Sjukskriven, vad händer nu?

Inte riktat till mig, men...

I normalfallet ska 25% sjukskrivning innebära att man arbetar varje dag i sin normala arbetsvecka men kortare dagar.
Det går att komma överens om andra lösningar men då behöver det finnas ett tydligt skäl till varför.
Många gånger gäller då att det ska finnas medicinska skäl till varför den tidsfördelningen är lämplig.
När jag var sjukskriven 50% så jobbade jag 4 timmar var dag i veckan och det var det jag orkade med .

Ja, det är det jag vet, jag har ju pratat med fk om det. Deras inställning är att kan man jobba hela dagar så kan man jobba. Man kan få tillstånd men det är väldigt svårt.

Det var därför jag undrade om @tanten fått igenom det, för jag såg att hon skrev om det i en annan tråd häromdagen.

Det där med medicinska skäl var bra, det är precis sådana jag anser att jag har.
Inte kontakt med FK än. Är ju inne på de första två veckorna som arbetsgivaren betalar. Funkar inte det så måste det bli en annan sjukskrivningsgrad. Hel eller halvtid. Minus två timmar om dagen har varken jag eller jobbet nån glädje av. De får i så fall betala för tid som jag inte gör nån nytta på.

Inte kontakt med FK än. Är ju inne på de första två veckorna som arbetsgivaren betalar. Funkar inte det så måste det bli en annan sjukskrivningsgrad. Hel eller halvtid. Minus två timmar om dagen har varken jag eller jobbet nån glädje av. De får i så fall betala för tid som jag inte gör nån nytta på.
Samma här, det funkar inte här heller. Jag jobbade fyra timmar om dagen ett tag och mådde skit, eftersom det inte fanns nåt vettigt att göra på fyra timmar.

Måste förvarna dig om FK. Sjukskriven av samma anledning augusti-april av samma anledning och olika grader, heltid i typ tre månader. Inte en spänn av FK. Överklagat först till FK och nu till förvaltningsrätten med hjälp av advokat. Så förbered dig på att överleva utan ersättning.. även om jag självklart hoppas att du får en vettig handläggare som godkänner din sjukskrivning.

Och innan någon frågar, ja, jag har jättebra läkarintyg från läkare, någon form av chefsläkare och psykologutlåtande.
Varför fick du inte sjukpenning?

Mitt bästa tips är att kunna regelsystemet själv. Oavsett om FK gör fel så är du den som själv drabbas. De tar inget ansvar så sätt. Glöm heller inte o trippelkolla (tre olika handläggare, helst) all info du får. För de har inte alltid själv koll...

Ja, det är det jag vet, jag har ju pratat med fk om det. Deras inställning är att kan man jobba hela dagar så kan man jobba. Man kan få tillstånd men det är väldigt svårt.
Det var därför jag undrade om @tanten fått igenom det, för jag såg att hon skrev om det i en annan tråd häromdagen.
Det där med medicinska skäl var bra, det är precis sådana jag anser att jag har.

https://www.forsakringskassan.se/wp...9815/vagledning-2015-01.pdf?MOD=AJPERES&CVID=
Läs sidan 30-31.

Rättsfall på just en ledig heldag i veckan för att effektivt kunna nyttja återhämtningen som sjukskrivningen är avsedd att ge.
Förmodligen en stor fördel om du kan få läkaren att uttala sig om saken och formulera sig till förmån för en anpassad fördelning av arbetstiden
Har du samma schema varje vecka så klarar du kravet om att procenten blir rätt justerad på tillräckligt korta perioder.
Men man ska nog undvika att ta ledigt om man inte tar en hel vecka O_o (ifall man inte kan justeringsflexa någon av de andra dagarna så veckoprocenten blir exakt ändå)

Samma här, det funkar inte här heller. Jag jobbade fyra timmar om dagen ett tag och mådde skit, eftersom det inte fanns nåt vettigt att göra på fyra timmar.
Absolut inte nämna det! :nailbiting:
Ingenting som kan ha att göra med arbetsuppgifternas innehåll, hur schemaläggningen fungerar eller någonting alls som ens kan riskera tolkas som det är AGs behov det handlar om.
Bara, bara att det gynnar din hälsa eller underlättar för dig att öka din arbetsförmåga. (möjligen med långa resonemang i flera led för att nå dit, men enbart det som grundskälet)

Tror det viktigaste är att man kan ge en bra motivering som handläggaren kan hänvisa till.
Servera något hon kan skriva utan att behöva tänka själv, och som räddar henne från att bli ifrågasatt för att inte följa reglerna. :idea: :angel:

Är de smidiga bör de ju rimligen underlätta för folk att ändå kunna jobba det som de kan.
"Jag kan jobba 50% ifall jag får ha det fördelat på tre dagar." "Nej du ska bara jobba 25% för att det är viktigare att arbetstiden läggs ut över fler dagar än att vi kan öka totaltiden" :laugh:

Eller så struntar man i att berätta för FK att man jobbar andra tider. Det gjorde jag efter råd från läkare/psykolog. Min psykolog och läkare tyckte det var betydligt bättre för mig att vara på jobbet några dagar/vecka och vila helt resten istället för att spendera lika mycket tid på att ta mig till och från jobbet som jag var där.

Jag var sjukskriven nästan 1 år (på olika sjukskrivningsgrad) innan jag fick ny handläggare och vips var jag "frisk". Min psykiatriker ringde handledaren och skällde ut henne - då fick jag 1 månad till på deltidssjukskrivning. Nu jobbar jag 75% utan inblandning av FK och lever på gränsen för vad jag klarar av.

/Lavinia
Ingenting som kan ha att göra med arbetsuppgifternas innehåll, hur schemaläggningen fungerar eller någonting alls som ens kan riskera tolkas som det är AGs behov det handlar om.
Bara, bara att det gynnar din hälsa eller underlättar för dig att öka din arbetsförmåga. (möjligen med långa resonemang i flera led för att nå dit, men enbart det som grundskälet)

Tror det viktigaste är att man kan ge en bra motivering som handläggaren kan hänvisa till.
Servera något hon kan skriva utan att behöva tänka själv, och som räddar henne från att bli ifrågasatt för att inte följa reglerna. :idea: :angel:

Är de smidiga bör de ju rimligen underlätta för folk att ändå kunna jobba det som de kan.
"Jag kan jobba 50% ifall jag får ha det fördelat på tre dagar." "Nej du ska bara jobba 25% för att det är viktigare att arbetstiden läggs ut över fler dagar än att vi kan öka totaltiden" :laugh:

https://www.forsakringskassan.se/wp...9815/vagledning-2015-01.pdf?MOD=AJPERES&CVID=
Läs sidan 30-31.

Rättsfall på just en ledig heldag i veckan för att effektivt kunna nyttja återhämtningen som sjukskrivningen är avsedd att ge.
Förmodligen en stor fördel om du kan få läkaren att uttala sig om saken och formulera sig till förmån för en anpassad fördelning av arbetstiden
Har du samma schema varje vecka så klarar du kravet om att procenten blir rätt justerad på tillräckligt korta perioder.
Men man ska nog undvika att ta ledigt om man inte tar en hel vecka O_o (ifall man inte kan justeringsflexa någon av de andra dagarna så veckoprocenten blir exakt ändå)
Tack, det där var himla användbart! Det jag funderar på är nämligen precis det som domen gäller, alltså någon som behövde vara sjukskriven en dag mitt i veckan. Fast det verkar som om de bara vill bevilja det i 14 dagar :confused:

Jag är väl inte dum i skallen, självklart skulle jag inte säga till FK som jag sa till @tanten. ;)

Jag har en bra medicinsk motivering att använda, hur arbetet är organiserat är en helt annan sak.

Tack, det där var himla användbart! Det jag funderar på är nämligen precis det som domen gäller, alltså någon som behövde vara sjukskriven en dag mitt i veckan. Fast det verkar som om de bara vill bevilja det i 14 dagar :confused:
Du missförstår tanken med 14 dagar.
Om du jobbar må,ti,to,fr (ej on) på ett vanligt kontorsjobb, Så är tidsperioden som behövs för att du ska få den exakt rätta procenten på fördelning sjuk/arbete utslaget över helheten en vecka.
Sen kan du börja på en ny vecka där procenten ska bli rätt sett till veckan som helhet.
Det är inte antalet veckor i rad som du får ha med anpassat schema.
Det man begränsar är att du inte får räkna på en längre period innan då når rätt procent, t.ex. att jobba två veckor och vara ledig två veckor skulle inte gå, för då blir perioden som du slår ut skevheten på 28 dagar, dvs. för lång
Oj, vad svårt att skriva bra text. Förstår du hur jag menar?

Du missförstår tanken med 14 dagar.
Om du jobbar må,ti,to,fr (ej on) på ett vanligt kontorsjobb, Så är tidsperioden som behövs för att du ska få den exakt rätta procenten på fördelning sjuk/arbete utslaget över helheten en vecka.
Sen kan du börja på en ny vecka där procenten ska bli rätt sett till veckan som helhet.
Det är inte antalet veckor i rad som du får ha med anpassat schema.
Det man begränsar är att du inte får räkna på en längre period innan då når rätt procent, t.ex. att jobba två veckor och vara ledig två veckor skulle inte gå, för då blir perioden som du slår ut skevheten på 28 dagar, dvs. för lång
Oj, vad svårt att skriva bra text. Förstår du hur jag menar?
Det du säger förstod jag av resonemanget i texten, men det som gjorde mig brydd var "Försäkringskassans anser att utgångspunkten – i de fall det är medicinskt motiverat att bedöma arbetsförmågan för en period i stället för en dag – bör vara den försäkrades veckoarbetstid. En längre period än två veckor bör det normalt inte vara aktuellt att beakta. Sambandet mellan de medicinska faktorerna och förläggningen av arbetstiden är vanligtvis svagare ju längre perioden är. (Domsnytt 2013:053)"

Men då förstår jag att även det bara handlar om begränsningen av hur tiden ska räknas. Så jättetack!

Varför fick du inte sjukpenning?
För att FK avsåg att min arbetsförmåga inte var nedsatt 25% trots 3-4 läkare plus två psykologer intygade att den var 100% nedsatt helt enkelt. FK har nekat oerhört många med "psykiska" diagnoser sista året. Min advokat som jobbar med ärenden mot FK intygar om att läget är riktigt illa.

För att FK avsåg att min arbetsförmåga inte var nedsatt 25% trots 3-4 läkare plus två psykologer intygade att den var 100% nedsatt helt enkelt. FK har nekat oerhört många med "psykiska" diagnoser sista året. Min advokat som jobbar med ärenden mot FK intygar om att läget är riktigt illa.
Men nu förstår jag inte. Sökte du på 25 eller 100 proc?

Både jag och kollegor har råkat ut för samma sak. Och det har varit psykiska diagnoser.
Jag kommer behöva gå ner till 50% då jag inte prkar/kan mer. Det innebär att om jag blir sjukskriven igen får jag ännu lägre ersättning :banghead:.

Förhoppningsvis går min AG med på tjänstledighet utan lön 25% i alla fall.

Både jag och kollegor har råkat ut för samma sak. Och det har varit psykiska diagnoser.
Jag kommer behöva gå ner till 50% då jag inte prkar/kan mer. Det innebär att om jag blir sjukskriven igen får jag ännu lägre ersättning :banghead:.

Förhoppningsvis går min AG med på tjänstledighet utan lön 25% i alla fall.
Det är bedrövligt!!! Känner flera som har betydligt värre problem än mig och nekas. Mammas arbetskamrat var nyss med i Aftonbladet. Nekades ersättning, dog av sin sjukdom. Tre månader efter sin död påstår FK att hon är arbetsför, trots att hon är död. Och dom väljer att fortsätta säga det trots dom ifrågasätts. Jag fick för övrigt min avslagning på ett mail en fredagseftermiddag, efter det gick min handläggare inte att nå, snyggt O_o

Jag är väl inte dum i skallen, självklart skulle jag inte säga till FK som jag sa till @tanten. ;)

Jag har en bra medicinsk motivering att använda, hur arbetet är organiserat är en helt annan sak.

Jag jobbade hemma ibland och ibland heldag ledig när jag var sjukskriven 50%. Det var dels dagsform som avgjorde, dels det faktum att själva resan till jobbet var så ansträngande att hade jag väl gjort den var heldag att föredra och sen behövde jag en dag för återhämtning. Nu var mitt graviditetsorsakat, det kan ju spela in.

Jag har nyligen varit sjukskriven på heltid och nu på väg tillbaka i arbete.
Blev sjukskriven den 30 januari i år, hemma på heltid i ett par månader. Jobbat 25% i en månad och nu jobbar jag 50% den här månaden, vilket kommer mest troligt förlängas fram till min semester i juli. Jag har fått sjukpenning från FK hela tiden, min handläggare har varit rent av underbar! Vi har haft bra kontakt under hela sjukskrivningen. Han har varit tydlig med hur regleringen för sjukpenning ser ut, men aldrig nekat mig något. Viktigast har det varit att lyfta fram VAD som gör mig icke arbetsför. Läkaren hat också varit tydlig gentemot arbetsgivaren om vad som förväntas av dom för att jag ska bli återställd.
Hör av dig via PM om du har några funderingar, jag är inte helt frisk än, men är på väg iallafall.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 367
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 025
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 067
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
8 355
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama