Jag hade tidigare en smått galen rödtott till häst, som jag tävlade i rodeodressyr med. Enligt min far iaf. Han sa att vi uppfann den grenen.
Hästen hade en hel flock med rävar bakom varje öra och kunde gå som en klocka, få ett litet utbrott och sen fortsätta som om ingenting hade hänt.
En gång hade han inte lust att bromsa in efter en galoppökning och gjorde ett par bocksprång. Sen ställde han sig på bakbenen, gick ner igen, vände sig till publiken som för att säga "alla såg va? Bra!" Och sen travade han vidare och genomförde resten av programmet jättebra.
En annan gång hade han varit spänd vid en sprakande högtalare och tillslut fick han nog när vi kom på en diagonal rakt emot den. Tvärvändning och rodeo. Plötsligt stod min mamma inne på banan. Hästen hade stannat precis innan och jag hängde runt hans hals. Jag frågade mamma vad hon höll på med och hon svarade: "jag vet inte. Jag tänkte att jag kanske skulle fånga dig i luften eller nåt!"
Hon stod och filmade, men sen ser man hur bilden vrida och filmar marken. Då kastade hon kameran till någon som stod bredvid innan hon rusade in på banan. Tyvärr fortsatte inte den personen att filma.
Vi gjorde dressyr till en actionfylld publiksport.