Självmordsgener

astronaut

Trådstartare
Om jag har missat den liknande tråd innan så ber jag om ursäkt.

Några forskare har ju fått fram att människor som har varit så djupt deprimerad att man har övervägt självmord kan sprida vidare en självmordsgen till barnen. Osannloligt enligt mig. Men om det nu är så att barnen kan börja tänka på självmord för man själv gjorde det under yngre dagar.

Borde man skaffa barn eller hur ska man göra? Om risken finns så vill man ju inte direkt låta barnen genomlida samma visa..

Sv: Självmordsgener

Tror knappast det finns en gen men däremot om ens föräldrar inte mår bra kan man påverkas från bebisålder och själv bli väldigt nedstämd som i sin tur kan leda till att man får sådana tankar :)

Sv: Självmordsgener

Benägenheten för depressioner och en hel del andra psykiska sjukdomar har visat sig vara vara ärftliga.
Det innebär dock inte att ett barn till en eller två föräldrar som lidit av depressioner garanterat kommer bli deprimerade, men risken ökar.

Sen har man den sociala miljön att ta hänsyn till, hur stor risk är det att föräldern blir sjuk igen? Hur kan föräldern hantera ett sjukt barn/tonåring? Vad finns det för socialt skyddsnät ifall det skulle hända?

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Bexzor
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 719
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 953
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar