Men du beskriver ju en selektiv öppenhet, precis som jag skrev om. Du beskriver att du hade gott stöd av att prata med en utvald grupp människor som på ett bra sätt kunde bemöta dig när du hade det väldigt tufft.Jag håller med dig till viss del, men det där med att det finns stöd att få ändå utan att dela med sig av provocerande detaljer håller jag inte med om. För egen del tog det fem månader från besök på vårdcentral för regelbundna minnesluckor (som bland annat skett när jag körde bil) till jag fick en tid hos psykiatrin. Då var jag uppe på akutpsyk vid två tillfällen där emellan och i princip bad för livet. Nu var jag aldrig en person som delade med mig offentligt, utan lyckligtvis var jag medlem i en väldigt liten sluten grupp på FB med bekanta som hade stor kunskap om psykisk ohälsa. Jag pratade med dem, vilket höll mig flytande.
Jag är dåligt insatt i vad som fungerar bra i längden, det hade säkert psykiatrin vetat om jag fått hjälp. I stället fick jag gå på beroendeutredning och ta blodprover och kissa i mugg inför sköterska under tre av fem månader utan hjälp. Jag missbrukade ingenting visade utredningen. Skräll.. Min poäng är som jag nämnde tidigare i tråden, jag tror man måste se psykisk ohälsa som väldigt svajigt med många kompromisser och nödlösningar på vägen. Vissa behöver få ur sig sin smärta, med provocerande detaljer. Kanske inte det bästa i längden men må så vara om denne inte väljer att avsluta livet just den dagen.
Själva poängen är att öppenhet inte är ett mål i sig. Att prata om sitt mående med "folk" (alltså inte i vården utan andra människor) är ju bara bra om det samtalet blir bra för dig. Det är dåligt att försöka prata med folk som "inte förstår". Ingen människa kommer må bättre av att försöka förklara för någon som inte har förmåga att förstå. Det kommer troligen bara leda till att man mår ännu sämre eftersom det blir ett avvisande.
Alltså - öppenhet med människor som man känner sig förstådd av är bra. Öppenhet med människor som inte förstår är dåligt.
Att vara selektiv med sin "öppenhet" behöver alltså inte ha något överhuvudtaget med ev tabu att göra utan det kan vara en väldigt funktionell strategi.
Tillägg: När jag skrev att man kunde få stöd utan att berätta allt menade jag alltså att man kan få mycket omtanke och stöd från människor i ens omgivning genom att berätta att man har det väldigt tufft. Man behöver inte gå in på specifika detaljer.
Exempel om någon frågar hur man mår:
"Jag har det jättetufft nu, har en rejäl svacka i min depression så det är väldigt kämpigt. Tack för att du frågar, det känns fint att du bryr dig"
Jämfört med:
"Jag är så jävla deprimerad. Just nu vill jag helst bara gå hem och hänga mig".
Gissa vilket alternativ som har chans att generera ett fortsatt stödjande samtal och vilket som kommer skrämma slag på folk och göra att de inte vet vad de ska säga?
Senast ändrad: