Jag var sjukskriven i princip ifrån att jag slutat gymnasiet tills jag blev 25 år pga. depression- och ångestproblematik. Fick en massa hjälp från vården och socialpsykiatrin, men mådde inte bättre. Hade ett jättebra stöd ifrån mina föräldrar, men det blev inte bättre av det heller.
Jag trodde att jag skulle vara fast i det för resten av mitt liv, att det var kört för mig. Och på något sätt så lyckades jag acceptera det till slut, jag visste inte hur jag skulle bli frisk och hade egentligen ingen aning om hur ett vuxenliv såg ut när man var frisk.
Självförtroendet var (såklart) kört helt i botten och jag trodde på riktigt att jag inte skulle klara av att gå ut i arbetslivet, jag hade inte ens lyckats med praktik liksom.
Efter några år identifierade jag mig med den nya personen jag blivit, jag blev min sjukdom och jag blev mitt dåliga självförtroende. Det var så svårt att tro att jag skulle klara av något nytt att jag inte vågade göra det heller.
Det blev så illa att det var lättare att sitta hemma ensam och isolerad med självmordstankar än att försöka bli frisk.
Såklart jag inget annat ville än att bli frisk och kunna leva som alla andra kunde, men det kändes helt omöjligt så jag slutade kämpa för att ta mig det.
Sjukdomsidentitet och sjukdomsvinst kallar jag det.
Det som gjorde mig frisk var att föräldrarna köpte en häst åt mig som gjorde att jag blev tvungen att bryta isoleringen och fick sakta bygga upp mitt självförtroende igen. Jag fick en annan identitet, jag blev hästägare och var viktig för min häst.
Det i kombination med en fantastisk daglig verksamhet som också byggde upp mig gjorde att jag kunde påbörja folkhögskolestudier och fortsatte sedan till universitet och arbetslivet.
Jag är nu sjukskriven igen sedan i november för samma problematik och får mycket stöd. Skillnaden är nu att jag har en massa vänner som gör att jag inte tappar min identitet, har fortfarande god kontakt med arbetet (arbetar några timmar i veckan nu) och har min häst.
Det finns inte utrymme för att identifiera mig med min sjukdom, då jag har så många andra identiteter som är mer värd.
Och sjukdomsvinst finns inte för mig nu, allt är förluster.