Sjukhage-benlindor-regn!!!

Sv: Sjukhage-benlindor-regn!!!

När mina hästar haft större sår som tex sytts har jag haft vetrap över all bomull och eftersom det är vattentätt så har det inte blivit något blött men det får inte sticka ut något utanför vetrapen.
Det borde gå lika bra at använda vad man än har under. Dyrt blir det förstås eftersom de bara är engångs.

Jag hakar på här. Varför ska hästen vara lindad och gå i sjukhage?
Senskador ska vara i rörelse under läkning, jag menar till och med att du kan skritta ut på din häst varje dag under konvalcensen.
Vad för senskada har din häst? Har den uppkommit genom överansträgning eller yttre våld?
gulan

Det är iofs sant att senskador ska läka under rörelse.
MEN inte i den akuta fasen och inte i den gångart hästen är halt i.

Är den halt i skritt ska den vara still, är den halt i trav, får den skrittas osv.

Det allra bästa är ju att få ett ULgjort, så man vet skadans omfattning.

När mina hästar haft större sår som tex sytts har jag haft vetrap över all bomull och eftersom det är vattentätt så har det inte blivit något blött men det får inte sticka ut något utanför vetrapen.
Det borde gå lika bra at använda vad man än har under. Dyrt blir det förstås eftersom de bara är engångs.

Ursäkta men menar du verkligen vetrap? Det är INTE vattentätt, vetrap är ju som en 'elastisk väv', förvisso av 'syntetmaterial', men om du sträcker ut en remsa vetrap kan du hälla vatten rakt igenom den?

Jag tänker inte svara på nått av 3 ovanstående, vill bara gratulera till att ni vet mer än veterinärerna:bow::D

Varför inte bara hålla sig till frågan i tråden?

Det finns väl ingen anledning att vara otrevlig. Jag undrade, eftersom ditt problem, dvs tråden fråga, är kopplad till att hästen är lindad ute. Och då undrade jag varför den måste lindas om det är en misstänkt, liten senskada.

För jag hade ju en ordentlig senskada (djupa böjsenan, på ett bakben) på valacken för ganska exakt ett år sen, och blev då förvånad över att de tyckte 'inte linda', och frågade varför, eftersom jag är 'lärd' att linda senskador. Och veterinärerna svarade då att man när det inte behövs för att hjälpa till att stödja benet, så har man gått ifrån att linda senskador, annat än med zinklimbandage initialt. Jag frågade naturligtvis varför man gått ifrån det, och jag minns inte allt men man hade kommit fram till (förutom i undantagsfallen som nämnts) att man fick sämre läkning om man lindade hela tiden, och dessutom att för mycket värme inte är bra för senorna (inte friska senor heller).

Däremot så kunde jag linda BoT (det jag frågade om) halva dygnet om jag ville, men då skulle det vara som stallbandage, dvs INTE lägga på några 'stödjande' bandage med elastiska lindor, eller polstra etc.

Och, ditt 'ptoblem' är löst om du kan släppa ut hästen olindad. Därav frågan varför du ska ha den lindad för en misstänkt, lindrig senskada. Är det vet på fältet eller kliniken som beordat det? Misstänker ni något annat än senskada?

Så jag anser det väl hör till tråden, för utan lindor så behöver du inte oroa dig för regnet.

(Sen vad gäller rörelse så där ser jag inga konstigheter alls med det du sagt, däremot den som tyckte ut och skritta 20 - 30 minuter. Det gör man INTE förrän man UL:at senan och sett omfattningen. Och sen brukar det vara ett väldigt kontrollerat igångsättningsschema. Min herre hade boxvila första veckan, sen 5 minuters promenad/dag i 2 v, sen 10 minuter i 2 v osv, ökade 5 minuter varannan vecka. )

När min förra tävlingshäst blev skadad..senskada och han stod i sjukhage och under dom veckorna han stod där så regna det varje dag:(

Då var det plast påsar som gällde, klippte dom så dom blev som paddar typ:P...sen satt runt hela bandaget och eltejp...upptill, mitten & nertill och det funkade jätte bra:)

Svaret var inte lika mycket menat till dig. Jag är ledsen om du uppfattade det som otrevligt - jag var mest ironisk!

Som du säger diagnoser och rekomendationer om senskador skiljer sig från veterinär till veterinär, därför tycker inte jag att det är av någon större mening att diskutera hur vida jag ska linda eller inte linda skadan på min häst.

Jag förstår vad du menar när du säger att mitt problem är löst med att jag inte lindar - men det är ju inget alternativ då min vet. har sagt att hon SKA vara lindad med ELASTISKAlindor!

Vi får nog helt enkelt inse att meningarna går isär - ingen idé att bli upprörda över det!:D

svarar Alexandra W och mimus
Det är skillnad på om en häst fått en senskada genom en smäll (yttre våld som jag kallar det) eller om den uppkommit genom överansträngning. Böjsena är rätt vanligt på travare och jag har haft att göra med ett 50 tal olika typer av senskador. Kanske mer.
Yttre våld är hästen ganska halt och kanske mår bäst av att stå still i någon vecka.
När vi får böjsena (skada på djupa) så hålls hästarna alltid igång under hela konvalcensen. Här beror det på hur grav skadan/blödningen är. En varning -ja då körs hästen vanlig motion med skritt och lugn trav ca 45 min/dag, så kollar vi den igen efter några veckor. Mycket hage.
Ibland så rekomenderas vila i hage i några veckor så den värsta hältan gått bort. Vi använder skrittmaskin och mycket hage under läkning.
Aldrig någonsin har någon av våra vetrinärer rekomenderat att linda med elastiska lindor (inte någon linda alls förresten bara som du sa Alex zinkabandage som får sitta i ca tre dagar. Sen byter man) och aldrig någonsin har vi fått sagt att hästen ska stå still i sjukhage eller i box.
gulan

Min valacks skada var en traumatisk, dock inte en smäll, utan han rullade fast i boxen. Att han stod på box första veckan var för att han var så in åt helvete halt och vi inte visste vad det var (och det lär ju gå ett tag innan man kan se något på UL resp rtg). Sen var det 5 minuter/dag och utökat som ovan. Absolut inget 'sprall'. Att det inte var mer var för att han blev SÄMRE av rörelse. Hältan ökade av rörelse, redan efter en 20 - 30 minuter. Därför lugnt och försiktigt, ingen anledning att 'dra upp' skadan om och om igen med 'långa' promenader. Utan öka succesivt. (han var uppe i 60 minuter, fast jag delade upp det på flera ggr/dag när jag slängde ut honom)

Från 6 veckor fick han gå i liiiten hage om han höll sig lugn, han kan dock inte stava till lugn i liten hage så han fick stå kvar på box.

Efter 3 månader höll han på att totalt mögla ihop av att stå på box med promenader, och jag valde att chansa, och slängde ut honom i stor hage med polarna. Trots spring. Väl medveten om att det kunde vara det sista han gjorde, men det gick vägen tack och lov. 4½ månad efter skadan gick det inte ens att se spåren efter den, rekordsnabbt utläkt, de räknade med dubbla tiden =)

Kom att tänka på en sak.
Du och jag har nog inte samma hagstorlek då vi pratar släppa ut i hage. Jag har ju mest rasthagar och en och annan större hage. Sjukhage för mig är typ 4x4 m.....
Och nä, är en häst stup halt så kanske man inte ska släppa ut den i maga hage som ochså är kuperad och innehåller sten och skog.....
gulan

Nej Nej Jag Menar SÅdana DÄr SjÄlvhÄftande I Olika FÄrger. Vetflex Kanske Det Var De Hette I StÄllet.

tråkigt att hon är skadad!!

min häst hade en senskada för ca 2 år sedan.jag var ute och gick med henne några dagar i veckan(vet tyckte hon mådde bäst av det)
alltså jag tror inte du ska ha padd under för lindan ska ju ge stöd för benet.och så tycker jag du ska linda båda benen så det blir ett jämt stöd.
om det skulle komma vatten i lindan så är det nog bara bra för det kyler ju ned det lite.men det finns ändå nackdel och dewt är ju att det kan bränna sönder.

lycka till

Tack för schysst svar:D

Jag har lagt ett "vanligt" träningsbandage när hon är ute i hagen, padd av lite tunnare slag än till stallbandage och en linda som är hälften fleece hälften elastisk och jösses vad fin hon är i benen när hon kommer in. Du har rätt i att det ska ge stöd de kallar det ju även stödbandage. Det kan ju inte vara nån större fara att det blir lite blött, det handlar ju inte om lång stund hon får ha det då innan det åker av i såfall, men som du säger är jag ju lite rädd att det ska bränna. men det verkar gå bra så här långt!

Hur gick det med din häst då?

Kom att tänka på en sak.
Du och jag har nog inte samma hagstorlek då vi pratar släppa ut i hage. Jag har ju mest rasthagar och en och annan större hage. Sjukhage för mig är typ 4x4 m.....
Och nä, är en häst stup halt så kanske man inte ska släppa ut den i maga hage som ochså är kuperad och innehåller sten och skog.....
gulan

Upp till 5*5 är boxhage, upp till 10 * 10 är sjukhage, och upp till sisådär 50 * 50 är rasthage/paddock. Allt i plan hage.

Valacken fick som sagt gå i sjukhage från ett tag in i konvalescensen, om lugn. Vilket han inte var, och blev förpassad till box alt boxhage.

Och han blev halt av kontrollerat rörelse på bra underlag, 'stock och sten' provade jag inte ens. Men t ex bara det han rörde sig på klinikbesöket blev han markant sämre av. Så därför väldigt strikt i början. 20 minuter skritt hade blivit för mycket och gett ökad hälta, därför vi ansåg det bättre att börja försiktigt och utöka succesivt. Och med facit i hand blev det ju över all förväntan.

Dock, det är ju alltid en avvägningsfråga, beroende på hur hästen mår/hälta/etc, typen och omfattningen av skadan, typ av häst etc. Det finns ju inga absoluta sanningar. (Vet fotade ut en av sina med senskada i djupsnön en vinter hon, med motiveringen 'den springer ingenstans i djupsnön, rörelse är bra och så gratis kylning'. Det gick fint det med, men är ju av givna anledningar inget hon någonsin skulle rekommendera en patient *s*)

Det är möjligt att de inte är täta om man sträcker ut dem och häller vatten på som du eller någon skrev, det har jag inte provat. Jag har i alla fall använt dessa på det sätt jag skrev och det har inte sugit åt sig en droppe. Jag hade en gång ett föl som var opererad i båda benen och skulle ha sina bandage 4 dagar i taget. Hon fick med tiden vara ute som vanligt. Det fungerade utmärkt med dessa bandage. Det är kanske så att det blir tätt när den inte är utdragan och sitter i flera lager, jag vet inte men tätt var det i alla fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka