Sjukskriven, vad händer nu?

Nu har jag fått provsvar från läkaren, allt såg bra ut förutom att mitt B12-värde sjunkit drastiskt från 2013 till idag så även om det fortfarande ligger inom referens så tyckte läkaren att jag ska ta tillskott (jag är även vegetarian).
Det känns ändå skönt att veta att det inte verkar vara något annat "fel" på mig, man blir ju orolig för allt möjligt när kroppen plötsligt beter sig konstigt.

Det känns märkligt att vara hemna från jobbet när alla andra är där. Jag saknar verkligen det sociala på jobbet och känner att jag blir deppig av att bara sitta hemma. I helgen gick det bra då jag umgicks med en kompis nästan hela tiden men i måndags hade jag en riktigt dålig dag och kände mig trött, tom och förvirrad. Igår kändes det bättre och jag orkade till och med ta tag i att plantera om lite växter hemma och baka.

Jag hoppas att jag kan komma tillbaka till jobbet när dessa två veckor är över, men jag kommer absolut inte kunna köra på som vanligt. Det vore skönt att börja på typ 50% och se hur det går, dessutom känner jag att jag inte skulle klara av att jobba på alla avdelningar så här i början, men visst måste arbetsgivaren hjälpa till att anpassa efter mig och vad som fungerar? Är rädd att de tror att jag ska vara borta i 2 veckor och sen kommer tillbaka och kör på som vanligt igen.

Nu har jag fått provsvar från läkaren, allt såg bra ut förutom att mitt B12-värde sjunkit drastiskt från 2013 till idag så även om det fortfarande ligger inom referens så tyckte läkaren att jag ska ta tillskott (jag är även vegetarian).
Det känns ändå skönt att veta att det inte verkar vara något annat "fel" på mig, man blir ju orolig för allt möjligt när kroppen plötsligt beter sig konstigt.

Det känns märkligt att vara hemna från jobbet när alla andra är där. Jag saknar verkligen det sociala på jobbet och känner att jag blir deppig av att bara sitta hemma. I helgen gick det bra då jag umgicks med en kompis nästan hela tiden men i måndags hade jag en riktigt dålig dag och kände mig trött, tom och förvirrad. Igår kändes det bättre och jag orkade till och med ta tag i att plantera om lite växter hemma och baka.

Jag hoppas att jag kan komma tillbaka till jobbet när dessa två veckor är över, men jag kommer absolut inte kunna köra på som vanligt. Det vore skönt att börja på typ 50% och se hur det går, dessutom känner jag att jag inte skulle klara av att jobba på alla avdelningar så här i början, men visst måste arbetsgivaren hjälpa till att anpassa efter mig och vad som fungerar? Är rädd att de tror att jag ska vara borta i 2 veckor och sen kommer tillbaka och kör på som vanligt igen.
Föreslå 50 procents sjukskrivning för din läkare och se vad hen säger, du har helt rätt i att man sällan kan komma tillbaka som om inget hade hänt efter att man gått i väggen.

När jag däckade så blev jag 50% sjukskriven i sex veckor, arbetade vart annat pass. Arbetade natt, ons-tor, må-ti, fre-lö-sö, var alltså ledig typ må-ti, arbetade helgen o sen ledig ons-to o så rullade det på. Det passade mig väldigt bra då.

Föreslå 50 procents sjukskrivning för din läkare och se vad hen säger, du har helt rätt i att man sällan kan komma tillbaka som om inget hade hänt efter att man gått i väggen.

Jag har en läkartid på tisdag nästa vecka, dock till en annan läkare men samma vårdcentral då jag hade den tiden bokad sedan innan. Tänkte ringa och höra om jag möjligtvis kan byta den tiden till samma läkare jag träffade i fredags. Skulle kännas bra, annars får väl den nya läkaren ta beslut om fortsatt sjuktskrivning istället.
Nu skrev min chef precis ett sms för att kolla lite hur jag vill ha det när jag kommer tillbaka. Tänkte föreslå ett möte när jag varit hos läkaren för att diskutera. Som det är nu känns det lite som att min chef inte riktigt förstår vilket ansvar AG har i det hela.

Jaha, då har man hamnat där så många andra också hamnat. Jag har blivit sjukskriven på heltid i två veckor för utmattningssyndrom.
Jag har aldrig varit sjukskriven förut och har ingen aning om hur det fungerar. Känns bara så himla tråkigt. Jag älskar ju mitt jobb och vill inte sitta ensam hemma sjuk! Det sociala på jobbet är jätteviktigt för mig. Men jag inser ju samtidigt att jag inte klarar av att utföra mitt arbete just nu för att kroppen har sagt stopp.

Vad händer nu? Jag fick med ett intyg på två sidor från min läkare, jag antar att jag behöver lämna det till mitt jobb? Behöver jag skicka in det till försäkringskassan också eller anmäla något till försäkringskassan? Jag har verkligen ingen erfarenhet alls av sådant här men vet ju att det finns en hel del här inne som tyvärr har det.
Man hör bara så mycket om allt som krånglar med försäkringskassan...

Läkaren sa att jag kommer få en kallelse för KBT-terapi. Att vi börjar så och inväntar blodproverna och sen tar det därefter.
Har arbetsgivaren några skyldigheter? Jag vet att vi är kopplade till en företagshälsa, kan jag få hjälp även där ifrån?

Vill bara skriva om min sjukdomsperiod, som motpol till alla negativa erfarenheter av FK.

Jag har varit helt eller delvis sjukskriven sedan oktober 2014. Under den tiden har jag haft tre olika handläggare som alla varit fantastiska. Nu när jag ska friskskrivas (:banana:) var nuvarande handläggare nästan lika glad som jag. :laugh:

FK har fungerat så bra för mig, stöttat och hjälpt mkt mer än min ag.

Men det ska bli fantastiskt skönt att slippa ha kontakt med dem ändå. ;)

Mitt tips till dig är att ta det lugnt och lyssna på vad just DU behöver. Det är den biten jag själv fortfarande arbetar med. Stort lycka till! :heart

Jag har en läkartid på tisdag nästa vecka, dock till en annan läkare men samma vårdcentral då jag hade den tiden bokad sedan innan. Tänkte ringa och höra om jag möjligtvis kan byta den tiden till samma läkare jag träffade i fredags. Skulle kännas bra, annars får väl den nya läkaren ta beslut om fortsatt sjuktskrivning istället.
Nu skrev min chef precis ett sms för att kolla lite hur jag vill ha det när jag kommer tillbaka. Tänkte föreslå ett möte när jag varit hos läkaren för att diskutera. Som det är nu känns det lite som att min chef inte riktigt förstår vilket ansvar AG har i det hela.
Nej, det låter inget vidare att din AG jagar på dig när du fortfarande är hemma. Om jag var du skulle jag nog förvarna om att jag inte känner mig redo att komma tillbaka på heltid. Och till mötet med din chef tycker jag att du kan ta med en fackrepresentant. Bra med ytterligare två öron, stöd i formella frågor - samt även viktigt att facket får se hur AG hanterar den jobbrelaterade stressen.

Nej, det låter inget vidare att din AG jagar på dig när du fortfarande är hemma. Om jag var du skulle jag nog förvarna om att jag inte känner mig redo att komma tillbaka på heltid. Och till mötet med din chef tycker jag att du kan ta med en fackrepresentant. Bra med ytterligare två öron, stöd i formella frågor - samt även viktigt att facket får se hur AG hanterar den jobbrelaterade stressen.

Jag tror att chefen tror att hon är omtänksam för att hon skriver för att kolla hur jag mår...jag behöver kanske inte säga att hon inte är något vidare chefsmaterial.
Tyvärr blev den person som var vår fackliga representant avskedad för ca en månad sedan och än så länge är det ingen som velat ta över posten som ny facklig. Jag hade annars gärna haft med någon på mötet som kan stötta och lyssna. Kommer defintivt be om att själva djursjulhuschefen är med, dels för att jag har mer förtroende för hen än för min närmaste chef och dels för att det är viktigt att hen också får höra var problemen ligger.

Jag tror att chefen tror att hon är omtänksam för att hon skriver för att kolla hur jag mår...jag behöver kanske inte säga att hon inte är något vidare chefsmaterial.
Tyvärr blev den person som var vår fackliga representant avskedad för ca en månad sedan och än så länge är det ingen som velat ta över posten som ny facklig. Jag hade annars gärna haft med någon på mötet som kan stötta och lyssna. Kommer defintivt be om att själva djursjulhuschefen är med, dels för att jag har mer förtroende för hen än för min närmaste chef och dels för att det är viktigt att hen också får höra var problemen ligger.
Om en medarbetare är sjukskriven länge tror jag att en chef till och med bör hålla en viss kontakt. Men knappast efter så kort tid som din sjukskrivning.

Bra att du är så inriktad på att tala om var problemen finns, istället för att ta på dig orsaken till att du inte orkat längre!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 367
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 025
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 067
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
8 355
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama