Sjuka barn vs dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jag tror faktiskt att FK godkänner VAB när det är studiedag om du inte har några FP dagar kvar alls! ;) Så du kommer inte undan, du måste vara hemma med dina barn! :D
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jag är gärna hemma :D Studiedagar är OK de vet man ju om i förväg och kan ta ledigt. Men vi har hundratals fp-dagar kvar och kompberget jag kommer att samla på att vara jour över jul-nyår ska vi inte prata om :D
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jag har fått höra att jag inte får VABa bara för att vi inte har barntillsyn dagtid. Jag brukar VABa om barnen är så pass dåliga nattetid att de inte sover för då krävs en vuxen vaken på natten som sedan inte kan gå till jobbet dagtid. I sådana fall brukar jag vara hemma från mitt nattjobb och ta barnen så min man får sova (jag har ju lättare för att vara vaken en hel natt med tålamod än vad han har;) ) Vet inte hur många gånger man suttit med ett barn i famnen som inte kan sova liggandes och som blivit extremt mammig.
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Ni har alltså ingen barnomsorg alls? Fast jag kan tycka att det spelar mindre roll, för som sagt, om man jobbar natt så måste man ju sova på dagen. Jag är inte så jätteinsatt i alla regler, men det verkar inte FK heller vara... :angel: Men jag brukar försöka hjälpa kompisen med att hitta vad hon har rätt till osv, hon är ensamstående med tre ungar och jobbar en del helger och kvällar... Dagis försökte med fulingen att hon bara fick ha dem på dagis när hon jobbade, men det fick de ge sig på... Hon behöver ju oxå få sova igen ibland. Att sen kommun vägrar hjälpa till med barnomsorg på helgern och kvällar är ju en annan sak... Jo hon kan få åka fyra mil åt ena hållet för att sen åka två mil åt andra hållet till jobbet...
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Med 4 barn så har vi aldrig behövt barntillsyn. Jag lägger mitt schema så att jag jobbar dubbelpass när min man är ledig mellandagen. När jag vakar av så sover jag inte alls. Lyckas pricka in 80% natttjänst genom detta.
MEN detta kräver att jag får sova en hel natt ostörd fram till 09 innan jag går på samt 1 h på efter middagen när tjejerna kommer hem från skolan. Har jag då haft ett sjukt barn så får jag ite ihop vilan och det går möjligen med en singelnatt men inte med 2 nätter. Man ska inte bränna sitt ljus i båda ändar i onödan.:crazy:
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

*KL*
Jag bugar för alla de föräldrar som har vett att stanna hemma den där dagen extra när barnent har tillfrisknat. Tempot på förskolorna idag är högt med många barn i ofta för små lokaler. Även om barnet är friskt o klättrar på väggarna hemma är det inte samma sak som att barnen orkar med verksamheten!

Har tagit emot MÅNGA alvedonpreparerade barn o jag lider med dem... Köper inte heller när föräldrarna säger att "han/hon ville så gärna hit...:mad: Klart att de vill om man har en mamma eller pappa som inte vill vara hemma utan hellre vara på jobb... Det är ramaskri runt om i landet över hur vi missköter våra djur, men ta en titt på våra BARN! Nej, det är inte vanligt att de dör av misskötsel men barn mår dåligt över att inte föräldrarna orkar vara föräldrar...

All heder till er som faktiskt ser till era barns bästa! Vi har dem så kort tid, ta vara på den! Snart är de vuxna o får egna barn... O om vi inte lär våra barn att vi är viktiga ska vi inte klaga på ålderns höst när de inte har tid med sina gamla föräldrar...:cry:
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

*KL*
Jag bugar för alla de föräldrar som har vett att stanna hemma den där dagen extra när barnent har tillfrisknat. Tempot på förskolorna idag är högt med många barn i ofta för små lokaler. Även om barnet är friskt o klättrar på väggarna hemma är det inte samma sak som att barnen orkar med verksamheten!

Har tagit emot MÅNGA alvedonpreparerade barn o jag lider med dem... Köper inte heller när föräldrarna säger att "han/hon ville så gärna hit...:mad: Klart att de vill om man har en mamma eller pappa som inte vill vara hemma utan hellre vara på jobb... Det är ramaskri runt om i landet över hur vi missköter våra djur, men ta en titt på våra BARN! Nej, det är inte vanligt att de dör av misskötsel men barn mår dåligt över att inte föräldrarna orkar vara föräldrar...

All heder till er som faktiskt ser till era barns bästa! Vi har dem så kort tid, ta vara på den! Snart är de vuxna o får egna barn... O om vi inte lär våra barn att vi är viktiga ska vi inte klaga på ålderns höst när de inte har tid med sina gamla föräldrar...:cry:

:bow: :bow: :bow:

* Jenny * fd. dagis fröken
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jag är en sån där extra försiktig mamma som har Pontus hemma när jag tycker att han behöver det MEN jag har fördelen att vara sjukskriven så det funkar för min del att ha honom hemma trots att han bara är snorig och hostig.

Idag är han hemma men det är pga att jag är sjuk och inte tog mig upp på morgonen.
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

*KL*
Jag skulle aldrig gå på dagis med en sjuk unge och förstår mig inte på föräldrar som inte är hemma med sina barn utan medicinerar och lämnar bort dem.
Att låta barnen bestämma är väl ännu mer löjligt.
Snuviga och hostiga vinterbarn kan man inte hålla hemma då skulle vissa ungar aldrig komma till dagis.
Däremot har jag av erfarenhet lärt mig detta, föräldrar som är hemma med sina barn en "extradag" alltså en feberfri dag hemma (inne och/eller ute) vinner på det i längden. Barn som fått vila upp sig en extra dag utan feber blir sällan sjuka direkt igen.
Jag har tom sagt till föräldrar som praktiserar den andra metoden och som klagar på att barnen är sjuka jämnt, en del har tagit till sig och varit hemma så att barnen är helt pigga och det ger faktiskt effekt.
Angående vab så är det jag som förälder som ska avgöra om barnet orkar en hel dags dagisvistelse gör de inte det så är det vab som gäller.
Däremot får man inte ta vab för att dagis har stängt, kommunen är dock skyldig att ordna barnomsorg om man inte kan ordna själv.
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

"Det är jag som förälder som ska avgöra om mitt barn orkar med verksamheten på förskolan."
Du har så rätt i det du säger, MEN om jag som personal påpekar för dig att ditt barn är trött o inte har hängt med som vanligt hur tar du det? Du verkar i o för sig vara en vettig förälder, men jag har föräldrar som lämnar i ur o skur o som skällt ut mig för att jag ringt när barnet har varit dåligt med hög feber. Hade en förälder som kom dagen efter jag skickat hem barnet med 40,2 o ville lämna för det var inget fel alls... Barn har kommit o berättat att de kräkt o varit dåliga på natten, men blir ändå lämnade på förskolan osv. Har hur många "roliga" berättelser som helst!
Tyvärr verkar det inte som alla föräldrar kan avgöra om deras barn ORKAR vara på förskolan. Vi har blivit en avstjälpnings o förvaringsplats för självupptagna vuxna... Det låter krasst men så är verkligheten på många förskolor idag...
Sen kan föräldrarna komma o påpeka det olämpliga i att vi har vikarier stup i ett, tacka f-n för det när deras barn smittar oss konstant! :devil:
Har hört föräldrar säga att de inte har RÅD att vara hemma från jobb... MEN DET HAR JAG FÖR JAG HAR ETT SÅ OOOTROLIGT VÄLBETALT ARBETE PÅ FÖRSKOLAN!! :cool:

Ursäkta min hätska ton men jag är så trött på föräldrar som inte tar sitt ansvar... Menar absolut inte dig personligen, jag känner inte dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 164
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp