Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

litehemlig

Trådstartare
Dålig rubrik men kom inte på någon bättre. Detta gäller inte mig utan en kollega men eftersom jag är så pass känd här så vill jag vara lite hemlig för att undvika att röja någon. Ifall någon känner igen personen så får ni gärna hålla det för er själv.

Jag jobbar på ett kontor där man har möjlighet att antingen stå eller sitta när man jobbar. Jobbet innebär också att man kan gå runt och röra på sig hur mycket man vill så man behöver nödvändigtvis inte vara låst till sitt skrivbord. Vi är inte särskilt många här så om någon är borta så peverkar det alltid alla andra och särskilt om man är borta länge för då sätter man verkligen de andra i skiten eller vad man ska säga - de måste ju ta över ens arbetsuppgifter för vi jobbar mycket i projektform och projekten löper ju på även om någon är borta. Detta var lite bakgrundshistoria.

Vi har en kollega som är sådan som är borta lite nu och då. Är det inte random VAB så är hon sjuk antingen kortare tid eller längre. Personen kan också bara utebli från jobbet en dag och skicka mail om att h*n inte kommer för att h*n ska ha jour på dagis, detta helt utan att meddela sig dagarna innan.
Har även varit sjukskriven i perioder för olika saker, senast var h*n borta i tre månader (i våras/somras) och är nu för närvarande sjukskriven för ryggbesvär. H*n är sjukskriven i minst 8 veckor framåt just nu.

H*n är också sådan som hyfsat öppet gnäller på kollegor och gärna chefen, om inte till andra här så helt öppet på facebook där h*n i princip dagligen skriver om allt h*n gör.
Kan t ex skriva "jaha, nu är stolpskottet här igång igen" om någon kollega sagt något h*n inte gillar.

H*n skriver som sagt också om allt h*n gör. Det är väl ok (jag skulle dock inte göra det) men är man dels sjukskriven för ryggbesvär så till den grad att man är heltidssjukskriven i 2-3 mån. så kanske man inte skriver att man varit ute på klubb och slagit klackarna i taket eller som nu senast - att h*n har städvecka på sitt dagis och är där och städar varje dag (speciellt som man är FB-vän med i princip alla sina kollegor). Tydligen har man städveckor på föräldrakooperativ ganska ofta, dessa går enligt kollegan att leja bort för en peng men tydligen gör denne inte det för h*n inte har råd. Det var f ö dagisstädningen sist som utlöste ryggbesvären.

Jag menar, det kan ju inte vara ok att vara borta från jobbet men sen ändå ha förmågan att gå och städa ett HELT dagis i en veckas tid? Undrar vad försäkringskassan skulle säga om arbetsoförmågan?

Min fråga här är hur man ska hantera detta? Vi andra börjar bli hyfsat provocerade av allt detta och att h*n knappt är här och att vi andra ska behöva bli satta i skiten titt som tätt på grund av en person som denna och dessutom blir personen sedan sur när hon blivit fråntagen sina projekt och blir tilldelad ströuppgifter istället (inte så konstigt när man aldrig kan lita på att h*n öht ska dyka upp).

Jag förstår att det är chefens grej att hantera och det görs säkert också redan (där vill inte jag snoka) men jag undrar om någon av er har några tips eller erfarenheter om sådana här hopplösa fall?
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag förstår att det är chefens grej att hantera och det görs säkert också redan (där vill inte jag snoka) men jag undrar om någon av er har några tips eller erfarenheter om sådana här hopplösa fall?
Påpeka för chefen att ni behöver en medarbetare till, eftersom ni inte mäktar med arbetet när kollegan är borta. Det är det enda du kan göra eftersom det är det enda som faktiskt angår dig.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du menar att man ska anställa en till för att göra kollegans jobb, samtidigt som hon jobbar kvar? Det tror jag kan vara svårmotiverat. Däremot kan man ju uppmärksamma chefen på att kollegans frånvaro är ett problem, om hen inte redan är medveten om det. Likadant med Facebookandet med skitsnack om jobb o kollegor, det kan räknas som illojalitet, och en del ag är petiga med det.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Om det ska anställas en till eller inte är väl upp till TS chef att ta ställning till.
Vad jag menar är att TS ska påtala att arbetslaget får stora problem pga frånvaron. Det är det enda i inlägget som verkligen angår TS, resten har han/hon inte med att göra.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

dör du om du skriver han eller hon varför hålla på med stjärna mitt i
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

sdhen, byt skiva, du är bara tjatig. Och som du märker så skriver folk som de vill trots att du har hakat upp dig.

TS - om ni behöver vikarie när någon är borta bör ni ta det med chefen. I övrigt är det ingen annans business - om du inte vill göra anmälan till FK om att personen har arbetsförmåga trots att hen är sjukskriven.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Fast på en liten arbetsplats, allrahelst om verksamheten är kunskapsintensiv, brukar hierarkin och arbetsdelningen inte vara så strikt. Dessutom underlättar det ifall man inte bara serverar sin chef problem, utan också nån sorts förslag på rimlig lösning. Att anställa en till på samma tjänst är förmodligen en svår lösning för chefen att genomföra, därför skulle jag inte föreslå det. Givetvis beror det också på hur chefen är. Facebookskvallrandet skulle jag kanske upplysa om, ifall chefen inte redan känner till det.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag har varit med om en liknande situation på ett annat jobb jag hade.
Det var en kollega till mej som aldrig eller mycket sällan var på jobbet en hel vecka i sträck,antingen var det VAB eller var hon själv sjuk,skulle till doktor,tandläkare ,psykologen eller något annat.Hon hade aldrig dåligt samvete för att vi andra fick göra hennes jobb också,eftersom det var ett jobb som flöt på med rutiner som skulle följas.
Detta löste sej aldrig utan jag slutade och fick ett annat jobb.

Jag tror att det alltid finns en eller några stycken på en arbetsplats som tenderar att utnyttja situationen att vara litet extra lediga och de gör det nog inte för att vara elaka utan de är nog bara insiktslösa och tycker helt enkelt att det är deras fulla rätt.
Tycker chefen ska ta tag i det och förklara situationen att man sätter sina kompisar i knipan och att det är okamratligt,det gjorde aldrig vår chef.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Tja, vill du göra något så är det väl att anmäla till FK (kan städa dagis trots sjukskrivning) och tala om för chefen att det snackas skit på FB. Det är ju de konkreta saker man kan peka på. Att börja sas "snacka skit" själv kommer inte att göra att något blir bättre.

Dessutom, idag finns faktiskt myndigheterna på sociala sidor så de kan lätt kolla upp om hon varit och städat dagis trots sjukskrivning om det nämnts på FB.

En sak jag funderar över dock, är sjukskrivningen verkligen för fysiska orsaker eller säger kollegan bara det? En sjukskrivning pga psykiska problem är ofta något man skäms för och kanske då drar till med något annat skäl. Om så är fallet är det ju inget hinder att man städar dagis, då kan det förmodligen vara bra. Det här är dock bara en teori, det kan ju vara så att din kollega är en äkta snyltare med dålig attityd.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Tja, vill du göra något så är det väl att anmäla till FK (kan städa dagis trots sjukskrivning) och tala om för chefen att det snackas skit på FB. Det är ju de konkreta saker man kan peka på. Att börja sas "snacka skit" själv kommer inte att göra att något blir bättre.

Dessutom, idag finns faktiskt myndigheterna på sociala sidor så de kan lätt kolla upp om hon varit och städat dagis trots sjukskrivning om det nämnts på FB.

En sak jag funderar över dock, är sjukskrivningen verkligen för fysiska orsaker eller säger kollegan bara det? En sjukskrivning pga psykiska problem är ofta något man skäms för och kanske då drar till med något annat skäl. Om så är fallet är det ju inget hinder att man städar dagis, då kan det förmodligen vara bra. Det här är dock bara en teori, det kan ju vara så att din kollega är en äkta snyltare med dålig attityd.

Du skriver precis det jag tänker!
Jag tycker kollegans beteende kan vara signaler på psykisk ohälsa, men det är sällan något man skyltar med.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Påpeka för chefen att ni behöver en medarbetare till, eftersom ni inte mäktar med arbetet när kollegan är borta. Det är det enda du kan göra eftersom det är det enda som faktiskt angår dig.

Om det ska anställas en till eller inte är väl upp till TS chef att ta ställning till.
Vad jag menar är att TS ska påtala att arbetslaget får stora problem pga frånvaron. Det är det enda i inlägget som verkligen angår TS, resten har han/hon inte med att göra.

Självklart har jag med det att göra eftersom jag är en av dem som blir satt i skiten när kollegan inte gör sitt jobb. Att tala om för chefen behövs inte för hon är redan medveten om problematiken.

Att anställa någon ny är naturligtvis ingen lösning eftersom det dels redan finns en på tjänsten och det finns knappast pengar eller motiv till att ha en till på samma tjänst.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag tror att det alltid finns en eller några stycken på en arbetsplats som tenderar att utnyttja situationen att vara litet extra lediga och de gör det nog inte för att vara elaka utan de är nog bara insiktslösa och tycker helt enkelt att det är deras fulla rätt.
Tycker chefen ska ta tag i det och förklara situationen att man sätter sina kompisar i knipan och att det är okamratligt,det gjorde aldrig vår chef.

Det är säkert så som du skriver, och det medför problem på många ställen.
Dock kan man ju aldrig veta om den som är frånvarande är det av bekvämlighet eller om det verkligen ligger en sjukdom bakom. Det kan vara psykisk ohälsa som man inte vill gå ut med offentligt och därför skyller på t ex ryggen. Att i det läget få höra att man sätter sina kompisar i knippa är nog det sista man behöver. Även om problemen är rent fysiska tror inte jag att TS är kapabel att avgöra vad personen i fråga kan och inte kan göra ( om TS nu inte är en läkare, men det verkar inte så)

Det bästa vore om folk kunde överlåta den här typen av problem till cheferna. Men tyvärr har många ett behov av att tycka en massa om saker de inte ver så mycket om.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Fast på en liten arbetsplats, allrahelst om verksamheten är kunskapsintensiv, brukar hierarkin och arbetsdelningen inte vara så strikt. Dessutom underlättar det ifall man inte bara serverar sin chef problem, utan också nån sorts förslag på rimlig lösning. Att anställa en till på samma tjänst är förmodligen en svår lösning för chefen att genomföra, därför skulle jag inte föreslå det. Givetvis beror det också på hur chefen är. Facebookskvallrandet skulle jag kanske upplysa om, ifall chefen inte redan känner till det.

Exakt så är det. Man måste vara ingenjör inom en viss genre för det vi gör och de finns dels inte i överflöd att få tag på och dessutom jobbar vi precis på det sättet som du beskriver.

Chefen känner till problemen men är nog lite för konflikträdd för att ta tag i problemet på allvar.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Låter som om du beskriver min kollega. Är det inte VAB eller sjukdom så är det läkarbesök, tandis, bankärenden eller annat. Tycker helt enkelt att hon har rätt till det. Blir hon tillsagd att hon inte kan hålla på så här så ser hon inte sin del i det hela utan tycker bara chefen är dum och elak.

Chefen är tyvärr lite för konflikträdd för att ta tag i problemet på allvar....
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

En sak jag funderar över dock, är sjukskrivningen verkligen för fysiska orsaker eller säger kollegan bara det? En sjukskrivning pga psykiska problem är ofta något man skäms för och kanske då drar till med något annat skäl. Om så är fallet är det ju inget hinder att man städar dagis, då kan det förmodligen vara bra. Det här är dock bara en teori, det kan ju vara så att din kollega är en äkta snyltare med dålig attityd.

Du skriver precis det jag tänker!
Jag tycker kollegans beteende kan vara signaler på psykisk ohälsa, men det är sällan något man skyltar med.

Det är inte psykisk ohälsa det handlar om utan hon har vissa fysiska krämpor det vet jag. En lite ovanligare diagnos också som gör att hon medicinerar konstant. Det är inte det som är problemet för är man sjuk så är man ju, det kan ju ingen göra något åt. Men då ska man inte kunna städa dagis heller.

Tror inte heller hon är en snyltare med dålig attityd utan hon är nog bara inte den skarpaste kniven i lådan, hon tror inte hon gör något fel helt enkelt.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Självklart har jag med det att göra eftersom jag är en av dem som blir satt i skiten när kollegan inte gör sitt jobb.

Ja, och det har jag ju också skrivit.
Men allt det andra du skriver om, varför personen är borta, vad personen gör när den är borta osv, och inte minst dina åsikter om personens hälsa, allt det där är inte din ensak.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Men om någon springer för mycket på banken på arbetstid så ÄR det chefens sak att sätta ner foten. Hur hade du tänkt att det skulle gå till annars?
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Det bästa vore om folk kunde överlåta den här typen av problem till cheferna. Men tyvärr har många ett behov av att tycka en massa om saker de inte ver så mycket om.

Ja, och vissa har ett behov av att uttrycka sin egen förträfflighet över forum.

Vad är ett diskussionsforum till för om inte diskussioner? Vilka frågor är enligt dig ok att diskutera då. Denna fråga är det ju uppenbarligen inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 519
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp