Sjuk, smittsam gatuhund igen.

Dvärgbandmasken har en inkubationstid på 5-7år innan symptom på dess existens börjar göra sig gällande. Man får hitta ett avmaskningsmedel som tar död på just den masken också.
Den ger egentligen aldrig några symtom på hunden, ägg kan börja utsöndras efter en månad. Dvärgbandmasken är lätt att behandla så den skulle inte blivit något problem om folk inte snålat på den lilla kostnaden
PL

Jag har pratat med min veterinärstation nu och den jag pratade med tyckte att efter så här lång tid i Sverige så behöver jag inte fundera på sjukdomar eller maskar, hade han haft några så hade jag märkt det vid det här laget. Personen hade dock själv gatuhundar så jag vet inte hur pålitlig jag tycker att den är då den mest ville prata om hur bra det är att rädda hundar. Jag tror jag ringer tillbaka när ordinarie veterinär är tillbaka. Hon är mer rak på sak och talar om när hon tycker att en är dum i huvudet, fast på ett bra sätt :D

Funderar dock på dvärgbandmasken. Har googlat på den och det verkar ju som om bara ett (eller två) medel hjälper mot den. Dessutom står det att en inte ska använda sig av maskmedel som tar flera maskar utan en som bara innehåller prazikvantel. Hittar dock inte den texten igen och på apoteket finns bara kombimedel innehållandes prazikvantel. (Observera att jag inte är säker på att jag uttrycker mig korrekt nu när det kommer till maskar och medel, men jag försöker.)
Så tips någon? Var får jag tag i medel enbart mot dvärgbandmask, eller ska jag köra ett kombimedel?

Ps. Maskmedlet som rekommenderades när jag köpte min hund var Axilur, och den hjälper ju inte mot dvärgbandmasken. Undrar vilket medel de rekommenderar nu, ska försöka ta reda på det.

Då är det väl 5-7år i människokroppen. Levern för att vara mer specifik. Vet inte om man kan avmaska sig själv (känns som något man borde göra åtminstone var tredje år med tanke på hur mkt bär/svamp vi alla äter sommartid).

Jag har pratat med min veterinärstation nu och den jag pratade med tyckte att efter så här lång tid i Sverige så behöver jag inte fundera på sjukdomar eller maskar, hade han haft några så hade jag märkt det vid det här laget. Personen hade dock själv gatuhundar så jag vet inte hur pålitlig jag tycker att den är då den mest ville prata om hur bra det är att rädda hundar. Jag tror jag ringer tillbaka när ordinarie veterinär är tillbaka. Hon är mer rak på sak och talar om när hon tycker att en är dum i huvudet, fast på ett bra sätt :D

Funderar dock på dvärgbandmasken. Har googlat på den och det verkar ju som om bara ett (eller två) medel hjälper mot den. Dessutom står det att en inte ska använda sig av maskmedel som tar flera maskar utan en som bara innehåller prazikvantel. Hittar dock inte den texten igen och på apoteket finns bara kombimedel innehållandes prazikvantel. (Observera att jag inte är säker på att jag uttrycker mig korrekt nu när det kommer till maskar och medel, men jag försöker.)
Så tips någon? Var får jag tag i medel enbart mot dvärgbandmask, eller ska jag köra ett kombimedel?

Ps. Maskmedlet som rekommenderades när jag köpte min hund var Axilur, och den hjälper ju inte mot dvärgbandmasken. Undrar vilket medel de rekommenderar nu, ska försöka ta reda på det.

Droncit vet är receptfritt och innehåller bara prazikvantel. Milbemax är bredspektrum så det skulle jag undvika i detta fall.

Droncit Vet är inköpt och given nu. Men, jag började titta i hans pass och där står det att han fått "Praziquantel" dagen innan han åkte. Dessutom fick han 3 dagar innan det Panacur Fenbendazol. Det kanske är därför ingen kontrollerat om jag har avmaskat honom när han kom. Att jag inte har tänkt på att kolla det innan :banghead:

Nu står det på hemsidan att hunden avmaskas innan avresa och hundägaren ska vara noga med att plocka upp bajset i 14 dagar efter hemkomst.

:banghead::banghead::banghead::arghh::arghh::arghh:

Jag blir så less... är med i en grupp nu på FB där detta med gatuhundar jämt diskuteras kraftigt... det och korruption inom Länsstyrelsen. Att folk kan ha en så sned världsbild och att skygglapparna kan vara så otroligt tjocka är för mig en gåta!!! ( PM:a gärna om ni vill komma in och vara med i diskussionerna, det behövs fler vettiga åsiktstagare där inne ;) )
Jag VILL INTE att mina hundar, det vilda djurlivet eller jag själv ska bli sjuka när ändå problemet kvarstår i det land hundarna kommer ifrån. :(
Undra om det är samma grupp som jag är med, fast jag tycker mest dom är negativa till adoption. Däremot är det mycket diskussion angående korruption hos länsstyrelsen...

/Camilla

Undra om det är samma grupp som jag är med, fast jag tycker mest dom är negativa till adoption. Däremot är det mycket diskussion angående korruption hos länsstyrelsen...

/Camilla
Det är ju två läger. Senaste 2 veckorna eller så så här just den biten svalnat lite med adoption. Dock är dom helt otroliga på att hacka på länsstyrelsen.

Gruppen har föresten initialerna H B.
Då är det troligen samma grupp. Var en del vettigt i början när jag hittade den tyckte jag nu är det mest tjafs för tjafsandet skull ;) Och som du säger så verkar dom hängt upp sig på länstyrelsen, hänger kanske ihop med att (om jag inte förstått det fel) en av de som var med och startade gruppen är borzieuppfödare och nära bekant med den uppfödaren som var med i tv-serien... Han är väl visserligen inte kvar i gruppen men vet att det är en del andra borziouppfödare kvar.

/Camilla

Då är det troligen samma grupp. Var en del vettigt i början när jag hittade den tyckte jag nu är det mest tjafs för tjafsandet skull ;) Och som du säger så verkar dom hängt upp sig på länstyrelsen, hänger kanske ihop med att (om jag inte förstått det fel) en av de som var med och startade gruppen är borzieuppfödare och nära bekant med den uppfödaren som var med i tv-serien... Han är väl visserligen inte kvar i gruppen men vet att det är en del andra borziouppfödare kvar.

/Camilla
Aha, då är jag med! Har inte varit medlem så länge. Det är ju långt ifrån alla medlemmar som skriver heller.
Där finns iaf några vettiga själar som kan argumentera, och många som tror att dom kan ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 189
Senast: Meggan
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 667
Senast: Stollan
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 141
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar