Jag har pratat med min veterinärstation nu och den jag pratade med tyckte att efter så här lång tid i Sverige så behöver jag inte fundera på sjukdomar eller maskar, hade han haft några så hade jag märkt det vid det här laget. Personen hade dock själv gatuhundar så jag vet inte hur pålitlig jag tycker att den är då den mest ville prata om hur bra det är att rädda hundar. Jag tror jag ringer tillbaka när ordinarie veterinär är tillbaka. Hon är mer rak på sak och talar om när hon tycker att en är dum i huvudet, fast på ett bra sätt
Funderar dock på dvärgbandmasken. Har googlat på den och det verkar ju som om bara ett (eller två) medel hjälper mot den. Dessutom står det att en inte ska använda sig av maskmedel som tar flera maskar utan en som bara innehåller prazikvantel. Hittar dock inte den texten igen och på apoteket finns bara kombimedel innehållandes prazikvantel. (Observera att jag inte är säker på att jag uttrycker mig korrekt nu när det kommer till maskar och medel, men jag försöker.)
Så tips någon? Var får jag tag i medel enbart mot dvärgbandmask, eller ska jag köra ett kombimedel?
Ps. Maskmedlet som rekommenderades när jag köpte min hund var Axilur, och den hjälper ju inte mot dvärgbandmasken. Undrar vilket medel de rekommenderar nu, ska försöka ta reda på det.