.
Återigen så tror ni er kunna se förändrat läge av hovbenet-utifrån, varav " onödigt att röntga den".
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om det nu inte är några problem med hästens hälsa förstår jag inte varför det inte skulle vara genomförbart att frakta hästen till klinik för det önskade utlåtandet.

Har det gått prestige i fallet?
Det är ju frågan i vilket håll det gått prestige.

Varför duger inte en friskförklaring av distriktsveterinär?

Det är väl självklart och uppenbart att det är jobbigare att frakta hästen till klinik än att låta en veterinär komma ut, särskilt som (om jag kommer ihåg rätt) hästen var svår att lasta.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

du rekommenderar ju samma sak på din hemsida- att ta fånghästarna upp till din lösdrift å det innebär en väldigt lång resa för de flesta.

Detta enbart om man inte har möjlighet att erbjuda hästen lämpliga förhållanden för rehabilitering där man är. En sista utväg som dessutom oftast inte är aktuell i det akuta stadiet.


Anser du att hästen skulle ha stått kvar där? Trots att den tjuvmatades?
Hade det varit lindrigare för hästen att transporteras till klinik och sedan tillbaka till stallet där den tjuvmatades? Två resor med transport istället för en och man skulle fortfarande vara kvar på samma ställe.

Jag vet vad jag hade gjort om jag hade en fånghäst som tjuvmatades trots att fång konstaterats.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fast hur var det nu, tjuvmatning eller hovböld?
Grejen är väl samtidigt att har man en ordination av en veterinär så är man ju ansvarig som hästägare att detta görs, och inte motsatsen. Djur skyddslagen säger ju att man inte får neka en häst vård om detta har krävts, och det krävdes ju från första början fast man valde att ignorera det.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag hade nog oxå matat en häst som bara fick halm o silvervatten.

Varför inte ta hästen till klinik för ordentlig genomgång eftersom djurskyddsmyndigheten begär detta o om det nu visar sig att hästen är OK så är väl saken utagerad, men o bara dra ut på saken är väl ändå lite skumt, det ligger en hund begraven
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

KL
i dag är det den 30.onde.. får se nu då om hästen får någon vård eller inte.. Hoppas den får det..

ni som är mer insatta.. vad händer om den inte får vård i dag?Kommer polisen och hämtar den då eller va?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Att den tjyvmatades är inte trovärdigt, då man grundar det på att det låg betforrester i krubban.
Den skulle aldrig ha lämnat ngt kvar där med den "foderstaten".

Det är klart som korvspad att den inte kunde gå om hovarna såg ut som på bilden!!!
Hur kan ngn utsätta en häst för dylikt o inte minst en sdn gammal häst- fyy vad elakt.
Att den inte röntgas kan delvis bero på att den inte heller är försäkrad.
Om man väljer att inte försäkra hästarna, så får man ta det den hårda vägen när de blir sjuka.
Kan tycka att det borde lagstadgas liksom trafikförsäkring.

Det kostar att ha häst. vill man inte betala för sjukvård ska man inte skaffa häst o defintivt inte flera.

Kan sen bara inte förstå varför man försvarar sånt här.:confused: :confused:

Om man inte är likasinnad förstås:idea:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fast hur var det nu, tjuvmatning eller hovböld?
Grejen är väl samtidigt att har man en ordination av en veterinär så är man ju ansvarig som hästägare att detta görs, och inte motsatsen. Djur skyddslagen säger ju att man inte får neka en häst vård om detta har krävts, och det krävdes ju från första början fast man valde att ignorera det.

Jag tror jag sagt det förut; varför utesluter det ena det andra? Hovböld är relativt vanligt efter fång.

Som jag förstod det fick de en rekommendation av veterinär att åka in på klinik dagen de flyttade hästen. Den veterinären hade bara konsulterats via telefon av djurskyddsinspektören och alltså inte sett hästen. (som jag förstår det var det inte samma som varit ut första gången, när hästen fick smärtstillande)
Som jag förstår det kan det tom vara så att djurskyddsinspektören inte fick tag på veterinären förrän efter att de åkt med hästen.
Sedan beslutades det att hästen ska in på klinik, ha boxvila och verkas av SHF-ansluten hovslagare, vilket överklagades och en del av överklagan avslogs. Och det var detta beslut att avslå överklagan som kom till aftonbladets kännedom flera dagar innan hästens förmyndare fick veta det.

Vård har hästen fått, men på plats istället för på klinik. (och vid det här laget har de väl varit på klinik med.)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Som jag förstod det fick de en rekommendation av veterinär att åka in på klinik dagen de flyttade hästen. Den veterinären hade bara konsulterats via telefon av djurskyddsinspektören och alltså inte sett hästen.

Då har du förstått det hela fel, eller inte fått riktig information.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Och det var detta beslut att avslå överklagan som kom till aftonbladets kännedom flera dagar innan hästens förmyndare fick veta det.
Det är nog inte hästen som behöver förmyndare i det här fallet.:confused:
Om jag var du skulle jag sluta försöka försvara/förklara det här, du är på väg att veckla in dig lite för mycket. Redan OL:s genmälen är tillräckligt förvirrande.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hästar har ingen 'förmyndare'......
Hästar har ägare, och dom har enligt lagen strikt ansvar för djurets väl och ve.
Detta är inget man i lagens mening kan 'skriva över' på någon annan.
Om man däremot lämnar ett djur i annans vård, kan denna persom bli delaktigt ansvarig, men ägaren undslipper aldrig ansvar.

/Mike
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

KL
i dag är det den 30.onde.. får se nu då om hästen får någon vård eller inte.. Hoppas den får det..

ni som är mer insatta.. vad händer om den inte får vård i dag?Kommer polisen och hämtar den då eller va?

Nej för den har den 30:e varit inne på klinik, vad svaret från denna klinik undersökning påvisar kommer bli ofentligt på Måndag.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om du tycker att det bryter mot djurskyddslagen att låta en åttaåring sitta på en häst som hade fång i fjol, så absolut! Varsågod!
Men jag vet inte om det kommer att leda till något åtal, snarare kommer de att skratta åt dig.

Hej, min uppfattning är att man inte överhuvudtaget rider på en häst som uppvisar fång.

Jag tror inte jag är helt ensam om att ha den uppfattningen oberoende på vilken typ av fång individen för dagen har.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har faktiskt sett liknande händelse.
I det fallet var man trött på ponnyn, växt ur den o fick den ej såld iom för högt pris. Man slängde ut ponnyn på grönbete efter regnet i somras- gräset växte som f-n o ponnyn fick fång igen:confused: - Begriper inte varför:angel:

Den reds efter ngn månad- för att få ut försäkringen kan jag tänka mig. som tur var var det ingen som ville fortsätta att rida den.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Då har du förstått det hela fel, eller inte fått riktig information.
Det har jag bara läst på aftonbladet. Vid vilken tidpunkt det var är egentligen inte lika relevant som att veterinären bara hade pratat med djurskyddsinspektören över telefon och alltså inte sett hästen själv. Och det står där, klart och tydligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp