Sjukskriven, vad händer nu?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jaha, då har man hamnat där så många andra också hamnat. Jag har blivit sjukskriven på heltid i två veckor för utmattningssyndrom.
Jag har aldrig varit sjukskriven förut och har ingen aning om hur det fungerar. Känns bara så himla tråkigt. Jag älskar ju mitt jobb och vill inte sitta ensam hemma sjuk! Det sociala på jobbet är jätteviktigt för mig. Men jag inser ju samtidigt att jag inte klarar av att utföra mitt arbete just nu för att kroppen har sagt stopp.

Vad händer nu? Jag fick med ett intyg på två sidor från min läkare, jag antar att jag behöver lämna det till mitt jobb? Behöver jag skicka in det till försäkringskassan också eller anmäla något till försäkringskassan? Jag har verkligen ingen erfarenhet alls av sådant här men vet ju att det finns en hel del här inne som tyvärr har det.
Man hör bara så mycket om allt som krånglar med försäkringskassan...

Läkaren sa att jag kommer få en kallelse för KBT-terapi. Att vi börjar så och inväntar blodproverna och sen tar det därefter.
Har arbetsgivaren några skyldigheter? Jag vet att vi är kopplade till en företagshälsa, kan jag få hjälp även där ifrån?

Jaha, då har man hamnat där så många andra också hamnat. Jag har blivit sjukskriven på heltid i två veckor för utmattningssyndrom.
Jag har aldrig varit sjukskriven förut och har ingen aning om hur det fungerar. Känns bara så himla tråkigt. Jag älskar ju mitt jobb och vill inte sitta ensam hemma sjuk! Det sociala på jobbet är jätteviktigt för mig. Men jag inser ju samtidigt att jag inte klarar av att utföra mitt arbete just nu för att kroppen har sagt stopp.

Vad händer nu? Jag fick med ett intyg på två sidor från min läkare, jag antar att jag behöver lämna det till mitt jobb? Behöver jag skicka in det till försäkringskassan också eller anmäla något till försäkringskassan? Jag har verkligen ingen erfarenhet alls av sådant här men vet ju att det finns en hel del här inne som tyvärr har det.

Läkaren sa att jag kommer få en kallelse för KBT-terapi. Att vi börjar så och inväntar blodproverna och sen tar det därefter.
Har arbetsgivaren några skyldigheter? Jag vet att vi är kopplade till en företagshälsa, kan jag få hjälp även där ifrån?

En kopia till arbetsgivaren och en till fk. Min läkare skickade digitalt till fk.

Jag och flera i min närhet har aldrig haft krångel med Försäkringskassan trots upprepade och långa sjukskrivningar. Blev förvånad faktiskt, men det kanske är som vanligt.. bara de dåliga sakerna man hör om från andra och bildar sig fel uppfattning utifrån det.

Ville bara säga: det kan faktiskt gå lätt och smidigt!

Jag har tyvärr varit sjukskriven i omgångar pga av diverse sjukdomar och enbart 1 gång har det krånglat med försäkringskassan.

Ett intyg till arbetsgivaren och ett till fk oftast som nämnts har de redan skickat detta digitalt till fk. Har du mobilt bank ID kan du dessutom logga in direkt på försäkringskassan och göra det därifrån.

Se till att ta hand om dig och utnyttja de här 2 veckorna till att göra vad du mår bra av.

Lycka till!

Håller med @Irmelinis , aldrig några problem. Att regeringen(?) bestämt att så och så många dagar tar det att bli frisk kan ju inte enskilda tjänstemän göra så mycket åt.

Eftersom du är sjukskriven mer än sju dagar ska du lämna intyg till arbetsgivaren. De första 14 dagarna får du sjuklön från dem. Om du blir ytterligare sjuk får du ansöka om sjukpenning fr o m dag 15 hos försäkringskassan. Det är dock din arbetsgivare som ska anmäla dig dit den 15:e dagen så du kan sitta still i båten tills fk hör av sig och ber dig ansöka om sjukpenning - om du inte börjar jobba igen, på heltid, dag 15.

Kram! Kliniskt arbete i vår branch verkar som en omänsklig uppgift många gånger, iaf efter vad jag hör från kollegor i Sverige. Ta hand om dig!

Jag tjuvåker på ämnet om det är OK?

Jag är sjukskriven på 25%. Som det ser ut nu kommer jag inte att kunna jobba mer än ytterst lite inom den närmast överskådliga tiden.

Hur funkar det att vara hemma mer än det som jag är sjukskriven? Dvs att jag skulle vara hemma 25% men istället är hemma mer, kanske 50 elelr 75%?

Karensdag blir det väl inte? Men måste jag ha ett nytt intyg eller hur ska jag göra?

Jag är sjukskriven på 25%. Som det ser ut nu kommer jag inte att kunna jobba mer än ytterst lite inom den närmast överskådliga tiden.

Hur funkar det att vara hemma mer än det som jag är sjukskriven? Dvs att jag skulle vara hemma 25% men istället är hemma mer, kanske 50 elelr 75%?

Karensdag blir det väl inte? Men måste jag ha ett nytt intyg eller hur ska jag göra?

Oftast behövs det nytt intyg.

Om jag var du skulle jag be läkaren om ett nytt intyg på 50 eller 75 procent och sedan anmäla "ändrad omfattning" till försäkringskassan (du kan göra det online).

Jag har ibland varit sjukskriven på 50 procent och det har varit ett jäkla meck när jag varit akut dålig hela dagar.

(Hakar på en fråga, jag har frågat dig tidigare men tror inte att jag fick något svar: har du fått ok från fk att vara hemma en hel dag i veckan? Det är risk för att jag får en 25-procentig sjukskrivning men fk:s regler säger att man måste dra två timmar om dagen, inte en dag + några tim/v. Och då kan det kvitta för kortare dagar hjälper mig inte)

Om du behöver vara sjukskriven på högre % än vad du är nu så behöver du ha ett nytt intyg från läkaren och sedan skicka in en ändringen till FK.

Om jag var du skulle jag be läkaren om ett nytt intyg på 50 eller 75 procent och sedan anmäla "ändrad omfattning" till försäkringskassan (du kan göra det online).

Jag har ibland varit sjukskriven på 50 procent och det har varit ett jäkla meck när jag varit akut dålig hela dagar.

(Hakar på en fråga, jag har frågat dig tidigare men tror inte att jag fick något svar: har du fått ok från fk att vara hemma en hel dag i veckan? Det är risk för att jag får en 25-procentig sjukskrivning men fk:s regler säger att man måste dra två timmar om dagen, inte en dag + några tim/v. Och då kan det kvitta för kortare dagar hjälper mig inte)

Inte riktat till mig, men...

I normalfallet ska 25% sjukskrivning innebära att man arbetar varje dag i sin normala arbetsvecka men kortare dagar.
Det går att komma överens om andra lösningar men då behöver det finnas ett tydligt skäl till varför.
Många gånger gäller då att det ska finnas medicinska skäl till varför den tidsfördelningen är lämplig.

Inte riktat till mig, men...

I normalfallet ska 25% sjukskrivning innebära att man arbetar varje dag i sin normala arbetsvecka men kortare dagar.
Det går att komma överens om andra lösningar men då behöver det finnas ett tydligt skäl till varför.
Många gånger gäller då att det ska finnas medicinska skäl till varför den tidsfördelningen är lämplig.
Ja, det är det jag vet, jag har ju pratat med fk om det. Deras inställning är att kan man jobba hela dagar så kan man jobba. Man kan få tillstånd men det är väldigt svårt.

Det var därför jag undrade om @tanten fått igenom det, för jag såg att hon skrev om det i en annan tråd häromdagen.

Det där med medicinska skäl var bra, det är precis sådana jag anser att jag har.

Måste förvarna dig om FK. Sjukskriven av samma anledning augusti-april av samma anledning och olika grader, heltid i typ tre månader. Inte en spänn av FK. Överklagat först till FK och nu till förvaltningsrätten med hjälp av advokat. Så förbered dig på att överleva utan ersättning.. även om jag självklart hoppas att du får en vettig handläggare som godkänner din sjukskrivning.

Och innan någon frågar, ja, jag har jättebra läkarintyg från läkare, någon form av chefsläkare och psykologutlåtande.

Måste förvarna dig om FK. Sjukskriven av samma anledning augusti-april av samma anledning och olika grader, heltid i typ tre månader. Inte en spänn av FK. Överklagat först till FK och nu till förvaltningsrätten med hjälp av advokat. Så förbered dig på att överleva utan ersättning.. även om jag självklart hoppas att du får en vettig handläggare som godkänner din sjukskrivning.

Och innan någon frågar, ja, jag har jättebra läkarintyg från läkare, någon form av chefsläkare och psykologutlåtande.

Och jag var sjukskriven heltid i typ ett halvår av samma anledning och hade inga problem med FK.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 367
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 025
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 067
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
8 355
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama