Sjukintyg från första dagen

Nu har jag inte läst genom varje litet inlägg i denna tråd men du har väl frågat din arbetsgivare HUR du ska lösa dessa frågeställningar som du har här i tråden.... Och har du inte så GÖR det.... Ta gärna med ditt fackombud på rehabmötet med arbetsgivaren....

Men herregud! Vad är det med dig egentligen??
Vart har jag skrivit att jag tycker synd om mig själv? Jag förklarade varför jag inte kan gå ner i lön, det var det enda.

Jag har sökt andra jobb i bevakningsbranschen, problemet där är att de vill ge mig nyanställningslön, och den ligger på 110 kr/h om jag inte minns fel. Det är ett alldeles för stort tapp för att det ska fungera.
Jag har inte råd att utbilda mig.

Jo, det kan vara ett problem att få sjukintyg. Om jag blir sjuk på onsdagen och känner det när jag vaknar vid kl 15 och sjukanmäler mig, då hinner jag liksom inte till previa den dagen.

Ännu värre om jag blir sjuk på fredagen, för då kan jag mest troligt inte träffa läkare förens på måndagen, och då kan jag ju faktiskt vara helt frisk igen.

Jag har lite svårt för offermentalitet. Det är nog det som är med mig. Jag upplever det som att du skyller ifrån dig på det ena och det femtielfte. Det finns liksom ingen lösning som passar dig.

Hela det här problemet baseras ju på att du varit sjuk så ofta att det krävs intyg från dag ett. Det enda sättet att komma tillrätta med det, förutom att sluta vara sjuk då, är att göra en ordentlig utredning. (Och om ingen utredning någonsin anser dig vara sjuk så är du kanske inte tillräckligt sjuk för ett intyg heller.)

@LadyCovergirl Jag köper fullständigt att TS inte vill börja skjuta på sömnen när hon jobbar natt. Det är liksom inte jämförbart med att sova några timmar längre på lediga dagar för en dagjobbare, sömnmönstret är redan rubbat pga år av felaktigt mönster så det är oerhört skört, att skjuta på sömnen några timmar ens bara någon dag kan sabba sömnen i flera dagar.

Sedan är det inte "bara" att skaffa nytt jobb inom samma branch, för mig tog det över ett år, och det var min chef som fixade det jag till sist fick. Dagjobb är inte jättemånga inom branchen, även om de finns.

@kimmis87 jag är inne på samma linje som @swemale vad säger arbetsgivaren om problemet? Om de inte kan tillhandahålla en företagshälsovård anpassad för nattarbetare/helgarbete kan de inte kräva intyg samma dag utan då så snart tillfälle ges?

@Mammas Så alternativet till att rubba sömnen en gång är att fortsätta ha samma problem hela tiden? Det känns ytterst märkligt. Jag jobbar iofs inte ständig natt numera men gör natt-veckor lite då och då, 3-4 nätter i rad med 12-13-timmarspass, så jag är inte helt främmande för situationen.
Givetvis är det inte "bara" att skaffa ett nytt jobb men den som inte ens söker nytt jobb lär inte få det heller. Att bara parkera sig i dagens situation och inte vara kapabel att se någon lösning är i mitt tycke helt meningslöst.

@LadyCovergirl fast det handlar ju inte om någon gång, och vilket problem skulle det lösa menar du? Jag har gett råd till TS också, vad i dessa var fel tyckte du, eftersom du tillskriver mig att jag tycker hon ska fortsätta ha samma problem?

TS måste givetvis ändra sitt liv på något sätt, men jag ser inte att förvärra problemet för att AG har en företagshälsovård som inte passar dess anställdas tider som en lösning, där måste AG antingen lösa så det passar natt/helgarbete eller ha såsnartdetfinnsmöjlighet-intyg istället för förstadagsintyg för TS.

Och skulle inte säga att det är riktigt samma sak, jag hade inte heller några problem att flytta sömnen några timmar eller så de kanske första fyra åren av ständig natt, men har du väl börjat få problem är det skört enligt min erfarenhet.

Men givetvis är hela situationen fel, och TS måste komma åt grundproblemet för att få till en lösning.

@Mammas För att få till en utredning och därigenom försöka hitta ett grundproblem borde väl ett besök räcka. (Åtminstone initialt.)
Inget i ditt förslag var fel. @swemale har ju frågat liknande saker utan svar så den biten hänger ju lite i luften. Det är TS inställning jag hela tiden har vänt mig emot.

Jag påstod aldrig att det var samma sak. Däremot att jag inte är helt främmande för situationen, viss nivåskillnad på de två sakerna.

Om det väl har blivit problem med sömnen så är väl enda vettiga lösningen att byta till andra arbetstider. Det är dock TS inte beredd att göra. Om det nu skulle vara så att nattjobbandet är boven i det hela så känns det för min del väldigt knepigt att fortsätta jobba natt, fortsätta ha mycket sjukfrånvaro och fortsätta ha problem med sjukintygen.

Sen är ju frågan vad problemet är, det vet ju ingen faktiskt. Då är det lite svårt att göra något åt det ;)

Exakt, @Mammas
Dessutom har inte ts särskilt trevliga chefer så att få hjälp av the boss att bli flyttad kan hon ju se sig om i stjärnorna efter, tyvärr, och nytt jobb inom branschen lär göra att ts måste byta företag.

@Mammas För att få till en utredning och därigenom försöka hitta ett grundproblem borde väl ett besök räcka. (Åtminstone initialt.)
Inget i ditt förslag var fel. @swemale har ju frågat liknande saker utan svar så den biten hänger ju lite i luften. Det är TS inställning jag hela tiden har vänt mig emot.

Jag påstod aldrig att det var samma sak. Däremot att jag inte är helt främmande för situationen, viss nivåskillnad på de två sakerna.

Om det väl har blivit problem med sömnen så är väl enda vettiga lösningen att byta till andra arbetstider. Det är dock TS inte beredd att göra. Om det nu skulle vara så att nattjobbandet är boven i det hela så känns det för min del väldigt knepigt att fortsätta jobba natt, fortsätta ha mycket sjukfrånvaro och fortsätta ha problem med sjukintygen.

ETT besök ? TS har vart på flertalet besök REDAN !!!

Jag köper helt TS problem med sömnen. Jag har jobbat natt, jag jobbade då 7/7 dvs jobbar 7 nätter ledig 7 nätter, jag ställde inte ens om dygnet de lediga dagarna utan va vaken till minst 5 varje natt även vid lediga nätter, just för att min kropp orkar verkligen inte med att "rubbas" sömnmässigt... Jag blir inte att leka med om jag inte får sova som min kropp vill. Och det UTAN att jag har andra problem som "hänger" på en ... Skulle jag dessutom va småkrasslig och gå omkring så i "evigheter" med utredningar och en sjukvård som inte "orkar" ta mitt problem på allvar... OJ då vill du inte träffa mej... Och då är jag enligt buke rätt bitsk redan... :p

Jag anser nog som nån ovan... Går det inte att få ett sjukintyg första dagen pga att man inte kan komma till någon av företaget bestämd läkare just då så är det inte arbetstagarens problem utan upp till arbetsgivaren att lösa... Nu tycker jag förvisso att om då företaget anlitat Previa så är det upp till Previa att leva upp till det som de lovat arbetsgivaren. Att väktaryrket är en "utanför ordinarie arbetstid grupp" är ju liksom ingen hemlighet.

Så TS sätt ner foten gentemot AG och meddela att nästa gång du vaknar och känner dej sjuk så ringer du Previa som du är instruerad och kan de inte skaka fram ett läkarbesök/sjukintyg så ringer du då AG och meddelar att du inte kan få en läkartid mm och att du ändå gjort allt de krävt. MER KAN DU JU INTE ?

Bara jag givetvis.

5-6 h sömn funkar inte. Jag måste ha 7-8 iaf.

Jag med. Minst. Det var därför jag slutade jobba natt ;) Det blev tungt att jobba mellan 175 och 230 timmar natt varje månad. Och kroppen säger till. Och är det så att din kropp säger till nu så kommer den inte orka en längre period.
Sök nytt jobb. Det är oerhört ovanligt att du måste börja på nyanställningslön igen. Har aldrit varit med om det.

Jag med. Minst. Det var därför jag slutade jobba natt ;) Det blev tungt att jobba mellan 175 och 230 timmar natt varje månad. Och kroppen säger till. Och är det så att din kropp säger till nu så kommer den inte orka en längre period.
Sök nytt jobb. Det är oerhört ovanligt att du måste börja på nyanställningslön igen. Har aldrit varit med om det.
Nej men det har jag. Jag hade mest troligt fått jobbet om jag inte hade sagt ifrån redan på intervjun att deras planerade ingångslön inte skulle funka för mig.

Kimmis, jag förstår problemet. Men anser att det bara är att bolla tillbaka till AG. "Självklart kan ni få ett sjukintyg första dagen, hur vill ni att jag ska fixa det?".

Vad säger AG om problemställningen?

• Gilla
Reactions: Sar
Kimmis, jag förstår problemet. Men anser att det bara är att bolla tillbaka till AG. "Självklart kan ni få ett sjukintyg första dagen, hur vill ni att jag ska fixa det?".

Vad säger AG om problemställningen?

Jag har inte frågat. Vi har nog den sämsta relationen man kan ha kort sagt och jag vill ha så lite som möjligt att göra med dem.

Jag skickade ett mess förra gången och då sa han fixa det på måndag. Men det skulle ju fortfarande vara förstadagsintyg...

Det finns nog ingen som bakdaterar ett sjukintyg. Har jag svårt att tänka mig.

Men den enda realistiska lösningen är ju att lägga problemet på AG´s bord, det är ju bara de som kan lösa det eftersom det är deras krav.

Det finns nog ingen som bakdaterar ett sjukintyg. Har jag svårt att tänka mig.

Men den enda realistiska lösningen är ju att lägga problemet på AG´s bord, det är ju bara de som kan lösa det eftersom det är deras krav.
Det är väl om man fortfarande är så risig att det verkligen syns att man har varit/är riktigt sjuk.

Men jag är ju lite i situationen att jag är sjuk konstant och ibland rinner bägaren över. Då ligger jag ofta hela den dagen i sängen även om ingen kan se på mig att jag är sjuk så är det allmäntillståndet som försämras. Ofta beror det på att jag sover dåligt och oroligt när jag är sjuk, och några veckor med det och sen för många jobbdagar i rad så blir det riktigt riktigt svårt att ta sig upp ur sängen.

Men jag tror att mitt schema är stor orsak. Jag jobbar som sagt 19-20 pass/månad, och de andra som har legat på de passen några månader rapporterar samma "symptom", att de bara ligger i sängen första dagen när de är lediga.
Men detta ändras i februari, så jag har hopp om framtiden.

• Gilla
Reactions: Sar
Du är den enda som kan ta tag i problemet. Lägg det på AG´s bord med en fråga om hur lösa, alternativt tig still och vänta till februari. Det kommer ju inte att lösa sig själv, och du säger att du förstår kravet om förstadagsintyg.

Du är den enda som kan ta tag i problemet. Lägg det på AG´s bord med en fråga om hur lösa, alternativt tig still och vänta till februari. Det kommer ju inte att lösa sig själv, och du säger att du förstår kravet om förstadagsintyg.

Problemet är ju lite att jag inte är heltidsanställd. Det är många behovare som redan får fler timmar än mig, trots att de har haft flera år kortare anställning än vad jag har.

Deras lösning kommer vara färre timmar. Och det funkar inte heller för mig.
Med lite tur så kan jag gå upp i tid i januari. Så håll tummarna för att mitt januarischema har många timmar ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb... 2
Svar
24
· Visningar
2 952
Senast: moster
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men... 2
Svar
39
· Visningar
6 581
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder