Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*kort och relativt meningslöst inlägg som ändå syftar till att beskriva hur jag och många med mig ser barfotatalibaner*


Hej, jag tolkar ditt inlägg som så att "vi" inte utifrån vårat arbete i detta fall med allt vad det innebär i anmälningar och faktabaserad fortlöpande information talar för "döva" öron.

Vi känner oss alla hedrade över det stöd som ni alla hästägare ger oss. *bugar*
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*bugar tillbaks*

Ni gör ett bra jobb som ifrågasätter tvivelaktiga metoder.

Norrland
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du får gärna peka hur du ser det på en hov som är fotad rakt uppifrån.

Att denna hov även sedd uppifrån är verkad ur balans kan du väl hålla med om?
Om den sedan är ur balans pga av att du med din verkning vill åstadkomma något vill jag låta vara osagt.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Att denna hov även sedd uppifrån är verkad ur balans kan du väl hålla med om?
Om den sedan är ur balans pga av att du med din verkning vill åstadkomma något vill jag låta vara osagt.

Återigen, ni får gärna peka hur ni ser det på den bilden.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Återigen, ni får gärna peka hur ni ser det på den bilden.


Hej, jag förstår inte varför ngn ska behöva peka på ngt som är så uppenbart att t.o.m. du borde se det.

Även om ngn du pekar på det så kommer du med största sannolighet inte att förstå det i alla fall då du inte har en aning om hur hov i balans ska se ut utan bara starta ett massivt bombande med ogrundade påstående utifrån din Okunskap.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Lite nya fakta i ärendet!

Barfotahästens ärende förhalas

Källa: Ridsport

Kort citat:
Fallet med den omskrivna barfotahästen rullar vidare.
Personen som har hand om hästen har överklagat djurskyddsinspektörens förelägganden om att hästen ska tas till veterinärklinik för professionell vård.
Hur länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, än beslutar i ärendet kommer det att förhalas.

Slut citat:

Länk: http://www.tidningenridsport.se/
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Alltså nog är det märkligt. Om hästen hade någon sjukdom hovböld, fång eller OLs egenpåhittade sulsjukdom vore det väl bara att åka in med den? Då vore ju ärendet ur vägen!

Om jag vore barfotatalibanerna som är inblandade hade jag lastat hästen omgående och åkt in till klinik. Framförallt som de hävdar att inget är fel med hästens hovar (verkningen). Bara det att de inte genast åker visar ju hur skyldiga de är.

De måste väl troligen förhala så länge de bara kan för att dölja vilket elände de ställt till med.

Emindy - du som försvarar det här. Kan du förklara varför i hela fridens namn de inte åker in med hästen till klinik??

Norrland
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nej, nej - du förstår inte! Det är en KONSPIRATION.

Veterinärer och hovslagare är i MASKOPI med varandra och veterinärerna kommer inte att ge korrekt diagnos på hästen, de kommer bara att skydda sina vänner hovslagarna

*suckar*
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Alltså nog är det märkligt. Om hästen hade någon sjukdom hovböld, fång eller OLs egenpåhittade sulsjukdom vore det väl bara att åka in med den? Då vore ju ärendet ur vägen!
Norrland

Hej, ja det hade ju varit det enklaste för att då få en snabb opartisk bedömning som även skulle utifrån hur det förhåller sig friskriva dom för alla falska anklagelser.

Att man nu inte gjort så utan i stället förhalar ärendet och även överklagar Djurskyddsmyndighetens egna djurskyddsinspektörers kompetenta bedömning tillsammans med Veterinärs kompetens talar väl sitt tydliga språk.

Man är helt enkelt skiträdd för att detta fall ska utifrån svensk djurskydds lagstiftning kommer få för koncekvenser utifrån deras djurplågeri.

Hästen som individ bryr man sig inte ett dugg om, bara ett desperat försök att skydda sitt eget ego.

Det har dock ingen betydelse om det tar ytterligare tre dagar innan hästen med hjälp av polis tvingas in till en klinik för dokumentation utifrån denna individs dagshälsa. Det finns dokumenterade bevis under hela denna resans gång, främst i från det skick den befann sig vid anmälnings tillfället och även utifrån den transport som skedde.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Emindy - du som försvarar det här. Kan du förklara varför i hela fridens namn de inte åker in med hästen till klinik??

Norrland

Jag håller med dig att det är märkligt. Fast åt båda håll egentligen. De har ju haft veterinärer ute, varför måste de också in till klinik?
Men som sagt, det tjänar ju inget syfte att INTE åka in.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag håller med dig att det är märkligt. Fast åt båda håll egentligen.
Men som sagt, det tjänar ju inget syfte att INTE åka in.


Hej, jag håller helt med dig. Hade man inte haft ngt att dölja när denna häst transorterades från sin ursprungsort direkt till närmaste klinik i stället för 30 mil upp till sanchp:s utbildnings ansvariges "tillhåll" så skulle detta ärende aldrig ha fått dessa "propotioner".

Hade man heller inte först kommit med påståenden om att hästen "tjuvmatades" och uppvisade foderfång för att lite senare ändra det till en hovböld för att ännu senare påvisa att den hade sk.
"pertified sole" så hade trovärdigheten för sanchp:s verksamhet och deras eget språkrörs yttrandefrihet förefallit mer stabilt.

Jag vet att det ställs många frågor utifrån detta fall i det "egna ledet" vilket jag tycker är jättebra. Äntligen börjar många hästägare tänka i "egna banor" och börja ifrågasätta tvivel.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste nytt!!!

Här är sanchp:s språkrörs uttalande om konsekvencerna om detta enskilda falls utgång vilket betyder att Aftonbladets reporter på Ridsport samt att djurskyddsinspektörerna som genom dom oegentligheter som begåtts blir fällda i berörda instanser.

Kort citat:Jag hoppas att Eva Eternell-Hagen kommer att fortsätta raportera alla detaljer när ärendet avskrivs av rätten, djurskyddsinspektören i stället fälls för alla oegentligheter hon har begått och Aftonbladet fälls av Allmänhetens Pressombudsman.

Slut citat:

Källa:http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

Klicka på "lite till"
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Deras språkrör återger även denna färska informaton.

Citat:En ganska intressant detalj är att Aftonbladet första rubrik i detta ämne var "Hästägare anmäld efter barfotaverkning" men nu är man nere i att problemet är att en halt häst (grad 1 i skritt och grad 3 i trav) som gick på smärtlindring lastades och kördes i transport till ett stall där den blev problemfri inom en vecka.

Slut citat:



Källa:http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm Klicka på "lite till"

Detta uttalande helt utan att kunna hänvisa till källhänvisning!!!

Detta kan inte annat än betraktas som ren nonsens då inget i dessa påståenden ger en trovärdig källhänvisning till dess påstående.

Man bör oxå beakta det som detta språkrör skrivit att denna häst trots smärtlindring transporterades med en grads hälta i skritt, tre graders hälta i trav så långt som 30 mil vilket normalt innebär ca drygt 3,5 timmars transport. Enbart detta strider mot djurskyddslagen och den enskilda hästens välbefinnande!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hade det inte varit så tragiskt hade jag skrattat så jag grät...

I genmälen och "svar på tal" skrivs det om SERIOSITET. Men snälla rara vänner - hanteringen från barfotatalibanen är inte ens i närheten av ordets innebörd.

Det enklaste hade väl varit att dessa tre veterinärer på pränt sätter sin friskhetsförklaring gällande hästen ifråga, och sedan kan hela saken dras i långbänk på annan plats.

Nä, just det! Det förutsätter att 1) hästen faktiskt ÄR frisk 2) veterinärer faktiskt har varit och tittat

Det är svårt, det här med sanning och konsekvens...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har just läst igenom alla inlägg på tråden, tog ca 1 timme så jag känner mig lite "snurrig".
Jag var för ett par år sedan på en av OLs föreläsningar och allt "luktade" försäljningstrick. Ett exempel var när han sa att sveriges veterinärer inte vet hur hovbenet ser ut för att i "alla" läroböcker är hoven avbildad delad på mitten (hoppas ni förstår min taskiga förklaring) och att hovbenet då ser ut att peka neråt. Därför (elnigt OL) så tror alla veterinärer att hästen har hovbensänkning när den röntgas... Men hallå! Tror han på fullt allvar att våra veterinärer är så okunniga eller är han bara ute efter att sälja "sin" affärside??!

Jag var för en stund sen inne och tittade på OLs hemsida, där visar han en bild på en kraftigt verkad hov. Hovväggen är ca 1 cm från "markkontakt". Är det särskilt naturligt och något att eftersträva på en sjuk hov?

En annan sak han tog upp på föreläsningen var att ingen häst föds med dåliga hovar för man har inte domestiserat hästar tillräkligt länge för att en sådan missbildning ska kunna uppstå. Mitt sunda förnuft säger mig att om det föds en häst med dåliga hovar i vilt tillstånd så har den svårt att klara sig. Men om samma häst föds i fångenskap så skor man den och den kan leva ett långt och friskt liv så att den kan föra sina gener vidare...

Nä... om hälften av det OL säger är sant så skulle man aldrig ha uppfunnit hästskon. Jag hävdar med min "okunnighet" att INTE alla hästar kan gå oskodda under alla omständigeher. Vilket OL hävdar.

Men vissa saker kan jag hålla med han om t.ex att många hästar skos i onödan, att många hästar skos och verkas fel och att blodcirkulationen ökar om hästen går barfota. Men det är ju något som hovslagare föreningen har vetat länge...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste Nytt!!

Barfotahästens ärende avgjort hos Länsstyrelsen

Källa Aftonbladet Ridsport.
Startlänk: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/

Direkt länk: http://blogg.aftonbladet.se/12429

Länsstyrelsens beslut. Länsstyrelsen bifaller inte överklagandet om att den omskrivna Barfotahästen ska tas in på klinik för veterinärvård.

kort citata länsjurist Daniel Ström.

Citat: - Nu har vi satt tider på detta där detta ska vara utfört snarast, dock senast i mitten av nästa vecka. 27 mars boxvila. 30 veterinär.
Ärendet anmäldes ju 1 februari och hästen har ju inte fått vård ännu.

- Det hade inte gått att göra fortare, det har ju sina förklaringar varför det är på det här sättet. Vi fick sista yttrandet den 19 mars och vi tog beslutet den 22 mars, säger Daniel Ström.
Slut citat:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

... och man väntar spänt på mitten av nästa vecka, för jag tror inte följetongen är slut här, tyvärr. :crazy:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

... och man väntar spänt på mitten av nästa vecka, för jag tror inte följetongen är slut här, tyvärr. :crazy:

Hej, nej det tror tyvärr inte jag heller utan att den bara är i startläget. Framtiden får utvisa men facinerande är ju hur "vissa" sätter den enskilda individens välbefinnande i andra hand och endast "verkar" se det primära lidande på §§§§§§
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dagens nagellack!
  • Köpa hus
  • Visbyhjälp!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Sömstorlek
  • Betäckning 2024 - föl 2025

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp