Jag åker rätt ner i depressionshålet. Inte så att jag är ledsen för att jag har en migränattack, utan det händer helt klart något kemiskt i hjärnan som gör att jag blir deppig. Eller det kanske är ångest.Även utan kaskadkräkningar, blir tex jag väldigt psykiskt påverkad av migrän. Orolig, lite paranoid och mycket ångestladdad.
Innan botox låg jag pall i tre dagar varje gång och kräktes varje-varannan timme i 12-15 timmar. Blixtrande stark huvudvärk, känslig för ljud och lukter. Nu med botox får jag så stora anfall mer sällan, mest när en behandling närmar sig och effekten av den förra alltså avtagit. Huvudvärken är inte lika stark, den jobbigaste känslan under en attack är nästan illamåendet, att det sticker intensivt i hela kroppen och den förlamande tröttheten.
Min neurolog, som också har migrän, tycker att ”det värsta med en attack är att man blir dum i huvudet” och jag förstår vad han menar, jag kan inte heller lägga ihop två och två medan det pågår. Jag blir fumlig men hör inte till dem som går in i dörrar eller sluddrar när de pratar, det händer också. Och så blir man bakis dagen efter.