Förutom det jag redan svarat så undrar jag vad i hela friden du menade med ditt inlägg.
Jag skrev:
Och får,en skärmsida till svar om min sjukdom vs psykisk sjukdom. Varför då? Tror du att jag missat att det finns skillnader mellan psykiska och somatiska sjukdomar? Och tänker du att om man har en psykisk sjukdom, då är det vanligare/bättre/viktigare att gå omkring som en vandrande sjukdom? Det ENDA jag skrev var att jag inte vill vara en vandrande sjukdom. Jag förstår inte relevansen i din lektion om hur jag har det alls. Och jag har aldrig jämfört min migrän med psykisk sjukdom.
Och det intressanta, för att tänka vidare, är ju att det som är rätt lösning vid vissa somatiska sjukdomar är fel lösning vid vissa psykiska sjukdomar.
Svår migrän - stanna hemma. Rätt lösning.
Förväntansångest inför att åka till jobbet - stanna hemma. Fel lösning eftersom lösningen förstärker tröskeln och förväntansångesten inför nästa gång man ska åka till jobbet.
Forskning visar, för att citera en psykolog (och nej, jag erkänner med en gång att jag inte har koll på källor och länkar), att beteendeaktivering är bra vid depression.
Beteendeaktivering kan vara att gå ut på en promenad. Eller att hålla fasta rutiner och en normal dygnsrytm, exempelvis.
Att ramla i fällan att undvika beteendeaktivering riskerar att förlänga problemet depression.
Så "jag har vrickat foten, därför låter jag bli promenaden" är rätt lösning men
"jag är deprimerad och orkar inte gå ut så därför låter jag bli promanden" är fel lösning.
Så visst är det intressant att jämföra psykisk sjukdom med somatisk sjukdom!
Inte utifrån konceptet "psykisk sjukdom är inte accepterat men det är somatisk sjukdom". För så tror jag faktiskt inte att det är.
När man läser olika trådar här på buke, är det åtminstone synnerligen accepterat att ha psykisk sjukdom.
Problemet är ju lite - faktiskt, men här riskerar jag att trampa någon på tårna - att undvikande beteende vid psykisk sjukdom är lite för accepterat och lite för uppmuntrat. Eftersom undvikande beteende vid psykisk sjukdom ofta (observera ofta; inte alltid) riskerar att förlänga och bekräfta och faktiskt på sikt förvärra tillståndet.
Och för att förtydliga: jag skriver nu utifrån perspektivet mild till måttlig psykisk sjukdom.