Visst....fast det var väl för din egen skull du steriliserade dig - inte för arbetsgivarens?
Men det fanns en ekonomisk fördel i det även för arbetsgivare och vårdsystem.
Den fördelen kan jag inte se i en bröstförstoring.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst....fast det var väl för din egen skull du steriliserade dig - inte för arbetsgivarens?
Lite så tänker jag med. När man på hoppar upp på hästen är ju knappast tanken att man ska vara öm och må dåligt dagen efter, om man nu inte har haft en paus och kommer få träningsvärk då. När du lägger dig under kniven vet du att du är mör dagen efter och kanske ett par veckor. Det är ju en grej man kan planera för. Jag jämför det mer med att sjuka sig för att ta en ridlektion eller åka skidor.Det handlar om att se till så att man är så arbetsför som man kan.
Vilket man inte gör om man skönhetsopererar sig.
I alla dina andra exempel så handlar det om att se till att minimera risken för att förlora sin arbetsförmåga.
Det går att låta bli att göra sig illa både i skidbacken och som ryttare.
Full kan man också se till att strunta i att bli.
Men om man skönhetsopererar sig så blir man med garanti skuren i av en kniv.
Något som man kan undvika genom att strunta i att operera sig.
Det gäller att hålla sig attraktiv på arbetsmarknaden och det blir man inte av sjukskrivningar.
...fast det var väl för din egen skull du steriliserade dig - inte för arbetsgivarens?
Lite så tänker jag med. När man på hoppar upp på hästen är ju knappast tanken att man ska vara öm och må dåligt dagen efter, om man nu inte har haft en paus och kommer få träningsvärk då. När du lägger dig under kniven vet du att du är mör dagen efter och kanske ett par veckor. Det är ju en grej man kan planera för. Jag jämför det mer med att sjuka sig för att ta en ridlektion eller åka skidor.
Sen är det som nämnt tidigare en sak man knappast kan skriva regler kring då det kan sluta med rejäla orättvisor. Mitt samvete hade dock aldrig godkänt att jag skulle sjuka mig för en sådan sak.
Jag menade det inte som argument i sakfrågan, bara som en upplysning.Men skillnaden är att graviditeter är något som är nödvändigt i samhället medan bröstoperationer inte är det.
Som jag skrivit tidigare så ser jag det inte som en rättighet att förvänta sig att arbetsgivaren Indirekt ska bekosta en kosmetisk åtgärd. Jag ser inte alls självklarheten att sjukskriva sig oavsett orsak om man inte är arbetsför. Finns ju väldigt mycket som går in i facket "inte arbetsför".Svarar båda: Det handlar inte om vad som är fritidsintresse och vad som är operation. Är man inte arbetsför, oavsett anledning, kan man givetvis sjukskriva sig. Jag fattar inte problemet faktiskt.
Jag menade det inte som argument i sakfrågan, bara som en upplysning.
Sedan är jag lite fascinerad över att invändningarna i tråden är av moraliserande art. Precis som det du skriver om nödvändigt i samhället.
Det är inte moral utan det är ekonomi.Sedan är jag lite fascinerad över att invändningarna i tråden är av moraliserande art. Precis som det du skriver om nödvändigt i samhället.
Ja, det invänder jag inte emot. Men moraliserandet här uppfattar jag inte som att det handlar om sjukskrivningar, utan om bröstoperationer. (Jag är själv hardcore motståndare till bröstoperationer av annat än medicinska skäl. Jag tycker inte att läkare ska sätta kniven i friska människor för att tjäna stora pengar. Men här uppfattar jag de moraliserande tonerna som att "Kvinnor som förstorar brösten får faktiskt skylla sig själva och borde betala för sjukskrivningen" - och så tycker nog inte jag, om jag tvunget ska bilda mig en uppfattning i frågan).Jag tycker att vi borde ha en allmän debatt i Sverige om det här med sjukskrivningarna. Det finns definitivt ett moraliskt/etiskt perspektiv på det. Hos oss ser vi att det håller på att hända något med inställningen till sjukskrivning. Vi anställde på kort tid många yngre medarbetare vilket fick till följd att sjukskrivningarna sköt i taket. Vår analys var att om man är 20+ är man inte sjukare än sina 30 år äldre och tjockare kolleger. Men man har en annan inställning till när man är sjuk, vad arbetsgivaren borde stå för och vad som är ens rättigheter i arbetslivet.
Det har nog alltid varit så bland unga människor.Men man har en annan inställning till när man är sjuk, vad arbetsgivaren borde stå för och vad som är ens rättigheter i arbetslivet.
Det har vi säkert. Diskussionen är ju en bukeklassiker, även om det är längesedan den var uppe nu. Bröstoperationer har nog blivit mer normaliserat.Det är inte moral utan det är ekonomi.
Egna nöjen - betala själv.
Samhällsnytta - samhället är med och betalar.
F.ö. så har du och jag varit precis här i diskussionen i just det här ämnet för många år sedan.
För mig så handlar det om pengar och att dessa skall användas där de bäst behövs.Men moraliserandet här uppfattar jag inte som att det handlar om sjukskrivningar, utan om bröstoperationer.
Eller inte.Bröstoperationer har nog blivit mer normaliserat.
Ja, det invänder jag inte emot. Men moraliserandet här uppfattar jag inte som att det handlar om sjukskrivningar, utan om bröstoperationer. (Jag är själv hardcore motståndare till bröstoperationer av annat än medicinska skäl. Jag tycker inte att läkare ska sätta kniven i friska människor för att tjäna stora pengar. Men här uppfattar jag de moraliserande tonerna som att "Kvinnor som förstorar brösten får faktiskt skylla sig själva och borde betala för sjukskrivningen" - och så tycker nog inte jag, om jag tvunget ska bilda mig en uppfattning i frågan).
Kan bara svara för mig själv och jag bryr mig inte om bröstförstoring i sig, folk får göra vad de vill med sina kroppar. Men att förvänta sig att en arbetsgivare ska betala för det? Nej.Ja, det invänder jag inte emot. Men moraliserandet här uppfattar jag inte som att det handlar om sjukskrivningar, utan om bröstoperationer. (Jag är själv hardcore motståndare till bröstoperationer av annat än medicinska skäl. Jag tycker inte att läkare ska sätta kniven i friska människor för att tjäna stora pengar. Men här uppfattar jag de moraliserande tonerna som att "Kvinnor som förstorar brösten får faktiskt skylla sig själva och borde betala för sjukskrivningen" - och så tycker nog inte jag, om jag tvunget ska bilda mig en uppfattning i frågan).
Att jämföra en gastric bypass med en bröstförstoring är absurt. Man opererar inte magsäcken för att komma i form till bikinisäsongen utan för att rädda sitt liv.