Sjukhage-benlindor-regn!!!

zanzan

Trådstartare
Min häst har en misstänkt senskada, (liten som ska in och lysas) Nu måste ju hon gå i sjukhage och var ordentligt lindad - men det regnar ju:p Jag vill verkligen att hon ska få gå ute - men hon kan absolut inte göra det utan att vara lindad!

Så hur illa är det om lindorna blir blöta/fuktiga? Och hur mycket regn krävs det till att de ska bli det egentligen? Jag menar det är ju inte i första hand som regnet träffar på benen...

Nån som har några bra tips? Jag kan ju inte vara den första som måste ha hästen lindad i hagen:confused:

Tack på förhand:bow:

Sv: Sjukhage-benlindor-regn!!!

Vad tråkigt ! Hoppas det inte är någe allvarligare...

Om de blir blöta så tror faktist jag att de får en liten kylande effekt och kanske inte särskild stor negativ verkan.

Om du vill kan du skära upp vanliga plastpåsar-trä över och tejpa dom i överkant mot benet så det inte rinner ner regn där.

Hur länge är hon ute då?

Sätt på stödlindan och en fleecelinda ovanpå så är det nog ingen fara, fast jag tror inte att dem ska stå för länge om man misstänker att det blir för blött.

Lysa?, menar du UL då eller?

Vad tråkigt ! Hoppas det inte är någe allvarligare...

Om de blir blöta så tror faktist jag att de får en liten kylande effekt och kanske inte särskild stor negativ verkan.

Om du vill kan du skära upp vanliga plastpåsar-trä över och tejpa dom i överkant mot benet så det inte rinner ner regn där.

Tack, för tipset! Funderade på om man kunde ta en tjockare padd och fleecelinda över det elastiska bandaget, då tar det ju mkt längre tid innan det blir fuktigt intill huden...

Jag är mest rädd för att de ska börja "bränna". Hon är så otroligt känslig i päls/hud. Det är ju så svårt att veta hur mycket regn som krävs!

Hur länge är hon ute då?

Sätt på stödlindan och en fleecelinda ovanpå så är det nog ingen fara, fast jag tror inte att dem ska stå för länge om man misstänker att det blir för blött.

Lysa?, menar du UL då eller?

Ja, det menar jag:D

Ska nog göra som jag skrev i inlägget över, ta tjockare padd och linda över imorgon om det regnar! Tack för tips igen!

Jag skulle ju helst se att hon gick ute sina 7 h (ca.) Men jag är påväg att ta in henne nu, blir så orolig, hon får gå ut och gå lite i kväll i stället!

*KL*

Inte speciellt mycket regn, har jag konstaterat. Nu är min lindad med bomull - gasbinda - vetrap iofs, och så fleece 'ovanför' det. Fleecen är det som blir blött 'snabbast', men det krävs inte direkt mycket regn för att även det andra bandaget ska bli blött. Sen hur mycket det gör är ju svårt att säga, men har den känslig hud skulle jag vara försiktig.

Sen, varför måste den vara lindad, för förutom första dygnen har man ju gått ifrån att linda senskador i ganska hög grad? (Om inte det är en sådan typ av skada att man måste stödja benet för senapparaten inte klarar det själv, fast då är de ju inte så små..) Men den kanske är såpass färsk än?

Tänkte lite till, jag tror nog det är värre om hon halkar på underlaget för att det blir blött, än att hon skulle bli bränd av lindan.

Jag skulle nog ta in en stund på dagen och låta benet lufta och torka, för att byta linda innan hon går ut igen.

När skulle du till klinik?

Tycker inte det blir särskilt blött. Har man bara en rejäl pad och tjocka fleece eller yllelindor så brukar det vara torrt närmast benet.

Min ena går alltid lindad fram i hagen och när det regnar är det nedre delev av lindan som brukar bli genomvåt, alltså kommer det från marken och inte regnet. Han har inte heller haft några problem pga lindorna är blöta, han har tvärtom aldrig haft mugg på frambenen, endast bak där han inte haft lindor..

Så låt din häst gå ut. :)

bomull drar ju till sig fukt, det blir inte samma sak med en vanlig pad! :)

Fast det är fleecen (med padd under) som blir blöt först. Jag blev väldigt förvånad över det.

Fullblodsdonnan har gått lindad bak hela hösten (bytte till skydd för några dagar sen), med BoT-padd och så fleecelindor. Lindad som vid stallbandage, dvs ner till strax under kotan. Där har det blivit som du beskriver, dvs blött längst ner men inte resten. Ens vid regn, dock har det varit ganska stilla regn.

Valacken har ju bomull - gasbinda - vetrap från kronranden och upp till en bit ovanför kotan. Sen så ligger det en padd delvis ovanpå, om du tänker dig första bandaget, och sen så att du lindar som vanligt med padd + fleecelinda, men det kommer ju till hälften gå ner över det andra bandaget. Slutar i höjd med 'sporren' bak. DET blir, uppifrån och ner, dyngsurt när det regnar (iofs har det varit sådana där riktiga höstregn med blåst nu). Padden klarar sig hyfsat, men fleecen blir dyngsur.

Bomullsbandaget blir dyngsurt längst ner (från marken), men inte resten.

Så, fleecen tycks formligen suga åt sig regn av någon anledning?

*KL*

Sen, varför måste den vara lindad, för förutom första dygnen har man ju gått ifrån att linda senskador i ganska hög grad? (Om inte det är en sådan typ av skada att man måste stödja benet för senapparaten inte klarar det själv, fast då är de ju inte så små..) Men den kanske är såpass färsk än?

undrar också det? Är det vet. order eller? Annars skulle jag nog låta bli! Om det inte är så att det är väldigt nygjort/ väldigt alvarligt!

Mimus: Jo, den risken finns ju och det är väl så skadan uppkommit, nu har hon ju så liten hage så där rör hon sig inte mkt och blir hon orolig åker hon in. Jag ska ringa kliniken imorgon och tjata till mig en tid snabbast möjliga, har ju redan ett utlåtande från en av deras veterinärer! Men när jag tog in henne idag efter regnet så var lindorna inget blöta! Så imorgon kan hon nog gå ute längre!

Centaur: Hon har stalbandage i bak, men i fram där skadan sitter så har hon paddar och elastisk linda för att få maximalt stöd, men som jag skrev ovan så var det faktiskt inget blött, men är det mer regnigt så ska jag lägga tjockare padd och stallinda över! Avskyr att ha dom inne!

pennsy och Alexandra_W: Självklart är det på vet. inrådan. Men för mig är det självklart att ge stöd åt ett ben som har en skadad sena! Samt värme förstås! Men det har jag ingen lust att diskutera:D

Jag hakar på här. Varför ska hästen vara lindad och gå i sjukhage?
Senskador ska vara i rörelse under läkning, jag menar till och med att du kan skritta ut på din häst varje dag under konvalcensen.
Vad för senskada har din häst? Har den uppkommit genom överansträgning eller yttre våld?
gulan

ELastisk linda. Ja lycka till med din stackars häst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gulan

Jag tänker inte svara på nått av 3 ovanstående, vill bara gratulera till att ni vet mer än veterinärerna:bow::D

Varför inte bara hålla sig till frågan i tråden?

Jag tänker inte svara på nått av 3 ovanstående, vill bara gratulera till att ni vet mer än veterinärerna:bow::D

Varför inte bara hålla sig till frågan i tråden?

Jag blev bara lite frågande eftersom vi har diskuterat detta mkt här på Buke, själv har jag aldrig haft nån senskadad häst, men även veterinärena på min klinik säger att man inte lindar senskada längre, när jag frågade om detta. Du behöver inte vara otrevlig för att jag ställde frågan.

Kan ju säga att vi hade ena hästen i stallet lindad dygnet runt när han blev senskadad i vintras på order av veterinär. Innan vi fick veterinärtiden lindade vi honom nattetid och efter veterinärbesöket var han lindad dygnet runt. Han gick i mindre hage ute och var lindad utan att det var några bekymmer. Tror nog bestämt att vi hade honom lindad dygnet runt i ca 3månader ivarje fall, på order av veterinär. Kan ju tillägga att han hade en kraftig senskada. Veterinären hade dömt ut honom om vi hade velat, men det ville vi inte utan han ska få sin chans till att bli helt återställd

Elastisklinda hade jag undvikit. Vi körde med BoT paddar på nattetid med fleecelinda och ute med vanliga paddar med fleeclinda, fungerade utmärkt i ur och skur. Man måste bara ha koll på att kardborreknäppningen på lindorna håller sig bra, de blir ju nötta i regn o rusk och tappar fästförmåga tyckte jag, så man får variera lindorna en del och ha som sagt koll. Lycka till!

vill bara gratulera till att ni vet mer än veterinärerna
Vem har pratat om att veta mer än vetrinärer?
Våra vetrinärer ( senskador är vardagsmat för dem) avråder bestämt elastiska lindor på ben överhuvudtaget.En halvtimme/timme under arbete är OK. Din vetrinär har väl berättat hur lätt hänt det är att stasa benen med elastiska lindor under en hel dag??? OCH att en senskada faktiskt kan uppkomma genom elastiska lindor.(ibland även vanliga stallbandage)
När det gäller vetrinärer så går även deras meningar isär om hur skador ska behandlas, och det är en djungel att få tag på en kunnig sådan.
Jag kan väl få veta om det är en senskada som uppkommit genom överansträgning eller yttre våld?
gulan

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka