Sjukskrivning i slutet av föräldraledighet

Kalaspinglan

Trådstartare
Tanken var att jag skulle börja jobba den 2 februari. Pga det assega sjukvården där jag bor får jag inte läkartid till handkirurgen förrän den 16 februari (sju månader efter skadan). Hur som helst. Jag kan absolut inte utföra de arbete jag är anställd för, därför kommer min läkare troligtvis att sjukskriva mig fram tills dess att jag får tid till handkirurgen.

Min fråga är:
Kan min läkare sjukskriva mig redan nu? Jag har mina föräldrar, syskon och kompisar här på dagarna när sambon är på jobbet för att hjälpa mig med barnen. Måste någon annan ta ut föräldraersättning under tiden?

Egentligen spelar det väl ingen roll om jag tar föräldradagar eller får sjukersättning, men det känns tråkigt att bränna mina sista föräldradagar när jag ändå inte kan ta hand om mina egna barn...

Tjingeling!

Sv: Sjukskrivning i slutet av föräldraledighet

Är du sjukskriven så är du sjukskriven och då ska du inte ta ut några föräldradagar. Däremot måste väl kanske någon annan anmäla sig som föräldraledig (men behöver kanske inte ta ut pengar, beroende på hur gamla barnen är?), för eftersom du är sjukskriven ska du ju inte kunna ta hand om dina barn och då måste någon annan göra det. Så har jag förstått det, men jag kan ha fel. Ring FK och fråga!

//Julia

Nej du har helt rätt.

Begär man sjukpenning och är sjukskrivning måste någon annan vara anmäld att passa barnen.

Dom behöver nog inte ta ut ersättning, men att vara anmäld som föräldraledig måste någon vara.

Hej!

Enligt FK som jag just pratat med kan jag vara sjukskriven utan att behöva överlåta mina föräldradagar på andra.
Jag kan dessutom bli sjukskriven retroaktivt, MEN då måste jag betala tillbaks alla pengar jag fått i föräldrapenning för att efteråt få utbetalt sjukersättning. Och då är det ju tok-kört ändå, eftersom jag inte ligger på ett sparkapital som motsvarar 6 månaders föräldrapeng... SUCK!
Varför ringde jag inte tidigare och frågade för....

Men någon annan än DU måste ju vara med barnen för att du ska kunna få ut sjukpenning ?

Det var vad dom sa till mig iaf ..

Om jag måste vara sjukskriven igen av någon anledning så får jag inte ta ut sjukpenning och samtidigt vara ensam hemma med barnet ?

Absolut!
Och jag har ju haft kompisar, mina föräldrar och min syster här under ett halvår i princip dagligen för att hjälpa mig med barnen...

Ja, men då måste någon av de vara ANMÄLD som "föräldraledig" istället för dig.

Rasmus pappa bröt lillfingret när min föräldraledighet nästan var slut, jag var föräldraledig några dagar medans han var sjukskriven för att se om allt funkade, vi köpte up&go blöjor och då fixade han blöjbytet, tack och lov bröt han på vänster hand och han är högerhänt.

Jag kontaktade FK och min arbetsgivare direkt när han ringde från akuten, och fick då som svar från FK att om han inte fixade att ta hand om Rasmus när han var sjukskriven skulle jag få ta tillfällig föräldrapenning under makens sjukskrivning. De är egna dagar och är ingenting som minskas från Rasmus "konto".

Under hans sjukskrivning medans jag jobbade, var ingen föräldraledig. I samma veva skolades dessutom Rasmus in hos dagmamman så han fick en riktig lyxig lång inskolning :)

Vet inte än, hans chef anmälde honom till FK i förra veckan :mad: bara 3 månader efter han vart sjukskriven :mad:

Jag har ett pågående ärende som föräldraledig hos FK eftersom jag inte jobbar heltid.

Jag tror det kan bli kruxigt att få ut sjukpenning nu om dom vet redan att han var själv hemma med Rasmus.

Men man kan ju alltid hålla tummarna för att ni får rätt handläggare och man missar den biten.

Ingen aning om hur de gör, de visar sig, för vi får ju inte ta ut föräldrapenning båda två för Rasmus.

Nej men om han har sjukpenning så får ju du ta föräldrapenning.

Men som jag förstod det så får man inte ta ut sjukpenning istället för föräldrapeng medan man ändå tar hand om sitt barn för då ska man ta från föräldrapengarna ..

Hänger du med, eller snurrar jag bara till det nu?

Jag kontaktade FK och min arbetsgivare direkt när han ringde från akuten, och fick då som svar från FK att om han inte fixade att ta hand om Rasmus när han var sjukskriven skulle jag få ta tillfällig föräldrapenning under makens sjukskrivning. De är egna dagar och är ingenting som minskas från Rasmus "konto".

Precis! Det man får ta ut är just tillfällig föräldrapenning, dvs "VAB-dagar". Man fyller i att man tar ut dem pga ordinarie vårdnadshavares sjukdom. Och just den tillfälliga föräldrapenningen är ju sådan som man kan överlåta på vem som helst; så det går alltså lika bra att t ex mormor, farfar eller någon annan är hemma och tar hand om barnen under den ordinarie föräldralediges sjukdom.

Vi var också tvugna att göra så för några månader sen då sambon var rejält förkyld med feber och huvudvärk.

Under hans sjukskrivning medans jag jobbade, var ingen föräldraledig.

Fast just det här tror jag är det som Calazirya undrar över. Det vore fullständigt fel av FK att betala ut sjp till din make under den tiden som han faktiskt VAR hemma själv och tog hand om barnet. Sjukskriven ska man vara om man är arbetsoförmögen i den sysselsättning man har. Det vill säga: om den nuvarande sysselsättningen är föräldraledighet (= jobbet är att ta hand om barnet) och man faktiskt KLARAR av att sköta just den sysslan så har man inte rätt till sjp under den tiden. Då är man ju (bokstavligen) inte arbetsoförmögen. Lätt som en plätt egentligen: om han inte hade klarat av att sköta barnet så hade han varit arbetsoförmögen och haft rätt till sjp.

Med andra ord: ni lär nog förmodligen få stå för denna kostnad själva. Alternativt så söker han föräldrapenning för den perioden i efterskott (kanske går, jag vet inte säkert).

Det är skillnad med de dagar då du var hemma med tillfällig fp. Då behövdes ju uppenbarligen någon annan i hemmet för att din sambo inte klarade av att sköta sitt "jobb".

Klart jag hänger med. Får se vad FK gör. Jag jobbar ju skift och helger. Alltid ledig måndagar å varannan tisdag sen går jag 6 st dagskift7månad. De är väl de dagarna i så fall han får ta ut fp.

Det är skillnad med de dagar då du var hemma med tillfällig fp. Då behövdes ju uppenbarligen någon annan i hemmet för att din sambo inte klarade av att sköta sitt "jobb".

Då skulle jag alltså kunna "byta" mina fp dagar jag tog ut då mot tillfällig fp? Det är 6 dagar i så fall under de 5 veckorna han inte har rätt till sjp.

Han jobbar 7-16 och jag jobbar 18-23 (5 timmar jobb + 3 timmar fp) förutom då 6 dagar då jag jobbat dagskift 12-21 el. 8,30-17,30 och då har Rasmus varit hos dagmamma.

Då skulle jag alltså kunna "byta" mina fp dagar jag tog ut då mot tillfällig fp? Det är 6 dagar i så fall under de 5 veckorna han inte har rätt till sjp.

Jag förstår nog inte..? :confused:
Det lät som att du var hemma några dagar i början av hans sskr och då tog just tillfällig fp? Och sen var du inte hemma alls utan jobbade och han var sjukskriven, men tog hand om sonen ändå? Så att ingen hade föräldraledighet just då...?

Eller tog du ut vanlig fp just de dagarna då du var hemma pga hans skada?

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 676
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 197
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 551
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?