Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Lilla skutt, detta är nog den jag tror det är som jag haft diskussion med en hovslagare om?!!. Har den alltså nu även den stackars hästen i sin "vård"?!
Jo hon var så korkad att hon gömde hästen hos sig istället för att köra in hästen till klinik.För att skydda en idiot som LÖ.
:crazy:
Vecka efter vecka går och de vägrar köra hästen till klinik!!

Finns det nåt tydligare bevis för att hästen är i dåligt skick!

Att de vägrar köra hästen till klinik säger väl allt!

Tyvärr är jag inte förvånad ,jag läste en artikel hon skrivit i en klubbtidning som var så skrämmande korkat och okunnigt skriven att man bara häpnade.:crazy:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Dessutom, jag tror att jag har sagt det förut också; Det finns mindre än 20 examinerade SANHCP:are och 15 examinerade SHP, men ungefär 500 examinerade hovslagare och enligt beräkningar minst 1500 oexaminerade skopåspikare.
Vilka gör mest skillnad för sveriges hästars hovhälsa?
Vart är det bäst att börja?

:rofl: :rofl: :rofl: Du skriver detta som ett skämt va???

Om inte , varför ska vi i Sverige tillåta oövervakade djurförsök?? Utan annat syfte än att försöka bevisa en fix ide?? För det är ju vad det är - en fix ide.

Visst många hakar på iden, en del pga pengabrist en del pga okunskap. Alla jag har träffat och pratat med säger sig göra det för hästens bästa, men det har senare visat sig att det egentliga skälet är något annat. Oftast pengar.
Har bara en åsikt egentligen - än är sista idioten inte född:devil:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Utan att veta något nämnvärt om SANCHP eller deras metoder, efter att ha läst alla huvudlösa uttalande av SANCHP´s representant i fallet ovan kan jag säga att det finns INGEN som kan övertyga mig om att det föreningen sysslar med är seriöst.

Har man inget att dölja, varför gömma undan hästen? Varför uttalas sig så urbota korkat att ett skolbarn faller i gråt över den inbillade logiken?

Och konspirationsteorin (alla är i maskopi, djurvårdsinspektörer, veterinärer, hovslagare - ALLA!) - känns den inte lite 90-tal?!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men de enda bilderna är ju bilderna i artikeln och de sitter inte ens på hästen det handlar om? Dessutom är detta EN häst, inte en generell bild av hur alla hästar verkade enligt SANHCP mår.

Hej, bilderna är som vi känner till INTE på den aktuella hästen, däremot så är det väl solklart att bilderna på just dom hovarna som visas beskriver generellt hur man verkar enligt SANCHP:s metod.

Hur ska man annars tolka "mästers" egna ord utifrån detta korta citat.

Källa:http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm klicka på Genmälet

Citat:O.L.
Citat: Den översta bilden visar en hov som efter omständigheterna är perfekt verkad.

Ove Lind

Slut citat:


Utifrån dom kolleger "over there" som även är utbildade AANCHP verkare jag ställt denna fråga till
Så har hitils ingen svarat annat än "bull shit".

Kan du som är så insatt i SANCHP ge mig ett mer objektiv svar än dom svar jag hitils sökt och tagit del av???
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Tyvärr är jag inte förvånad ,jag läste en artikel hon skrivit i en klubbtidning som var så skrämmande korkat och okunnigt skriven att man bara häpnade.:crazy:

Hej som du vet så har den artikeln kommit till föreningens kännedom sedan lång tid tillbaka.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag vill bara poängtera utifrån SHF:s ordförandes första och sista inlägg här på bukefalos att alla som av en eller annan orsak behöver hjälp med utförd hovvård som till hästens välbefinnande inte är till freds för den enskilda individen är hjärtligt välkomna att informera föreningen detta för att få den hjälp SHF har möjlighet och befogenhet till.

Svenska Hovslagareföreningen är inte bara till för sina medlemar utan även till stöd och trygghet för alla dagens hästägare.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det var nog till mig hon skrev det, det var jag som skickade den ;)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det var nog till mig hon skrev det, det var jag som skickade den ;)

Hej, jag vet det. Tack för att du delgav oss den "lokala" informationen. Vi kan inte hitta allt överallt utan behöver Er hjälp med att få information. Jag är personligt mkt tacksam för att du delgett information som du ställer dig frågande till och som främst inte har ngn forsknings grundat belägg.

Det har oxå framkommit mkt synpunkter ang. en "följetong" i det teckade magasinet Min Häst under rubriken "faktan" som vänder sig till en målgrupp på personer i tio års åldern,detta har väckt starka reaktioner från deras chefs redaktör efter kännedom om vad denna tecknade serie följetong har för baserad verklighets grund.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Förlåt detta har inte med tråden att göra. Men är man inte lite fel ute om man tror att man kan läka spatt genom att rycka skorna. *skakar på huvudet*
Är nått han säger egentligen vetenskapligt bevisat??


/Penny *skakar vidare på huvudet*
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Han skrev som sagt, "efter omständigheterna perfekt verkade". Jag vet inte omständigheterna förutom att tårna såg väldigt långa ut och den såg ut att ha blödningar i lamellranden. Sist jag kollade var det inte något ni hovslagare strävade efter heller?
Klart är i alla fall att det inte var en verkning av en frisk, sund hov. Jag har tidigare visat bilder på mina egna hästars hovar och det har aldrig varit några ramaskrin då. En veterinär besiktade en kompis foderhäst (som jag verkat i över ett år vid tillfället) förra sommaren och gav kommentaren att hovarna "verkligen såg fina ut". Samma veterinär kommenterade en tillfrisknad fånghäst (som han träffat och medicinerat dagen innan jag kom in i bilden) med orden "klarade hon DEN hästen, då är hon verkligen duktig!"

Dina övriga frågor måste jag be dig skriva om, jag förstår inte vad du menar pga dina syftningsfel.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

:rofl: :rofl: :rofl: Du skriver detta som ett skämt va???
Är det ett skämt för dig att det för tillfället förmodligen finns ungefär 1500 personer i Sverige som utger sig för att vara hovslagare, men inte har någon utbildning?
Tycker du att det är roligt när oroliga hästägare startar trådar på buke om blödande hovar efter verkning, sprickor som aldrig försvinner och ledinflammationer som avlöser varandra?

Jag har en utbildning, men den innefattar inte att spika på skor och det har jag heller aldrig hävdat.
Den som skor av enbart för att spara pengar anlitar inte en utbildad hovvårdare, då är det MYCKET billigare att anlita den outbildade skopåspikaren för h*n tar bara 50-100 kr för att verka din häst.

Sen blir resultatet förmodligen därefter, men det är en annan sak.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Förlåt detta har inte med tråden att göra. Men är man inte lite fel ute om man tror att man kan läka spatt genom att rycka skorna. *skakar på huvudet*
Är nått han säger egentligen vetenskapligt bevisat??


/Penny *skakar vidare på huvudet*

Nej, det är inte vetenskapligt bevisat men det har bevisligen hänt. (Bevisat med röntgen före och efter på två olika hästar) Om det berodde enbart på hovvården eller om även annat spelade in går kanske inte att avgöra.

Är inte spatt en förslitningsskada i leden? Ledbrosket bortslitet? Är det då så konstigt att man, i vissa fall, genom att förbättra belastningsförhållandena kunnat möjliggöra en läkning?

edit: Det är alltså inte bevisat som behandlingsmetod med allt vad det innebär
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Han skrev som sagt, "efter omständigheterna perfekt verkade". Jag vet inte omständigheterna förutom att tårna såg väldigt långa ut och den såg ut att ha blödningar i lamellranden. Sist jag kollade var det inte något ni hovslagare strävade efter heller?
Klart är i alla fall att det inte var en verkning av en frisk, sund hov. .
Frågan är om verkningen utfördes av en frisk ,sund verkare?:angel:

Och jag har svårt att förstå hur du kan försvara deras beteende med att gömma undan hästen?

Jag tycker det stinker lång väg.:crazy:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Och jag har svårt att förstå hur du kan försvara deras beteende med att gömma undan hästen?

Jag känner inte att jag varken kan försvara eller fördöma eftersom jag inte vet vad som hänt. Det finns flera versioner av denna berättelse och var det verkligen så att hästen tjuvmatades känns det som rätt vettigt att flytta hästen, ja.
Om min häst misstänktes ha foderfång och står på strikt diet men trots det får kraftfoder eller betfor av någon i stallet, vad gör man då? Skriver arga meddelanden på tavlan??? yeah right!

Sen hela den grejen med att köra hästen till klinik, i första versionen gav veterinären, via telefon, djurskyddsmannen en rekommendation att köra hästen till klinik. Alltså ingen ordination och veterinären hade heller inte sett hästen vid tillfället. (Jag kopplar det dessutom så att hästen redan åkt när djurskyddsmannen fick tag på veterinären)
Nu låter det som att de, genom att flytta hästen vid det tillfället, brutit mot veterinärens ordination att genast ta in hästen till klinik.

Veterinär har varit ute och de har behandlat en hovböld och hästen haltar inte längre. Jag vet inte varför de inte varit till klinik, men om hästen är ohalt ser jag heller ingen anledning till varför de bör göra det?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Och jag tänkte fortsätta med att informera tidning och klubbordföranden (där blaskan kom ifrån) om ert agerande och vad som hänt det senaste året, eftersom jag inte tidigare fick med min insändare som var tänkt som ett bemötande ... :angel: :devil:

Behöver bara lite länkar men det fixar sig nog.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Personligen anser jag införande av körkort på häst innan införskaffande av häst vara mer befogande då ingen hästägare med hästkunskap skulle gå på denna typ av marknadsföring utan snabbt genom egen kunskap genomskåda deras ekonomiska marknadsföring där den enskilda individens välbefinnande är helt utan betydels.

För det första...vilken j*kla lekskola:mad: . Man blir mörkrädd när man hör vilken nivå man håller sig på...

Sen, så nej, jag är inte för körkort för häst. I så fall ska det vara körkort för djur över lag och det är inte genomförbart. Sen borde även du veta att man lätt kan läsa sig till saker och ting och klara prover här och där utan att vara lämplig ändå. Titta på våra bilister, t.ex....inte många som håller sig inom lagens ramar där, trots körkort:angel:

Nej, man ska enligt lag vara skyldig att skaffa sig nödvändig kunskap för god djurhållning och fixar man inte det och efterlever detta ska man få djurförbud...är min åsikt!:cool:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Så står det redan i lagen, fast i 'luddigare' form.

/Mike
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Är inte spatt en förslitningsskada i leden? Ledbrosket bortslitet? Är det då så konstigt att man, i vissa fall, genom att förbättra belastningsförhållandena kunnat möjliggöra en läkning?
Om man inte kan ngt om spatt så ska man nog akta sig för att försöka att bota det.
Hästen har ingen rörelse i glidlederna varav det inte kan bli "bortslitet".
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om man inte kan ngt om spatt så ska man nog akta sig för att försöka att bota det.
Hästen har ingen rörelse i glidlederna varav det inte kan bli "bortslitet".

Finns det ingen rörelse i glidlederna? :confused: Konstigt namn de har då :devil:
Spatt är en inflammation i brosket i leden vilket leder till att brosket bryts ner och försvinner/förbenas.

Varför skulle där finnas en led om det inte skulle vara rörelse i den? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Gallsblåsa op
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp