Sjukskriven, vad händer nu?

@Malibu_Stacy - det viktigaste är att försöka acceptera att du inte sviker kollegorna. I alla fall har jag haft väldigt lätt för de tankarna.
Du ska göra det du orkar och mår bra av, hundträning, promenad, läsa en bok, simma - ja vad det än kan vara.
Jag hade svårt att inse att det var helt ok att vara sjukskriven från jobbet fast jag orkade gå promenad med hundarna (ok, nu orkade jag periodvis inte det heller, men tar med det som exempel).

Låt det ta den tid det tar, gå inte upp i tid för fort.

Om det behövs, skriv lista på sånt du måste göra, tex duscha, äta, ut med hundarna osv.
Min sämsta period hade jag såna listor. Listor som höll mig flytande, jag hade ingen aptit tex men hade jag inte ätit hade det blivit värre. Sen är vi alla olika, det gäller att hitta sitt eget sätt.

Krya på dig!

@Malibu_Stacy - det viktigaste är att försöka acceptera att du inte sviker kollegorna. I alla fall har jag haft väldigt lätt för de tankarna.
Du ska göra det du orkar och mår bra av, hundträning, promenad, läsa en bok, simma - ja vad det än kan vara.
Jag hade svårt att inse att det var helt ok att vara sjukskriven från jobbet fast jag orkade gå promenad med hundarna (ok, nu orkade jag periodvis inte det heller, men tar med det som exempel).

Låt det ta den tid det tar, gå inte upp i tid för fort.

Om det behövs, skriv lista på sånt du måste göra, tex duscha, äta, ut med hundarna osv.
Min sämsta period hade jag såna listor. Listor som höll mig flytande, jag hade ingen aptit tex men hade jag inte ätit hade det blivit värre. Sen är vi alla olika, det gäller att hitta sitt eget sätt.

Krya på dig!
När jag var sjukskriven för utmattning 50% så efter jag slutat jobbet för dagen sov jag några timmar för jag var helt slut sedan tog jag en promenad på 1-1,5 timme var dag .Dels för att min rygg behövde det och även mitt hjärna .Satt på mig lurarna och lyssnade på musik för det fick mig att koppla av och låta tankarna sväva iväg och promenaden kändes som 15 minuter istället för 1,5 timme .Det är viktigt att göra det man orkar och känner man mår bra av och det var ingen på jobbet eller någon annan för den delen som sa något nedsättande om det .Måde lite dåligt i börja av att jag kunde vara ute och gå mellan 6 km och en mil var dag och inte klarade av att vara på jobbet och göra rätt för sig men hänger inte hjärna med och kroppen inte fungerar som den ska så är det bara så.Känner nu när jag jobbar fulltid att jag inte ens orkar fundera på att gå efter jobbet utan vill bara sova men försöker plåga mig med att vara vaken förutom dom två timmar jag måste sova när jag slutat jobbet för att en orka med resten av kvällen.Var tvungen att gå upp i tid då fk sa att jag skulle äga upp mig och söka nytt jobb då dom inte skulle betala ut mer pengar och jag skulle leva på A kassa tills jag hittat något nytt

Tack för alla svar! Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden ännu då jag var iväg hela eftermiddagen och kvällen men är så tacksam för alla som svarat :heart

Eftersom du är sjukskriven mer än sju dagar ska du lämna intyg till arbetsgivaren. De första 14 dagarna får du sjuklön från dem. Om du blir ytterligare sjuk får du ansöka om sjukpenning fr o m dag 15 hos försäkringskassan. Det är dock din arbetsgivare som ska anmäla dig dit den 15:e dagen så du kan sitta still i båten tills fk hör av sig och ber dig ansöka om sjukpenning - om du inte börjar jobba igen, på heltid, dag 15.

Tack! Jag har redan varit hemma 4,5 dagar innan jag blev sjukskriven i 14 dagar så då antar jag att FK kommer höra av sig ang ansökan om sjukpenning eftersom det blir mer än 14 dagar nu.

Efter 14 dagar? Det kan jag inte tänka mig.

Vad är det som gäller kring Företagshälsan egentligen?
Enligt en annan som varit sjukskriven på mitt jobb så var det där hon fick den absolut bästa hjälpen, inte av primärvården.
Anledningen till min sjukskrivning har med arbetsbelastning och bemanning att göra, det finns inga andra skäl utanför jobbet eller sjukdom eller liknande hos mig som gjort att jag blivit sjukskriven.

Enligt en annan som varit sjukskriven på mitt jobb så var det där hon fick den absolut bästa hjälpen, inte av primärvården.
Anledningen till min sjukskrivning har med arbetsbelastning och bemanning att göra, det finns inga andra skäl utanför jobbet eller sjukdom eller liknande hos mig som gjort att jag blivit sjukskriven.
Precis samma för mig. Om du laddar ner fks app kommer du se när du ska ansöka om sjukpenning. Många vc skickar in sjukintygen automatiskt, men du måste själv ansöka om sjukpenning. Själva ansökan är inte svår.

Utformningen på dina sjukintyg är inte det viktiga som sagt, det viktiga är att du får en vettig handläggare! Jag håller tummarna för din skull!

Tack! Jag har redan varit hemma 4,5 dagar innan jag blev sjukskriven i 14 dagar så då antar jag att FK kommer höra av sig ang ansökan om sjukpenning eftersom det blir mer än 14 dagar nu.

Logga in på Försäkringskassan, jag fick ansöka själv parallellt med att arbetsgivaren sjukskrev mig. Det räckte alltså inte med att ag anmälde till FSK. Inloggad ser du också att intyget kommit in.

Logga in på Försäkringskassan, jag fick ansöka själv parallellt med att arbetsgivaren sjukskrev mig. Det räckte alltså inte med att ag anmälde till FSK. Inloggad ser du också att intyget kommit in.
Ja, det var väl så jag sa. AG anmäler, därefter ansöker man själv. Självklart är det inte AG som ansöker om sjukpenning åt en.

@Malibu_Stacy för säkerhets skull kan du ju stöta på arbetsgivaren och försäkra dig om att de anmäler dig till FK på rätt dag. Då får du sedan ett brev från FK om att du kan logga in och ansöka om sjukpenning.

100%. När FK avslår skriver dom alltid "vi bedömer att din arbetsförmåga ej är nedsatt med minst 25%" det skriver dom oavsett man söker på 25% eller 100%. Dom anser alltså att man är frisk.
Aha, då fattar jag. Då är du alltså en av dem de är på för att ni har just psykiska diagnoser.

Fråga din chef/HR om de kan ordna ett besök på FHV om det är det du vill. Eller så kopplar de automatiskt in dem för att det är arbetsrelaterad stress du är sjukskriven för, jag vet inte vad som gäller då.

Vi kan få hjälp där även om vi inte är sjukskrivna. Som förebyggande åtgärd tex. Vi behöver dock godkännande av chefen (eftersom jobbet får betala).
Vi behöver inte säga till chefen varför i detalj vi vill gå dit.

Jag har nyligen varit sjukskriven på heltid och nu på väg tillbaka i arbete.
Blev sjukskriven den 30 januari i år, hemma på heltid i ett par månader. Jobbat 25% i en månad och nu jobbar jag 50% den här månaden, vilket kommer mest troligt förlängas fram till min semester i juli. Jag har fått sjukpenning från FK hela tiden, min handläggare har varit rent av underbar! Vi har haft bra kontakt under hela sjukskrivningen. Han har varit tydlig med hur regleringen för sjukpenning ser ut, men aldrig nekat mig något. Viktigast har det varit att lyfta fram VAD som gör mig icke arbetsför. Läkaren hat också varit tydlig gentemot arbetsgivaren om vad som förväntas av dom för att jag ska bli återställd.
Hör av dig via PM om du har några funderingar, jag är inte helt frisk än, men är på väg iallafall.
Vi får väl se om du är lika nöjd med FK när du passerat de viktiga 6 mån och 1 årsgränsen. Dock hoppas jag du är frisk innan dess...
Har en kollega som kraschade ordentligt vid midsommar förra året och började jobba mycket för tidigt, vilket ledde till ännu en krasch. Redan nu har handläggaren på FK talat om att hon kommer inte få någon sjukpenning vrån årets midsommar då det gått 1 år. Detta oavsett %. Just nu jobbar hon 50% och har panik för vad hon ska göra om hon inte klara 100% till sommaren. Hon var såååå nöjd med FK fram till nu...

Vi får väl se om du är lika nöjd med FK när du passerat de viktiga 6 mån och 1 årsgränsen. Dock hoppas jag du är frisk innan dess...
Har en kollega som kraschade ordentligt vid midsommar förra året och började jobba mycket för tidigt, vilket ledde till ännu en krasch. Redan nu har handläggaren på FK talat om att hon kommer inte få någon sjukpenning vrån årets midsommar då det gått 1 år. Detta oavsett %. Just nu jobbar hon 50% och har panik för vad hon ska göra om hon inte klara 100% till sommaren. Hon var såååå nöjd med FK fram till nu...
Det var som för mig.1 år, sen sa de att jag kan jobba heltid med ett icke-krävande eller stressande jobb. Om det jobbet ens finns skiter de i.

Jag har haft tur. :)
Har en jättebra handläggare som inte "lägger sig i" vilka dagar och timmar jag är på arbetsplatsen. Hon visste alltså om upplägget.
När jag började arbetsträna så gjorde jag det tre dagar i veckan, ca 10 timmar totalt. Nu är jag uppe i 50% och går fyra dagar i veckan, 5 timmar per dag.
Dessutom säger hon att jag inte behöver tvinga upp mig själv om jag är trött någon morgon. :bow:

Snart ska jag börja arbeta 50% och för att det ska funka med verksamheten så måste det bli 6 timmar per dag (minus 30 min rast) vilket innebär att det blir någon dag färre än fyra dagar i veckan utspritt på mitt tioveckorsschema.

Dessutom ska man egentligen arbeta 100% efter tre månaders arbetsträning men min handläggare säger att jag bör ligga kvar på 50% ett bra tag. Längre än vad jag själv vill, typ.

Ska jag vara realistisk så tror jag att jag aldrig kommer kunna arbeta heltid igen. Man måste försöka ett kort tag för att vara berättigad till sjukpension eller vad det heter på 25-50%. Men 75% hoppas jag ändå på.
Trivs på jobbet och är tacksam varje dag jag går dit nu. :bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 367
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 025
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 067
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
8 355
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama