Sjukintyg från första dagen

Arbetsgivare får begära intyg tidigare, redan från första dagen, om det finns särskilda skäl, till exempel misstanke om missbruk eller behov av rehabilitering. Tanken med lagregeln är inte att alla arbetsgivare slentrianmässigt kan begära förstadagsintyg för alla anställda generellt. Intentionen med lagen är att det ges ett utrymme för arbetsgivaren att agera i det enskilda fallet och att det ska finnas ett särskilt skäl i syfte att kunna åtgärda och agera med snabbare insatser för att underlätta den enskildes återgång i arbetslivet eller undanröja hinder för fortsatt sjukskrivning. Ett sådant krav ska vara skriftligt och får inte gälla längre än för ett år.

Du har fortfarande inte läst tråden.

Det kan ju vara stress, att kroppen säger ifrån genom att inte orka mer. Knopp och kropp sitter ihop hårdare än man tror.

Något i TS livssituation behöver förändras.

Kanske prova byta jobb till ett som inte är enbart nätter?

Exakt. Ingen har väl ifrågasatt det heller? Men har du ett vettigt svar på var ts ska söka sig om hon behöver sjuka sig en lördag kanske? Ftghälsan är ju stängd då?[/QUOTE

nu vet jag inte var ts bor men här är ett exempel
http://www.hagakliniken.se/intyg

Annars borde ju inte arbetsgivaren vara omöjlig om intyget kommer in from måndag.
Men om inte läkaren är villig att skriva intyg då hjälper det nog inte att han har öppet ens söndag natt.

Svar på det du raderat
Previa har öppet vardagar mellan 08:00-17:00. Under normal öppettid kan du alltid nå oss på 077-123 00 00. På övriga tider är våra tjänster och enheter tillgängliga enligt nedan.
Previa Sjuk- och friskanmälanMåndag–Söndag 00:00–24:00

Previa K24Måndag–Söndag 00:00–24:00

Previa Direkt
Måndag–Söndag 00:00–24:00

Previa Kundservicecenter
7:30-17:00

Previaenheter
Helgfri Måndag–Fredag 8:00-17:00*

Previafilialer
Enligt lokala överenskommelser

*)

Svar på det du raderat
Previa har öppet vardagar mellan 08:00-17:00. Under normal öppettid kan du alltid nå oss på 077-123 00 00. På övriga tider är våra tjänster och enheter tillgängliga enligt nedan.
Previa Sjuk- och friskanmälanMåndag–Söndag 00:00–24:00

Previa K24Måndag–Söndag 00:00–24:00

Previa Direkt
Måndag–Söndag 00:00–24:00

Previa Kundservicecenter
7:30-17:00

Previaenheter
Helgfri Måndag–Fredag 8:00-17:00*

Previafilialer
Enligt lokala överenskommelser

*)

Jag ska inte sjukanmäla mig till Previa, det är inte det de handlar om. För intyg har de bara öppet 08-16 vardagar i min stad. Du har verkligen inte förstått nånting av den här tråden. Jag ifrågasätter inte arbetsgivarens rätt, eller ens motivering, för den förstår jag med så mkt sjukfrånvaro som jag har.

Till övriga, jag tror inte att nattjobbet är problemet, snarare stressen att jag är deltidsanställd och aldrig vet hur mkt timmar jag får, samt att jag jobbar korta nattpass och landar oftast på 19-20 nattpass på en månad, vilket alla vet som har jobbat natt någon gång är sjukt mkt, och så har jag hållt på i några år nu, så det är väl inte lustigt om kroppen säger ifrån kan jag tycka. Detta kommer dock bli bättre, 1:a februari är alla körscheman omgjorda så att alla bilar blir ca 12 h, och därmed behöver man bara köra 14 pass/månad. Det kommer nog göra stor skillnad gissar jag.

Men om du jobbar så korta pass (8-9 h?) så bör det ju inte vara några problem att hinna uppsöka sjukvården heller. Dygnet har trots allt 24 timmar och om du sover åtta timmar och jobbar nio timmar så finns det sju timmar kvar att besöka sjukvården på, även under deras ordinarie öppettider.

Men om du jobbar så korta pass (8-9 h?) så bör det ju inte vara några problem att hinna uppsöka sjukvården heller. Dygnet har trots allt 24 timmar och om du sover åtta timmar och jobbar nio timmar så finns det sju timmar kvar att besöka sjukvården på, även under deras ordinarie öppettider.

Det gör det ju inte eftersom jag slutar vid 05 eller 07, somnar oftast vid 06:30-09 nån gång, och så ska jag sova lika många timmar som alla andra, dvs 8. Och vipps så är det stängt. Om jag vaknar tidigt så hinner jag ringa, men något sjukintyg hinner jag ju inte få.

Och det hjälper mig ju fortfarande inte på helgerna oavsett.

Det gör det ju inte eftersom jag slutar vid 05 eller 07, somnar oftast vid 06:30-09 nån gång, och så ska jag sova lika många timmar som alla andra, dvs 8. Och vipps så är det stängt. Om jag vaknar tidigt så hinner jag ringa, men något sjukintyg hinner jag ju inte få.

Och det hjälper mig ju fortfarande inte på helgerna oavsett.

Då får du väl skjuta på sömnen något och ringa vid 8. Det kan ju inte vara ett jätteproblem. Om du nu verkligen vill lösa ett problem så kan inte uppskjuten sömn i ett par timmar vara så hemskt.
Alternativt att du somnar vid 6.30 och ringer vid 14.30 när du har vaknat men det känns inte lika smidigt.

Då får du väl skjuta på sömnen något och ringa vid 8. Det kan ju inte vara ett jätteproblem. Om du nu verkligen vill lösa ett problem så kan inte uppskjuten sömn i ett par timmar vara så hemskt.
Alternativt att du somnar vid 6.30 och ringer vid 14.30 när du har vaknat men det känns inte lika smidigt.

Sist jag ringde så gjorde jag så. Jag ringde vid 9, och vid kl 13 ringde de upp. Så jag vet att jag måste ringa tidigt om jag ska få något sjukintyg, så oavsett så funkar det inte.
Och jag tänker inte börja skjuta på sömnen. Min kropp är trött och utarbetad som det är ändå, utan att jag ska hålla på och mixtra med sömnen.

Det ÄR ett jätteproblem att skjuta på sömnen. När jag jobbar natt så blir jag extremt känslig för sömnstörningar och blir helt groggy om jag inte får sova som jag behöver.

Visst skulle jag säkert tjäna på att byta jobb rent menalt osv, men jag har tyvärr inte råd med det.

Sist jag ringde så gjorde jag så. Jag ringde vid 9, och vid kl 13 ringde de upp. Så jag vet att jag måste ringa tidigt om jag ska få något sjukintyg, så oavsett så funkar det inte.
Och jag tänker inte börja skjuta på sömnen. Min kropp är trött och utarbetad som det är ändå, utan att jag ska hålla på och mixtra med sömnen.

Det ÄR ett jätteproblem att skjuta på sömnen. När jag jobbar natt så blir jag extremt känslig för sömnstörningar och blir helt groggy om jag inte får sova som jag behöver.

Visst skulle jag säkert tjäna på att byta jobb rent menalt osv, men jag har tyvärr inte råd med det.

Jag upplever det som att du mest vill klaga på att allting inte blir exakt när och hur du vill ha det. Du vill inte byta jobb och inte skjuta på sömnen för att få ett sjukintyg. Vad vill du göra? Att Previa är öppet dygnet runt för att serva dig?
Och förresten, hur menar du inte ha råd att byta jobb? Det kostar inget att byta jobb. Det är bara att söka nytt och under tiden jobba kvar. Så gör nog de flesta jobb-sökare.

Nattskift är bra betalt, antar att det är så TS menar... vi är lite i samma sits, min sambos kropp skulle må bättre av ett annat jobb men skulle isf halvera sin lön och behöva ta ett "skitjobb" (har just nu fysiskt skiftjobb som är välbetalt, men har inte ens gymnasieutbildning).

Nattskift är bra betalt, antar att det är så TS menar... vi är lite i samma sits, min sambos kropp skulle må bättre av ett annat jobb men skulle isf halvera sin lön och behöva ta ett "skitjobb" (har just nu fysiskt skiftjobb som är välbetalt, men har inte ens gymnasieutbildning).

Ja, det betalar bättre att jobba nätter men om resultatet är många sjukdagar så kan inte vinsten bli så himla stor. (Om någon alls.)

Jag upplever det som att du mest vill klaga på att allting inte blir exakt när och hur du vill ha det. Du vill inte byta jobb och inte skjuta på sömnen för att få ett sjukintyg. Vad vill du göra? Att Previa är öppet dygnet runt för att serva dig?
Och förresten, hur menar du inte ha råd att byta jobb? Det kostar inget att byta jobb. Det är bara att söka nytt och under tiden jobba kvar. Så gör nog de flesta jobb-sökare.

Jag vill jobba och vara friskt. That's it.

Om jag nu skjuter på sömnen så kan jag liksom inte får sjukintyg ändå, jag blir som sagt helt groggy och får enligt lag inte köra bil då. Hur ska jag då få sjukintyg?
Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar om hur jag fungerar, och vilka tider jag jobbar. Sjukintyg från första dagen är inte genomförbart för mig i många fall.

Jag har idag med OB en timlön på 163 kr. Jag har häst, hund, gård och bil och är ensam. Jag kan inte gå ner speciellt mkt i lön. Vill du hjälpa till så får du jätte gärna nämna yrken som ligger i samma lönegrupp, eller högre som man kan söka utan utbildning.

Jag vill jobba och vara friskt. That's it.

Om jag nu skjuter på sömnen så kan jag liksom inte får sjukintyg ändå, jag blir som sagt helt groggy och får enligt lag inte köra bil då. Hur ska jag då få sjukintyg?
Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar om hur jag fungerar, och vilka tider jag jobbar. Sjukintyg från första dagen är inte genomförbart för mig i många fall.

Jag har idag med OB en timlön på 163 kr. Jag har häst, hund, gård och bil och är ensam. Jag kan inte gå ner speciellt mkt i lön. Vill du hjälpa till så får du jätte gärna nämna yrken som ligger i samma lönegrupp, eller högre som man kan söka utan utbildning.

Okej, då vet du vad du vill. Då är nästa steg vad du ska göra för att uppnå det. Det är du och enbart du som kan lösa din situation.

Men om du är sjuk så kan det inte vara något problem att få sjukintyg. Eller vad har sömnbrist med det att göra? (Om det handlar om att du inte kan köra till läkaren så får du väl ta buss, taxi, cykla eller be någon om skjuts. Återigen, lös problemen som faktiskt går att lösa.)

Vet du vad, jag är också ensam med hus, hästar, hund, bil och dessutom en dotter. Det är inget att tycka synd om sig själv för. Kan man inte klara ut ekonomin med det jobb man har så får man antingen skaffa ett mer välbetalt jobb eller sänka sin levnadsstandard.
Om jag minns rätt jobbar du inom säkerhetsbranschen. Det finns andra tjänster inom samma yrkesgrupp, alltså jobb med dagjobb. Väktare, butikskontrollanter, tulltjänstemän, kriminalvårdare, parkeringsvakter torde ligga ungefär lika i lön.

Funkar det inte ändå så får du väl utbilda dig till ett yrke med högre lön.

Okej, då vet du vad du vill. Då är nästa steg vad du ska göra för att uppnå det. Det är du och enbart du som kan lösa din situation.

Men om du är sjuk så kan det inte vara något problem att få sjukintyg. Eller vad har sömnbrist med det att göra? (Om det handlar om att du inte kan köra till läkaren så får du väl ta buss, taxi, cykla eller be någon om skjuts. Återigen, lös problemen som faktiskt går att lösa.)

Vet du vad, jag är också ensam med hus, hästar, hund, bil och dessutom en dotter. Det är inget att tycka synd om sig själv för. Kan man inte klara ut ekonomin med det jobb man har så får man antingen skaffa ett mer välbetalt jobb eller sänka sin levnadsstandard.
Om jag minns rätt jobbar du inom säkerhetsbranschen. Det finns andra tjänster inom samma yrkesgrupp, alltså jobb med dagjobb. Väktare, butikskontrollanter, tulltjänstemän, kriminalvårdare, parkeringsvakter torde ligga ungefär lika i lön.

Funkar det inte ändå så får du väl utbilda dig till ett yrke med högre lön.

Men herregud! Vad är det med dig egentligen??
Vart har jag skrivit att jag tycker synd om mig själv? Jag förklarade varför jag inte kan gå ner i lön, det var det enda.

Jag har sökt andra jobb i bevakningsbranschen, problemet där är att de vill ge mig nyanställningslön, och den ligger på 110 kr/h om jag inte minns fel. Det är ett alldeles för stort tapp för att det ska fungera.
Jag har inte råd att utbilda mig.

Jo, det kan vara ett problem att få sjukintyg. Om jag blir sjuk på onsdagen och känner det när jag vaknar vid kl 15 och sjukanmäler mig, då hinner jag liksom inte till previa den dagen.

Ännu värre om jag blir sjuk på fredagen, för då kan jag mest troligt inte träffa läkare förens på måndagen, och då kan jag ju faktiskt vara helt frisk igen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb... 2
Svar
24
· Visningar
2 952
Senast: moster
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men... 2
Svar
39
· Visningar
6 581
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka