Jag vet ju inte, jag är ju lekman och studerar bara människor i min bubbla. Men de jag känner som fått de här diagnoserna har redan haft rätt stora problem med att få ihop sina liv redan innan de är dock vuxna och fick diagnosen som vuxna efter långtid av psykisk sjukdom. Utifrån kan jag tänka mig att det sett ut som det fungerat eftersom man haft en fasad men bakom fasaden har man kämpat med depressioner, utmattning, ångest osv. När man väl fått sin npf diagnos har man helt enkelt även släppt fasaden. Det måste ju såklart få människor i omgivningen att tro att allt var bra fram till diagnosen. Men egentligen har man redan innan haft stora problem med att få vardagen att gå ihop och diagnosen är bara kulmen på alla dessa problem. På de vuxna jag har i min närhet har diagnosen inte kommit förrän läget varit kritiskt och då är det ju inte konstigt om sjukdomen blir en stor del av ens identitet det blir det väll med alla kritiska sjukdomar, när man spenderar dagarna med att försöka överleva så blir det ju inte mycket annat kvar. Men det är ju för de flesta bara en fas, när man är ute ur den kritiska delen kan man börja vända sig utåt och hitta de där andra sakerna i livet som är roligare att fokusera på.