Jag tror vi talar om varandra lite, och hamnar bortanför där just den här frågan väcktes. Det var ju du (väl?) som skrev ngt om att man som sjuk ändå får berätta för vården i en jämförelse just kring att blogga/vlogga. Alltså att samma sak som man gör i sin blogg/vlogg gör man i vården.
Och just det där tyckte jag blev skevt. En blogg/vlogg är ju generellt en monolog med bara ens egna tankar osv. Det finns ingen interaktion med och den där interaktionen kan ju vara avgörande för att ta samtalet från ältande till nyanserad reflektion.
Jag vet också att terapeuter kan bete sig på många olika sätt, men en skicklig behandlare kan ju göra stor skillnad i ett samtal även om den säger ganska lite.
Ang de där som bara sitter tysta så känns det ju bara utdaterat.. Förstår att det inte var hjälpsamt!
Behandlare kan gå utgå från olika metoder mellan olika metoder skiljer det sig en del kring hur man agerar i samtalet. Sen kan det också handla om en anpassning till patientens problematik.
Och det här med att vänta på att patienten ska prata kan ju ske på många olika sätt