Ska ätnligen iväg på clinic.

attempt

Trådstartare
Den 20 åker jag och älsklingen på våran första western-clinic. :)

Jag är så rädd att jag ska glömma något hemma, jag har nog gjort tusentals packlistor men tror ändå inte jag får med allt.

Vad har ni med er?

Sv: Ska ätnligen iväg på clinic.

Åh vad roligt!! Clinics måste vara det roligaste som finns:)

Jag brukar ta med det som behövs;) som hö, foder, borstar, sadel, träns, hjälm, kläder, kläder till ev. övernattning, och tja....det som behövs vid ridning:)

Ska ni vara borta över natt? Isåfall ska du ha med dig strö och hö och kraftfoder.

När jag åker på clinics över dagen brukar jag ha med mig:ca 10 kg hö. Hink, svamp, borstar, hovkrats, svettfilt, transport täcke, en extra pad, benskydd, liniment, repgrimma+långt rep (bra om man ska köra ifrån backen) Sadel, träns och hjälm.

och inte att förglömma:SNASK till mig!!!:banana:

hoppas att du får en utvecklande helg!!:bump:

Skickar dom inte ut en lista på vad du bör ha med dig kanske??
Annars kan du nog ringa och fråga om vad som ingår/inte ingår, samt basgrejor som foder, sadel, träns, borstar mm och till dig kanske sängkläder, ridkläder, hjälm, "fritidskläder" om det är mer än bara över dagen.. mm mm

Du skulle väl till Tricorn? :)

*Borste
*Sadel och träns och padd
*Ridhjälm
*Hink

Brukar inte ha med så mycket mera faktiskt :crazy:

Skrev ett långt svar i en liknande tråd för några veckor sedan

Saxat rakt av:
*Den utrustning hästen brukar ha vid ridning. En extra (dvs torr...) pad kanske. Har du något problem med din utrustning, ta med det du har och be tränaren om hjälp. Ska du börja träna rörelser där hästen korsar benen kan det vara bra med heltäckande skydd på frambenen.
*Vad du behöver för att ta hand om hästen, dvs borstar, svettäcke. Tvättsaker om du har möjlighet att tvätta hästen där, ibland blir man genomsvettig och vill åtminstone kunna skölja av rygg, under sadelgjord och hals. Det viktigaste i sjukvårdsväg, olyckor händer alltid vid fel tillfälle.
*MAT till hästen. Både hö och kraftfoder, vad den brukar få. Har sett folk komma till kurs utan en hötuss, bara lite havre. Hinkar, ifall det inte finns vattenkopp, och för att blanda iordning fodret i.
*För transporten tycker åtminstone jag att du bör ha transportskydd på hästen, och inte sätta fast den i repgrimma. Kör försiktigt, speciellt i svängar, så hästen hinner med att hålla balansen.

*Även till dig själv så behöver du ridutrustningen, med möjlighet att anpassa den till vädret och temperaturen. Kan vara skönt att ha med något annat att byta med, speciellt skor. Ta med sporrar om du har, man brukar behöva dem för att klara av att driva så mycket som behövs på en kurs.
*Mat till dig själv, och dryck naturligtvis. Sovutrustning om du ska sova där. Tandborste och pyjamas. Handduk och tvål. Plåster och huvudvärkstabletter. Torra strumpor.

Om du bara ska dit, rida ett pass och sedan hem så är ju den här packningsmängden inte nödvändig. Välj det som verkar lagom.

Här finns hela tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=656893

Sedan så kan du behöva hjälm också, är krav på det på en del anläggningar.

Ha det kul!
/Ida

Att åka iväg och träna är bäst av allt!
Såhär brukar mina listor se ut:

Transportutrustning
  • grimma
  • transportskydd
  • svansskydd
  • (hönät om du vill ha det)
  • grimskaft (att lasta/lasta av i)
  • ev täcke beroende på väder

Sedan är det ju:
  • sadel
  • träns
  • reservtyglar (man vet aldrig)
  • pad (du har väl westernsadel har jag för mig?)
  • benskydd, gärna ett par extra, de blir svettiga fort!
  • ev svettäcke om du tror att det behövs
  • hjälm
  • spö/sporrar om du använder det
  • handskar
  • ren t-shirt (man vet aldrig)
  • grimma och grimsaft i reserv
  • repgrimma och rep om det ska markarbetas

Ska ni stanna för natten så skulle jag också packa med...

hö om det inte finns där
kraftfoder, packa gärna färdiga hinkar så att det går fort och lätt och du slipper ha olika hinkar med mineraler och liknande med dig!
Liniment, linimentschampo, kyllera, borstar, pälsglans, svampar, hink, handdukar, hovkrats, putsgrejjer för sadeln, sårsalva, koksalt, bomull, nattlindor om ni använder det.

Och till dig själv...
Rena kläder mer än du tror att du behöver och kanske badkläder, lite godis om det blir filmkväll eller liknande.

Sista tipset (för det är bara du som vet vilken utrustning ni brukar använda) är att du skriver en lista och lägger den uppochned så att du inte kan läsa vad det står på den. Sedan gör du nästa dag eller ett par timmar senare en till, kolla om något skiljer sig? Du kanske kom på något mer på lista nr 2 eller 3 som du hade missat på den första men istället glömt ngt som står på den första listan?

Och framför allt!!!
HA KUL!!! och var positiv! Och om det är fl4era dagar, ha tålamod och förståelse för att din häst kan vara trött på slutet!

Tack så jättemycket för era svar, nu vet jag precis vad jag ska ha med mig. Längtar till den 20!! :banana: Ska bli så illa kul. :)
Det är en helddagsclinic, man sovr alltså inte över.

Hoppas det går bra! Får man fråga vart du ska?

ÅÅÅÅHHHH. Jag har nu haft en superdukotg tjej hos mig som passat in min westernsadel, och den var tydligen för smal, den var trång vid manken och klämde. Tänk om jag inte får tag i en ny sadel till clinicen.. Fast jag kanske kan låna någon som passar sålänge, jag vet en tjej som har 4 st sadlar.. Någon borde väl passa över en dag bara..

Åh va roligt för er! :bump:

Hur får man reda på om det finns clinics i mitt län? Jag vill åsså!

ja det ekul ,har varit iväg på 2 st i år och det e mina första och det va bara positivt..
Något som jag missade va o ta med en extra grimma ,hon ryckte sönder den redan efter 1 tim och vi hade 6 tim kvar o åka.men den gick sönder på ett bra ställe så det gick o fixa.Man ska väl ha en extra med sig vart man än ska förstås.
jag ska försöka åka på en till clinic om ett par veckor igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ (Varning för delikat innehåll!!!) Jag har, av anledning, läst, googlat och hittat massor om knipövningar. Vissa sidor menar att man kan...
Svar
17
· Visningar
1 341
Senast: Tuvstarr
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 837
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 963
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 994
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar