Situationen börjar bli ohållbar

Reykur

Trådstartare
Jag känner mig så förtvivlad. Till stor del för att jag inte sover mer än en blund om nätterna..

Jag har en blandrastik på 8 år. Hon är världens underbaraste hund, men hon är en känslig och ganska nervös individ som har svårt för nya människor och förändringar.
För ett år sedan skaffade jag min fösta katt. Vi hade dem åtskillda i minst en månad och introducerade dem långsamt. Ett tag trodde vi att det inte skulle gå, men tillsist blev de goda vänner och är det fortfarande. I januari kom min andra katt, att introducera honom gick snabbt och smärtfritt, delvis för att han var van vid hundar från uppfödaren misstänker jag.
Hunden och katterna har varit bra vänner, de har lekt tillsammans och trivts som flockmedlemmar.
I Juli skaffade jag min tredje katt och då började problemen.
Katten är inte hundvan, och reagerar med spott,fräs å panik om hunden närmar sig vilket gör Saga (hunden) ännu ivrigare. Hon vill ju leka. Hon är på denna stackars kattunge nonstop om de är i samma rum, och hon har flera gånger varit nära att skada henne (bett och skrap med en stor tass). Att ha dem delade går inte då Saga helt plötsligt får panik om jag delar på henne och katterna.
Min största katt, Rustie, som alltid har varit jättebra vän med Saga försvarar kattungen och går på Saga vilket gör henne rädd och förvirrad.
Situationen är som sagt ohållbar. Jag får inte sova, och Saga är stressad och har börjat kissa inne igen. Jag orkar bara inte! :cry:

Det känns så hemskt, för Saga fanns här först men att omplacera någon av katterna är inte aktuellt. Saga är en relativt gammal hund så att omplacera henne är inte heller aktuellt..
Vi har tidigare pratat i banor om att ta bort Saga eftersom att hon inte är helt frisk, men att ta beslutet för att hon inte fungerar i hushållet längre känns som något man kommer att ångra hela sitt liv.
Jag älskar denna hund, och hon har varit vid min sida i åtta år.. Snälla säg att någon har tips?

Sv: Situationen börjar bli ohållbar

kanske kan ta kattungen till en anna hund några veckor så den ser att hundar är snälla?

Sen skulle det inte skada om hunden fick sig ett rivsår, hundar ska ju förstå när någon inte vill leka, inte väcka sina jaktinstinkter ..

jag kommer följa denna tråden noga sen, för jag ska flytta in till min pojkvän med jakthund, taxkorsning på 14 år och döv dessutom...han äter katter. Och har tuggat en gång på min katt när jag tom höll katten. Vet inte hur det kommer lösa sig, men hunden kommer dra det korta strået om det inte funkar..

Tips: Håll i hunden nästa gång!

Reykur: Jättetråkigt verkligen at de inte går ihop. Det bäst hade väl egentligen varit att separera dem när du inte är hemma och kan hålla ögonen på dem. Kanske kan en katt vara kvar hos hunden och de andra två i ett annat rum? Katterna kan ju riva ut ögonen på hunden om det vill sig illa.

kanske kan ta kattungen till en anna hund några veckor så den ser att hundar är snälla?

Sen skulle det inte skada om hunden fick sig ett rivsår, hundar ska ju förstå när någon inte vill leka, inte väcka sina jaktinstinkter ..

Ev vore det en idé, att försöka introducera henne för en lugnare hund..

Hunden har åkt på många smällar från min äldsta katt, som kommer flygande så fort kattungen öppnar munnen. Hunden på 30 kilo får regelrätt stryk av min hormonella hane, något som jag tror är orsaken till att hon börjat kissa inne igen. Stress helt enkelt, hon förstår inte varför Rustie, som varit hennes vän, går på henne på detta viset.. :(

Reykur: Jättetråkigt verkligen at de inte går ihop. Det bäst hade väl egentligen varit att separera dem när du inte är hemma och kan hålla ögonen på dem. Kanske kan en katt vara kvar hos hunden och de andra två i ett annat rum? Katterna kan ju riva ut ögonen på hunden om det vill sig illa.

Jag har dem delade när jag inte är hemma, "mellankatten" brukar få vara med Saga då, för han är mildast av mina tre. Det som inte fungerar är vardagen helt enkelt. Det är så jobbigt för alla att ha det så här ostabilt i gruppen :(

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 863
Senast: lilstar
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 142
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 804
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025