Självmord

Sv: Självmord

Jag beklagar din situation och lider med dig men måste säga såhär. Självmord är den feges väg och de som ofta offentligt pratar om det tar det inte.
Nu vill jag inte vara elak utan jag syftar detta som att du ska se det som en chans att du slipper döda dig själv. Du pratar om det för att vi ska öppna ögonen vilket vi alla har. Men vi kan inte göra mer än stötta i ord över ett forum.

Du måste inte säga någonting alls. Självmord är inte den feges väg, om det nu är din åsikt så kan du uttrycka dig bättre i fortsättningen. Förslag: "enligt MIG är självmord den feges utväg.
Det tipset bjuder jag på.

Ditt andra uttalande om att de som pratar om det offentligt inte gör det är bara vidrigt. Vad det du om det? Källa på det?
Säg det till familjen till killen på flashback som tog livet av sig. Det är sånna uttalanden som gör att personer som jag inte VÅGAR söka hjälp. För att en blir inte tagen på allvar. För pratar man om det så mår man inte tillräckligt dåligt.

Och till sist. Vad i helvete vet du om min avsikt med den här tråden?
 
Sv: Självmord

och de som ofta offentligt pratar om det tar det inte.
Vad vill du göra, pusha TS till att bevisa motsatsen?

Så jävla onödigt och dumt inlägg.
 
Sv: Självmord

Till er som undrar hur det går, det är lite fram och tillbaka. Just för tillfället är det tillbaka. Har varit hos min familj i en vecka som bara ledde till mer kaos. Har ingen att prata med det om, jag förstår det inte ens själv.
 
Sv: Självmord

Självklart har du rätt att uttrycka dig men starta isåfall en egen tråd och skriv om det. Gör det inte i en tråd där Ts mår väldigt dåligt. Jag fattar inte överhuvudtaget hur du kan skriva något så dumt. Hur tror du att det känns för människor vars anhöriga faktiskt har tagit livet av sig? Kanske genom att hoppa framför tåget? Lägg inte mer skuld och börda på de som redan har det svårt. Tänk dig för i fortsättningen.
 
Sv: Självmord

Om du inte har någon att prata med och känner att det hjälper tycker jag du ska fortsätta skriva här (jag hoppas att du kommer våga/orka/vilja ta kontakt med vården och berätta allt). Stor kram till dig och tack för att du uppdaterar!
 
Sv: Självmord

Försök hitta någon att prata med, det är mitt tips. För mig blir det mer ordning på tankar när man kan säga dem högt till något istället för att de bara ska snurra in sig i varandra i hjärnan.

Kram på dig! (erbjudande om kontakt via PM kvarstår också!)
 
Sv: Självmord

Jag beklagar din situation och lider med dig men måste säga såhär. Självmord är den feges väg och de som ofta offentligt pratar om det tar det inte.
Nu vill jag inte vara elak utan jag syftar detta som att du ska se det som en chans att du slipper döda dig själv. Du pratar om det för att vi ska öppna ögonen vilket vi alla har. Men vi kan inte göra mer än stötta i ord över ett forum. Jag tycker du ska tala med din familj eller en psykolog. Jag själv hatar psykologer men har nu börjat gå hos en för att bli fysiskt och psykiskt frisk. Prata om det eller prata med dig själv genom att skriva allting i ett brev och skicka till dig själv. När du fått det avgör du om du vill läsa eller bränna det, men då får u ut känslorna.

Men ingen här kan hejda dig, men om du överlägger att dö gör det på egen hand. Hoppar du framför ett tåg förstör du chaufförens liv och då är du mer än bara elak. Då blir du ond.
Det sista ts behöver är ökade skuldkänslor och någon som "vet bättre".
Vem är du att döma?
Visa lite hänsyn för ts situation istället för att bräka dig över hur hemsk hon är som mår dåligt och överväger självmord.

Jag vet vad jag pratar om och JAG anser visst att det är den feges väg. Och jag har rätt att uttrycka mig. Jag sa inget om att hon är ond utan att jag anser att hon skulle BLI det om hon hoppa framför ett tåg. Det är mina åsikter hur mycket du än svär. Jag har varit nere i helvetet och vänt, tro mig, och där insåg jag att döden är den feges väg. Så vårda ditt språk. Jag vet att det inte är lätt att tänka på det bästa i sådana situationer men jag anser det jag skrev och står fast vid det.
Men lägg ner va.
Du är knappast den enda som "varit ner och vänt"!
För vissa funkar det att vända tillbaka och komma igen - för andra funkar det inte alls för att de inte ORKAR med motgångar som oundvikligen kommer på vägen.
Vissa orkar upp, men har inte tillräckligt med kraft och/eller stöd för att hålla sig uppe - utan går ner sig igen.

Mitt ex sa flera gånger att "jag tar livet av mig ikväll - för nu orkar jag inte mer.
Hans föräldrar hade slutat ta honom på allvar och vände honom ryggen och spriten blev hans "mottagare".
Han hade ingen annan.
När han var med mig så drack han ingenting "jag behöver inte nu när det finns någon här för mig", men tyvärr så kunde jag ju inte bosätta mig där.

En dag fick jag en brutalt dålig magkänsla, han ringde mig - upprörd, uppriven, uppgiven och sa "vi ska inte ses mer, bara så att du vet det".
Vilket jag respekterade, så klart.
Jag träffade honom ett par månader senare, han var betydligt lugnare och med sig hade han en ny tjej - han såg verkligen ut att ha stabiliserat sig.
Jag trodde ett tag att det hade vänt.
Det visade sig att det enda som hade hänt var att han verkligen hade landat i sitt beslut, för en dag skrev en gemensam bekant till oss att "x finns inte mer, han dog i lördags".

Omgivningen svarade mer med ilska än ledsenhet - arga på sig själva för att de "inte hade gjort mer" och inte förstod att det faktiskt var allvarliga rop på hjälp.
Utan mer "Jaja, det har vi hört förut...ryck upp dig nu!"
Jag kan inte ens tänka mig hur skyhöga skuldkänslor de måste ha fått :(

Kanske är det också en bidragande orsak till att man inte pratar om det?
Att man är rädd att inte bli tagen på allvar, och sedan när man väl agerar så "behöver" de inte känna skuld att de inte tog hoten på allvar.

Du måste inte säga någonting alls. Självmord är inte den feges väg, om det nu är din åsikt så kan du uttrycka dig bättre i fortsättningen. Förslag: "enligt MIG är självmord den feges utväg.
Det tipset bjuder jag på.

Ditt andra uttalande om att de som pratar om det offentligt inte gör det är bara vidrigt. Vad det du om det? Källa på det?
Säg det till familjen till killen på flashback som tog livet av sig. Det är sånna uttalanden som gör att personer som jag inte VÅGAR söka hjälp. För att en blir inte tagen på allvar. För pratar man om det så mår man inte tillräckligt dåligt.

Och till sist. Vad i helvete vet du om min avsikt med den här tråden?

Till er som undrar hur det går, det är lite fram och tillbaka. Just för tillfället är det tillbaka. Har varit hos min familj i en vecka som bara ledde till mer kaos. Har ingen att prata med det om, jag förstår det inte ens själv.
Skönt att höra ifrån dig igen!

Jag hoppas att du kommer finna orken att söka hjälp, för din skull, för du ska inte behöva må så här.
Man kan tycka att psykiatrin i akuta skeden är läskig, och det är inte så konstigt.
Antingen kommer man dit i kris och panik - då är deras primära uppgift att se till att du inte skadar dig, eller försöker begå självmord om sådan risk finns.
I det läget är man sällan mottaglig för hjälp, eftersom man kanske inte riktigt är "med på banan".

När det hela lagt sig lite så kommer de att fråga hur du mår, vad som hänt och vad de kan göra för dig, alltså kolla av om du är redo att ta emot hjälpen de har att erbjuda där och då.
Är du inte redo just då och det fortfarande finns en risk för självskador/självmord så får du stanna kvar där så länge du behöver.
Är du stabil, men behöver långsiktig hjälp (genom öppenpsyk) så hjälper de dig dit.

SSå jag hoppas att du kan/vill/orkar ge det en chans till, jag upplever inte att du är i "kris och panik"-stadiet, utan i ett stadie där du är redo att ta emot hjälp om sådan erbjuds.
Tyvärr så kommer de ju inte leta upp dig, utan du får söka dig dit, och jag hoppas (tror!) att du kommer att klara det!

Om jag inte skrivit det tidigare så finns även jag ett PM bort om det behövs - finns i Uppsala (utan tillgång till bil dessvärre) om jag kan göra något rent praktiskt för dig.

*styrkekram*
 
Sv: Självmord

Tror många har skrivet det men har du det så jobbigt så sök hjälp. Skäms inte!

Ligger själv inne på psyk nu och jag skäms inte
 
Sv: Självmord

Du är värdefull och att just du finns här på jorden med oss är ingen slump.
 
Sv: Självmord

Förlåt att jag väcker liv i en gammal tråd. Gah, det är så mycket nu! Psyk har slutat höra av sig och jag fixar inte att ringa och tigga om hjälp igen. Har fått början till magsår och order om att sluta stressa. Hur slutar man stressa då?
 
Sv: Självmord

Ja det är ju lättare sagt än gjort. Ofta handlar det kanske om att se över sitt liv i stort och bryta vissa mönster. Svårt att ge några tips, stress kan ju handla om så mycket olika saker. Hur ser det ut för dig?

Har du någon anhörig som kan hjälpa dig att ringa psyk?
 
Sv: Självmord

Sluta stressa kan vara svårt, men några enkla tips från mig är att försöka sova ordentligt och äta regelbundet.

Be om hjälp att ringa psyk, anhörig, vän, bukefalist som kan hjälpa till kanske finns?

Jag tycker du ska väcka liv i tråden så mycket du bara vill, vi är säkerligen flera som tänker på dig.

(och mitt tidigare erbjudande om att höra av sig på PM kvarstår fortfarande)
 
Sv: Självmord

Stressen handlar om pengar och skolan. Jag MÅSTE vara klar till 6e december och då måste jag åka till skolan för att skriva prov. Dessutom har jag praktik snart och just praktiksituationerna knäcker mig totalt!

Vi har precis flyttat, hyran är 3400kr dyrare och vår gamla hyresvärd krävde oss på 1600kr för att lite av en vävtapet var uppriven. Så nu har vi ungefär 500kr kvar och jag behöver köpa ny litteratur till nästa kurs.

Sömnen däremot har gått SÅ himla mycket framåt. Jag har inte tagit sömnmedicin på jättelänge men har ändå sovit bra. Så det känns skönt.

Hur jag ska göra med psyk måste jag tänka på. Jag vet att de vill att jag ska äta Lamotrigin men min menscykel ballade ur av den och jag fick massor av hormonell acne. Har jättesvårt att säga ifrån om mediciner.
 
Sv: Självmord

Nu vet jag ju inte hur mycket det är du har att göra, men 6 december är ju ett tag kvar. Kan du försöka sätta rimliga mål för varje dag eller varje vecka vad du ska ha gjort klart? Vad är det med praktiksituationen som är jobbigt?

Pengar kan ju vara trixigare, du har inget som du inte använder och skulle kunna sälja? Funkar ju inte som på tv men några kronor kan det ju dra in. Litteraturen kanske du kan låna på biblioteket så länge?

Skönt att sömnen går bra!

Jag är absolut inte hemma i den medicinska världen, men du kanske kan be om något annat som ger samma effekt? Våga säga att det inte var bra med den förra medicinen :) Du kanske kan få ta med dig sambon (?) eller någon annan som kan hjälpa dig att säga det du vill ha sagt. Skriva det på en lapp som du lämnar över kanske?

Kram på dig!
 
Sv: Självmord

Jag har två kurser kvar och praktiken på 5 veckor. Jag vet egentligen att jag kommer hinna klart kurserna men jag känner ändå stress över det. Tror jag behöver släppa på pressen att få högsta betyg i allt, men det är skitsvårt.

Det som är jobbigt med praktiken är dels att presentera mig själv, att komma som ny till ett ställe där alla redan känner alla. Sen är det också det att jag måste gå bredvid min handledare. Jag jobbar bäst själv, då klarar jag patientkontakt bättre för då är det JAG som är den som kan. Nu hamnar jag i underläge gentemot min handledare.

Pengar ordnar sig egentligen alltid, mina föräldrar ställer upp om det skulle knipa men jag vill så gärna klara mig själv. Dessutom har sambon haft mycket skulder innan så att ha lite med pengar ger honom ångest. Då känner jag mig tvungen att ta tag i det själv för att göra det lättare för honom.

Jag fick fluoxetin tidigare men det hann jag knappt börja med förrän de satte ut den. En ren anti-depp funkar inte för jag blir för manisk av det. Andra mediciner för bipolär gör att man går upp i vikt så det vägrar jag.
Sen kommer den här pressen igen, jag måste vara bäst. Jag måste klara det här utan mediciner.

Jag ska prata med sambon om psyk.
Tack!
 
Sv: Självmord

Den där prestationsångesten kan vara riktigt svår att släppa, men försök bryta tankemönstret kanske? (jag vill påpeka här, ifall någon missat det, att jag har inga medicinska tips att komma med utan bara tips från medmänniska). Om det är högskolekurser så vet jag att högsta betyg sitter riktigt fint, fast i verkligheten har jag aldrig fått någon större användning av att ha VG istället för G i mina kurser. Jag trodde inte på det när folk sa det till mig, men det för mig har det varit så. Försök vara snäll mot dig själv också, när man inte mår bra kan det vara svårt att prestera absolut på topp, att bli godkänd kan faktiskt vara en oerhört bra prestation också när man kämpar med sitt mående.

Praktiken ja, det gör inget att man är nervös för att presentera sig och inte känna alla, så är det nog för de flesta som kommer till en ny arbetsplats. Jag började på nytt jobb i augusti och var ganska nervös då det var ett litet ställe där sammanhållningen var något otrolig mellan de som var där. Jag har nog aldrig känt mig så fantastiskt välkommen, de öppnade upp och släppte in mig i deras gemenskap på ett underbart sätt. Så tror jag faktiskt att många försöker göra det på sina arbetsplatser, man vill ju att alla ska trivas :)
Vad gäller att vara i underläge gentemot handledaren tror jag att det kanske är ett tankemönster som behöver brytas. Du kan ju fortfarande en massa saker men du är där för att lära dig av någon som kan lite till. Hell, du kan ju säkert massa saker som din handledare inte kan heller. Man kanske kan försöka se det mer som en chans att utvecklas med hjälp av handledare snarare än att man är i underläge bara för att den kan mer?

Jag förstår att du vill hjälpa sambon om lite pengar ger honom ångest. Ibland går det liksom dåligt med saker, även pengar, och det är väl fint att dina föräldrar kan stötta om det skulle behövas. Om ni har gemensam ekonomi är det ju något ni ska försöka lösa gemensamt? Kommunikation är en bra grej :) En budget för resten av månaden kanske är något som kan göra att han känner sig lugnare? Så att ni ser att pengarna verkligen räcker, det kanske kan ge ett lugn. Att man har en plan att följa.

Jag vet som sagt inte om man får ha med sig folk på psyk eller hur det går till, men man kan ju alltid fråga. Det är inte ett misslyckande att äta mediciner, man kanske kan se det som ett verktyg för att må bättre? Det är inte fel att ta hjälp när man behöver det och jag förutsätter att det är tanken; att medicinen ska hjälpa dig må bättre. Är du säker på att just du går upp i vikt av alla mediciner för bipolära? Om sådan medicinering är den bästa lösningen just nu kanske det kan vara värt att prova? Alla får inte alla bieffekter (men jag vet inte hur vanligt det är öht med bieffekter på mediciner), det var mycket snack om att man gick upp så mycket av p-piller minns jag, men det problemet fick aldrig jag.

Kram!
 
Sv: Självmord

Hej vännen, jag har varit i nästan samma sits som du, med mycket problem, ångest och prestationsstress. Det ÄR jobbigt, man KOMMER att få kämpa och falla tillbaka men det FINNS något på andra sidan. Jag hjälper dig gärna så gott jag kan, man kan aldrig få nog med stöttning. Skickar pm till dig, så får du välja själv om du vill ha min hjälp eller inte :)

Kram
 

Liknande trådar

Relationer (om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden) Jag har nyligen gjort slut med sambo som...
Svar
18
· Visningar
1 880
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp