Sjuk, smittsam gatuhund igen.

Sandmyggan som bär på leishmaniossmitta har hittats i Tyskland (där den tidigare inte fanns) så utbredningsområdet verkar jobba sig norrut. Det är väl inte omöjligt att vi till slut har den här också och då vore det ju bra om vi inte har ett gäng hundar som reservoar för smittan. Jag tror även att man har dokumenterat enstaka fall av blodsmitta.

Ja, både mygg och tropiska sjukdomar (samt en bunt andra arter) sprider sig längre norrut pga klimatförändringarna.

OT:
Fast sedan så kanske man inte kan dra alla över en kam så att säga?
Har en bekant som har adopterat tre hundar Ungern. Alla kom hit laglig väg (vaccination och hela rubbet helt enkelt). Inga bar på smittor. De har tidigare varit gatuhundar (men även vissa vars ägarna tröttnade på). Gatuhundarna fångades in, gav den vård som behövdes innan de annonserades ut. Var även en del koll innan åkfärden till Sverige. De som fortfarande bodde hemma åkte ju direkt från gården till nya ägare i Sverige.

Men ni kanske syftar på direkt från gata till Sverige?

Sandmyggan som bär på leishmaniossmitta har hittats i Tyskland (där den tidigare inte fanns) så utbredningsområdet verkar jobba sig norrut. Det är väl inte omöjligt att vi till slut har den här också och då vore det ju bra om vi inte har ett gäng hundar som reservoar för smittan. Jag tror även att man har dokumenterat enstaka fall av blodsmitta.
Jag hade koll på att kräken har tagit sig upp till Tyskland, och jag kan bara hålla med dig!...

OT:
Fast sedan så kanske man inte kan dra alla över en kam så att säga?
Har en bekant som har adopterat tre hundar Ungern. Alla kom hit laglig väg (vaccination och hela rubbet helt enkelt). Inga bar på smittor. De har tidigare varit gatuhundar (men även vissa vars ägarna tröttnade på). Gatuhundarna fångades in, gav den vård som behövdes innan de annonserades ut. Var även en del koll innan åkfärden till Sverige. De som fortfarande bodde hemma åkte ju direkt från gården till nya ägare i Sverige.

Men ni kanske syftar på direkt från gata till Sverige?

De flesta smittor syns ju inte vid en veterinärundersökning och många kommer långt senare. Din väns hundar kan mycket väl riskera att insjukna i till exempel leishmania imorgon, om ett år, om fem år...

Brucella Canis är också en sjukdom där bäraren ofta är symtomfri men då riskerar att gå runt och sprida sjukdomen till alla andra.

Jag ska se om jag kan räkna lite på några av fd gatuhundars kostnader som @Voff var intresserad av. Men det blir senare då jag har lite koncentrationssvårigheter för tillfället.

På tal om avmaskning av gatuhundar som kommer hit. De avmaskas innan de sätter sig på planet hit och sedan ska nya ägaren/jourhemmet avmaska hunden efter visst antal veckor. Och vet ni vad jag kom på... Jag avmaskade aldrig mina 2 hundar som jag valde att ta hit. Det var ingen som kontrollerade det i så fall hade jag nog gjort det. Anledningen till att jag inte avmaskade kommer jag inte ihåg, om det var att jag glömde eller vad, jag har inte tänkt på det förrän nu. Så det finns säkert fler än jag som inte avmaskar fast det står i kontraktet.

Jag har aldrig avmaskat han som jag har kvar nu, är det något jag borde göra även om han har bott här i 4 år? Finns det någon spansk mask som kan finnas kvar så här länge efteråt och inte ha märkts av? I så fall får jag åka och köpa medel imorgon... Nu blev jag nojig! :nailbiting:

Tillägg, eller ska jag satsa på "Kolla masken" så jag slipper avmaska om det inte behövs. Fast jag tycker ju att han borde ha visat några symptom under dessa år om han har mask. Eller så ringer jag veterinären imorgon bitti (sabla telefontid som är stängd för dagen) och rådfrågar.

Kan tillägga att jag idag pratade med en vän som jobbar på djursjukhus. Jag berättade för henne om hunden som det skrevs om i tidningartikeln. Hennes reaktion? Inte speciellt stor. "Vi får in så otroligt många f.d. gatuhundar, så jag är inte förvånad" sa hon. Det var hundar med diverse blodproblem, konstiga små sjukdomar som inte upptäcks vid vanlig veterinärkoll osv. Men ja, hon upplevde det i alla fall som att det var väldigt vanligt.

Tillägg, eller ska jag satsa på "Kolla masken" så jag slipper avmaska om det inte behövs. Fast jag tycker ju att han borde ha visat några symptom under dessa år om han har mask. Eller så ringer jag veterinären imorgon bitti (sabla telefontid som är stängd för dagen) och rådfrågar.

Något som jag brukar rekommendera, och som veterinärena på universitetsdjursjukhuset jag pluggade på (stad i Centraleuropa med många adopterade gatuhundar/hundar som reser till Medelhavet på semester), är att cirka 6 månader-1 år efter ankomst i det nya landet göra en så kallad reseprofil. Ett blodprov där man testar för leishmania, babesia, dirofilaria, leptospira etc.

Dessa test görs oftast i landet där hundarna kommer ifrån, men de är oftast negativa då det för många sjukdomar tar minst 6 månader innan kroppen ens bildar antikroppar etc.

Det finns tillräckligt med svenska omplaceringar om man vill göra en "god" gärning....

Bättre att lägga pengar och resurser på vaccinering/medicin,samt kastrering på gatuhundarna för att försöka minska antalet istället.

Missförstå mig inte,jag tycker det är förjävligt att dom ska behöva leva som dom gör där nere,men som sagt så känns det mer som en björntjänst att "rädda" en gatuhund.

Något som jag brukar rekommendera, och som veterinärena på universitetsdjursjukhuset jag pluggade på (stad i Centraleuropa med många adopterade gatuhundar/hundar som reser till Medelhavet på semester), är att cirka 6 månader-1 år efter ankomst i det nya landet göra en så kallad reseprofil. Ett blodprov där man testar för leishmania, babesia, dirofilaria, leptospira etc.

Dessa test görs oftast i landet där hundarna kommer ifrån, men de är oftast negativa då det för många sjukdomar tar minst 6 månader innan kroppen ens bildar antikroppar etc.
Är det försent för att göra den här reseprofilen för min hund som har varit här i 4 år, eller kan en se det som "bättre sent än aldrig"?

då gäller ju detta knappast bara gatuhundar elle rhur..........................................

Jo................... Till absolut största del och det är inte så svårt att förstå varför om man tänker efter.

Övriga hundar är oftast renrasiga hundar födda i familjer som är välvaccinerad sedan födseln OCH ( kanske det vikigaste) dem har inte sprungit vindförfåg och således långt ifrån utsatts i lika stor utsträckning för direkta smittkällor som en gatuhund.

Som morot finns det fördelaktiga regler(vissa länder?) för import av valpar som aldrig varit eller aldrig träffat hundar utanför kenneln de är födda på.

Summas sumarum
Visst kan andra importer än gatuhundar bära med sig sjukdomar men långt ifrån i samma utsträckning som gatuhundar tycks göra. Man kan trots detta diskutera import av hundar överhuvdtaget från vissa länder...

då gäller ju detta knappast bara gatuhundar elle rhur..........................................

Det gäller framförallt gatuhundar eftersom de är mycket mer utsatta. Det är nog inte jättemånga från sverige som reser med sina hundar i dessa länder och de som gör det har nog betydligt bättre koll på vad hunden blir utsatt för genom att man kan skydda den från exempelvis myggor och kontakt med andra hundar.

Du tror alltså att gatuhundar och välskötta hundar på en kennel lever under samma förhållanden? Du tror inte att väl omhändertagna hundar med ägare skyddas bättre mot diverse patogener?

Har vi alltid haft problem med den här typen av smittsamma sjukdomar från importerade hundar, men det är bara det att media snedvrider det hela för att svartmåla gatuhundar?

Jag har aldrig avmaskat han som jag har kvar nu, är det något jag borde göra även om han har bott här i 4 år? Finns det någon spansk mask som kan finnas kvar så här länge efteråt och inte ha märkts av? I så fall får jag åka och köpa medel imorgon... Nu blev jag nojig! :nailbiting:
Dvärgbandmasken har en inkubationstid på 5-7år innan symptom på dess existens börjar göra sig gällande. Man får hitta ett avmaskningsmedel som tar död på just den masken också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 189
Senast: Meggan
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 667
Senast: Stollan
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 141
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar