Sjuk, smittsam gatuhund igen.

Is

Trådstartare
Ja så var det åter i media denna gång i mitt eget län. Smittsam gatuhund från Rumänien, sjukdomen smittar inte bara bland hundar utan även till katter och människor. Och nej den var inte dåligt veterinärundersökt innan import vad jag förstod.

Jag är inte dum jag fattar att det här med sjuka gatuhundar är något media just nu fått upp ögonen för och därför skrivs antagligen varenda fall ut men vet ni jag jag vill faktiskt inte utsätta verken mig eller mina djur för mer smittor än vad vi normalt utsätts för bara för att några, enligt mig, oansvariga människor ska leka barmhärtiga.....

Kan vi som privatpersoner göra något åt detta? Hoppas på en lagändring? Eller ska man bara se på och hoppas att ja slipper smittade djur när sjukdomarna väl får feste?

Ursäkta klagotråden :p lite dåligt humör här idag tro ja...

Ja så var det åter i media denna gång i mitt eget län. Smittsam gatuhund från Rumänien, sjukdomen smittar inte bara bland hundar utan även till katter och människor. Och nej den var inte dåligt veterinärundersökt innan import vad jag förstod.

Jag är inte dum jag fattar att det här med sjuka gatuhundar är något media just nu fått upp ögonen för och därför skrivs antagligen varenda fall ut men vet ni jag jag vill faktiskt inte utsätta verken mig eller mina djur för mer smittor än vad vi normalt utsätts för bara för att några, enligt mig, oansvariga människor ska leka barmhärtiga.....

Kan vi som privatpersoner göra något åt detta? Hoppas på en lagändring? Eller ska man bara se på och hoppas att ja slipper smittade djur när sjukdomarna väl får feste?

Ursäkta klagotråden :p lite dåligt humör här idag tro ja...
Har du någon länk till artikeln?

Och på Orust tackar man en spansk gatuhund för de gulliga dvärgbandmaskarna. Räv skjuts nu av i samma takt som när rävskabben härjade.

Påminn mig nu igen varför hundarna promt ska hit och inte hjälpas på plats istället......

Skulle vara intressant att få siffror från "hundadopterare" vad de faktiskt laggt ner på att få hit sin hund och få den 100% "sverigefrisk".

Man undrar ju hur många hundar som inte fick någon hjälp alls (på plats) för att en individ fick all hjälp.

:banghead::banghead::banghead::arghh::arghh::arghh:

Jag blir så less... är med i en grupp nu på FB där detta med gatuhundar jämt diskuteras kraftigt... det och korruption inom Länsstyrelsen. Att folk kan ha en så sned världsbild och att skygglapparna kan vara så otroligt tjocka är för mig en gåta!!! ( PM:a gärna om ni vill komma in och vara med i diskussionerna, det behövs fler vettiga åsiktstagare där inne ;) )
Jag VILL INTE att mina hundar, det vilda djurlivet eller jag själv ska bli sjuka när ändå problemet kvarstår i det land hundarna kommer ifrån. :(

Det står i artikeln att smittan förs vidare via myggor... är det vilka myggsorter som helst eller en viss typ? Som Leishmania "måste" ju ha den sk sandmyggan för att kunna sprida sig.

Det står i artikeln att smittan förs vidare via myggor... är det vilka myggsorter som helst eller en viss typ? Som Leishmania "måste" ju ha den sk sandmyggan för att kunna sprida sig.

Just denna sjukdom sprids via vanliga myggor. Men mikrofilarierna behöver en viss temperatur för att utvecklas i myggan och eftersom vi har ett kallt klimat hos oss är risken mycket liten att myggorna kan föra smittan vidare. Nu har det ju dock varit väldigt varmt i många dagar i sträck denna sommar så då kan smittan absolut ha förts vidare.

Just denna sjukdom sprids via vanliga myggor. Men mikrofilarierna behöver en viss temperatur för att utvecklas i myggan och eftersom vi har ett kallt klimat hos oss är risken mycket liten att myggorna kan föra smittan vidare. Nu har det ju dock varit väldigt varmt i många dagar i sträck denna sommar så då kan smittan absolut ha förts vidare.
Tack för ditt svar :)

Skulle vara intressant att få siffror från "hundadopterare" vad de faktiskt laggt ner på att få hit sin hund och få den 100% "sverigefrisk".

Man undrar ju hur många hundar som inte fick någon hjälp alls (på plats) för att en individ fick all hjälp.
Utveckla vilka som räknas som "hundadopterare" (den som adopterar, organisationen eller sheltret?) och vad du menar med "sverigefrisk" så ska du nog kunna få det du ber om :)

Mvh, en som tidigare adopterat, numera bara har en fd gatuhund och inte längre vill stödja adoptioner utan då hellre kastrering och hjälp på plats.

Vilken temperatur är det som krävs?

Jag hittade detta på en sida,
Simón et al.1] calculated a transmission period of 3–4 months in Central Europe for both D. repens and D. immitis, taking into account the extrinsic incubation periods of the worms. At a mean temperature of 18°C, for example, these will last about 29 days, at 22°C still 16–20 days. Setaria tundra needs an average of 14–16 days at 21°C to reach the metacyclic infectious L3 stage in the mosquito 45]. Considering the lifespan of a mosquito of a few weeks at its best, these long developmental periods may presently limit the rate of dispersal of the filariae. However, as hot summer periods are predicted to become more frequent and longer as a result of climate change, mosquito-borne filarioses will probably become a growing problem to veterinary and human health in Central and eastern Europe in the future.
http://www.parasitesandvectors.com/content/7/1/30

Utveckla vilka som räknas som "hundadopterare" (den som adopterar, organisationen eller sheltret?) och vad du menar med "sverigefrisk" så ska du nog kunna få det du ber om :)

Mvh, en som tidigare adopterat, numera bara har en fd gatuhund och inte längre vill stödja adoptioner utan då hellre kastrering och hjälp på plats.

Kostnaderna den som har adopterat och numera äger hunden har lagt för att få hit hunden. Många får ju dessutom lägga x antal kronor till på hunden när den väl är här för missade åkommor el medfödda problem som organisationen mfl "missat" innan adoption och som gör att hunden behöver extra vård redan under sin första tid i sverige.

Och på Orust tackar man en spansk gatuhund för de gulliga dvärgbandmaskarna. Räv skjuts nu av i samma takt som när rävskabben härjade.

Påminn mig nu igen varför hundarna promt ska hit och inte hjälpas på plats istället......
Var det inte fransk hjärt/lungmask? Som kom dit med europeiska båtturister?

Vilken temperatur är det som krävs?

Jag hittade detta på en sida,
Simón et al.1] calculated a transmission period of 3–4 months in Central Europe for both D. repens and D. immitis, taking into account the extrinsic incubation periods of the worms. At a mean temperature of 18°C, for example, these will last about 29 days, at 22°C still 16–20 days. Setaria tundra needs an average of 14–16 days at 21°C to reach the metacyclic infectious L3 stage in the mosquito 45]. Considering the lifespan of a mosquito of a few weeks at its best, these long developmental periods may presently limit the rate of dispersal of the filariae. However, as hot summer periods are predicted to become more frequent and longer as a result of climate change, mosquito-borne filarioses will probably become a growing problem to veterinary and human health in Central and eastern Europe in the future.
http://www.parasitesandvectors.com/content/7/1/30

Det vet jag inte, men artikeln du länkade till verkar vara vetenskaplig så det är väl runt 18 grader medeltemperatur som krävs, kanske till och med lägre! Eftersom vi inte har det i Sverige kommer sjukdomen få svårt att få fäste här, såvida inte medeltemperaturen stiger för hela året. Men just under de varma månaderna på året och om det kommer in smittade hundar finns ju risken för att sjukdomen kan drabba svenska hundar.
Risken är ju dock tack och lov liten, men den ökar i takt med att gatuhundsimporten ökar.

Var det inte fransk hjärt/lungmask? Som kom dit med europeiska båtturister?

Kanske har varit fler fall med annan mask. Dvärgbandmaskhunden upptäcktes för ca 6 år sen hos en spansk hund som insjuknade först. Den var sommarboende. Nåra lokala hundar hann att smittas. Sen har de hittat masken i flera skjuta rävar.

Jag tror att det handlar om kombination av okunskap och att folk helt enkelt skiter i att ta sitt ansvar. Just dvärgbandbask är ju en riktig otäck historia och det kommer att innebära för alla att det är slut med att gå i skogen och plocka bär med sina barn och kunna stoppa bären i munnen, där och då. Det är ju det som är så fantastiskt i Sverige att vi får och kan, gå i någon annans skog och plocka både bär och svamp. Jag tror inte folk förstår vad konsekvenserna blir................

Jag tror att det handlar om kombination av okunskap och att folk helt enkelt skiter i att ta sitt ansvar. Just dvärgbandbask är ju en riktig otäck historia och det kommer att innebära för alla att det är slut med att gå i skogen och plocka bär med sina barn och kunna stoppa bären i munnen, där och då. Det är ju det som är så fantastiskt i Sverige att vi får och kan, gå i någon annans skog och plocka både bär och svamp. Jag tror inte folk förstår vad konsekvenserna blir................

De förstår nog konsekvenserna av "nya sjukdomar/parasiter" åtminstone i någon utsträckning, jag tror snarare det blir en total disconnect mellan "sjukdomsspridare" och "just min söta hund"...

Värre än gatuhundsadopterandet är ju hundsmugglandet, och likförbannat står folk och köper halvdöda hundvalpar ur bakluckan på ICAparkeringen. :arghh:

Sandmyggan som bär på leishmaniossmitta har hittats i Tyskland (där den tidigare inte fanns) så utbredningsområdet verkar jobba sig norrut. Det är väl inte omöjligt att vi till slut har den här också och då vore det ju bra om vi inte har ett gäng hundar som reservoar för smittan. Jag tror även att man har dokumenterat enstaka fall av blodsmitta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 189
Senast: Meggan
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 667
Senast: Stollan
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 141
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar