Själviskt dilemma....

B

Bellyra

Aldrig att det ska vara bekymmerslöst när man ska sälja eller låna ut häst på foder!
Min häst åker iväg till sin nya fodervärd om 1 vecka och det har varit bestämt sedan 1 månad tillbaka. Lite nervöst att vänta så länge då allt kan hända, fodervärd som hinner ändra sig är ju inte ovanligt. Hästen kommer att hamna mycket längre bort än jag velat men människan verkade bra. Kanske inte exakt vad jag var ute efter och det har även vart lite si o så att hålla kontakten och lite andra småsaker som gör att tvivlet gnager i bakhuvudet.

Nu ikväll hör en annan spekulant av sig och hon låter verkligen som det jag var ute efter och bor bara någon mil bort. Känns just nu jäkligt surt att säga till henne att hästen redan är bortlovad... För det är väl det rätta.... eller??

Sv: Själviskt dilemma....

egentligen gäller ju muntliga avtal lika mkt som ett skriftligt för jag om ni nu inte hunnit skriva det skriftliga än...sen e det ju jättesvårt att bevisa att du bryter avtalet, jag menar vad kan hända?!

Att du får en vilt främmande människa på dig som antagligen blir skitförbannad, kan du nog leva med. Även om du skulle bli anmäld för avtalsbrott så lär det aldrig bli något av det då det ska bevisas också...

Nej om det är så det känns att det känns rätt så ta ut människan och låt henne provrida och träffa hästen så får du ta beslut därefter!
Lycka till!

Ja jag har ju beslutsångest av värsta graden nu alltså. Nästan hoppas på att människan ska ändra sig nu eller göra något alldeles tokigt så jag kan säga med lätthet att nu får hon inte ta hästen:crazy:
Jag kommer ju inte kunna åka och hälsa på hästen så lätt heller där hon hamnar nu och det är väl det största skälet + att jag inte är helt 100 på människan. Det är man väl kanske aldrig men om de bor nära så man kan hälsa på ofta så känns det ju bättre liksom.
Blääää, jobbigt det blev. Tycker inte om att göra andra människor arga...

Om du nu ska skicka iväg hästen till en fodervärd så glöm inte sätta allt du tycker är viktigt på pränt i kontraktet. Jag hade min häst hos en fodervärd. Jag var där och besökte i början, men sedan väntade jag barn och det blev inte av. Och de är väl när de känt att jag inte hade koll längre som de började misskötta hästen. Hagarna blev undermåliga så hästen kom lös flera gånger, dock gjorde de inget åt hagen och ena gången hade de inte ens orkat plocka in hästen när den kommit lös så han stod ute hela natten. Detta berättade de glatt för mig när jag kom och hälsade på. Hästen tog jag hem inom en vecka..

Om du ska skicka med utrustning skriv in att om det går sönder ska det bytas ut mot något likvärdigt. Jag var dum och gjorde inte det och det fattades många saker... Som sagt skriv in så mycket du kan tänka på. En rad som var viktigt för mig var att jag kunde vid misskötsel hämta hem hästen omedelbart och hade då ingen uppsägningstid.

viktigt att göra som pernilla_s skriver men glöm inte heller att del skriva i kontraktet vad du skickar med för utrustning (då kan dom inte försöka blåsa dig sen heller) skriv också upp på en extra lapp hemma.

När det gäller hur du ska besluta så är det bara du som kan bestämma det. Men känner du redan nu att hästen kanske inte kommer må bra hos den tilltänkta fodervärden, ring till henne/honom å säg att du börjar få kalla fötter, att du ångrat dig å ska behålla hästen eller vad som helst.. Hade det varit min häst hade jag gjort det, det värsta som kan hända är att dom blir tjuriga..
Vad har ni för avtal? Skriftligt? Muntligt?

Jag skulle inte haft samvete att lova ut hästen åt någon annan om det redan är bestämt att den ska iväg till en annan person.
Men du kan ju förklara situationen för den potentiella fodervärden i närheten och att du hör av dig om det skulle bli strul med nya fodervärden.

Om man säger såhär - DU var orolig för att nya fodervärden skulle dra sig ur iom att det är en vecka kvar. Nu skulle du göra samma sak? Mycket oseriöst.
Nej, då skulle man tänkt på det tidigare istället.
Däremot viktigt med tydligt avtal som sagt och är du riktigt velig kanske ni kan avtala om en kort tid från början som prövotid då du kan ta tillbaka hästen (eller fodervärden lämna tillbaka den) minsta lilla det inte känns bra?
Räcker ju då att åka och hälsa på den en gång i slutet av prövotiden - om det känns långt bort menar jag - och kolla hur hästen har det och hur de kommer överens för att sen avgöra om den ska få stanna eller om du vill leta ny fodervärd. Finns alltid risk för att det inte blir som man tänkt sig eller att hästen missköts, men sånt får man tyvärr räkna med om man lämnar ut hästen på foder och se till att ha ett bra avtal och försöka göra "sin del" för att ta reda på att personen är seriös.

du ska ju inte låna ut din häst till ngn du inte känner är 100, det kommer bara bli jobbigt sen...
o känner du redan nu att det är litet laddat för osämja så är det ju bättre att dra sej ur..

antingen säger du vad du tycker, lr så säger du som nån annan skrev.. att du vill behålla din häst själv...
fast det beror ju lite på vad ni har för avtal iofs...

Jag har haft denna häst utlånad förut men tog tillbaks henne då fodervärden flyttade runt med hästen över halva sverige och hamnade slutligen 50 mil ifrån mig. En lång historia med en otroligt oseriös fodervärd som verkade bra från början. Så man är ju bränd nu och vill inte lämna iväg hästen till någon som inte känns 100 så långt bort.

Hästen skulle nu hamna 40 mil bort...
Vi har inget skriftligt avtal skrivet än.
Skulle det vara så att jag lämnar ut hästen till henne ändå så kommer jag givetvis ha ett rejält avtal skrivet.
Jag vill ju inte göra någon ledsen och besviken, men måste ju ändå tänka på hästens bästa och det som känns bra för mig...

Funderar på att förklara situationen för den andra spekulanten och om hon vill komma och provrida så snart som möjligt...

jag skulle låna ut hästen till den som bor nära, det är DIN häst och du har rätt att bestämma över den. Även om det är dålig stil mot den andra osv, men det kan du nog leva med.

Men låt den andra spekulanten komma först, innan du säger något till den som är lovad, fall denna spekulant som bor nära inte är något för din häst.

Haha 50 mil?! Det är nästan standard för att man ska hitta fodervärd "häromkring" känns det som! :p
Självklart vill man ha det bästa alternativet. Men som sagt, det är brukligt att tänka efter och bestämmer sig INNAN man kommer överens om något, annars blir det oseriöst hur man än vrider och vänder på det. Däremot kan man ju försöka göra avtalet till sin fördel om ni inte skrivit något avtal ännu! :idea:

Det är ju ändå viktigast att du känner att hästen får det bra än att vara orolig för att någon ska bli arg/besviken.
Hade jag varit du hade jag helt klart valt den som både bor närmare och känns mer "rätt" så slipper du att hämta hem hästen efter ett tag bara för att det inte funkar, det var ju ingen liten bit den skulle flytta menar jag...
Du får dra en vit lögn om att du ångrat dig och vill ha kvar hästen sj:)

som tidigare påpekat så gäller även muntligt avtal. så egentligen finns ingen möjlighet att ändra sig när saken redan är överenskommen. sedan är det inte säkert att personen ifråga gör något åt det, eftersom det är besvärligt at driva en process där ord står mot ord och personen tycker kanske inte att det är värt det.

en liten fundering bara: om människan inte känns 100, varför lova bort hästen till denna från början då?

Kanske jag lidit av nån sorts hybris med tanke på att min kära pålla ska åka iväg snart och att man är bränd sen tidigare erfarenheter. Har nu pratat med fodervärden och det känns bättre nu att skicka iväg hästen till henne.

jag hade aldrig lånat ut en häst 40 mil ifrån!
man har noll kontroll. skulle inte våga ta den risken.

Förståeligt att du är velig! När man ska skicka bort sin kära häst till en hyfsat okänd människa.

Hoppas det kommer fungera bra! :)

Jag skulle aldrig lånat ut mina pållar till nån det inte kändes hundra med.

Nu har jag mina utlånade, och det är så skönt att ha jämn tät kontakt, och veta att det har det lika bra som med mig. Även om jag är sisådär 4000 mil bort :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat