Det där har jag varit med om också, så frustrerande.
Tycker också att många beslut läggs på mig som patient, beslut som jag inte känner att jag alltid är kapabel till att ta. En fördel med min läkare är att hon pratar mycket med mig om mediciner, vilka alternativ som finns och frågar hur jag känner kring det hela.
Det kan dock också vara en belastning. Jag äter tyvärr en mängd olika läkemedel och vill sluta med några då det annars bara lagts på mediciner för mig, det tycker min läkare att jag kan göra. Jag måste dock själv analysera vilken effekt jag får av dessa olika läkemedel, vilket är en mycket svår uppgift då alla påverkar min hjärna och jag har ingen aning vilken som gör vad. Men jag får fatta besluten.
Jag ombeds även fatta beslut om vilken av två mediciner jag vill prova o.s.v. Jag känner inte att jag har den kompetensen som krävs för det, jag kan inte tillräckligt mycket om läkemedel för det.
När jag ska sätta ut läkemedel får jag olika styrkor utskrivet och ombeds att testa själv vad som känns okej. Sist resulterade det i inläggning.
Läkare har en tendens att lita på mig lite för mycket.
När jag är hos vanliga vården får jag inte alls samma ansvar för min vård, jag ombeds inte själv välja hur mycket penicillin jag bör äta, eller om jag behöver skruva ihop min fraktur eller bara gipsa.
Nu är det såklart skillnad på läkemedel som påverkar en infektion och läkemedel som påverkar ångest, det ena är mätbart och det andra bara genom självskattning. Men trots det vill jag inte att så mycket av ansvaret för min behandling ska läggas på mig.