Sittvagn...

N

Naggur

Jag har börjat kika lite efter en ny vagn. den jag har tycker jag e lite stor å klumpig. så till vintern tänkte jag byta.

Jag vill ha en vagn med vändbar sittdel. Den ska gå att köra på grusväg och liknande (Har bara hört dåliga saker om trehjulingar på landet).

Priset är inte det viktigaste. men ju billigare desto bättre=)

Tips tack!:bow:
 
Sv: Sittvagn...

Jag tycker att trehjulingen är outstanding även på landet, det går ju på dom flesta att låsa däcket ifram och hjulen är näst intill lika stora som på en fyrhjuling.

Trehjuling är dock mycket mycket lättare överlag ...
 
Sv: Sittvagn...

jaha! alla jag har pratat med tyckte att deras trehjulingar var helt värdelösa på annat underlag än plan asfalt eller liknande. vad har du för vagn?
 
Sv: Sittvagn...

En kompis till mig bor mitt inne i stan så hon köpte därför en 3-hjuling...
Men då hon ville promenixa på annat än släta asfaltsvägar så fick hon helt enkelt köpa sig en "riktigt" vagn med 4 hjul.
Trots låsbart framhjul så vart det problem för minast gropar i vägen...
3-hjulingar välter ju självklart lättare än en med 4 hjul.

*squirlett som adrig skulle köpa en 3-hjuling*

När sonen ska ha ren sittvagn så blir det BRIO sitty eller race.
Än så länge går det toppen med sittdelen på hans BRIO duo.

Ja, jag gillar BRIO:angel:
 
Sv: Sittvagn...

Jag har ingen alls, men min brorsdotter glider runt i en Urban Jungle ..

Dom bor i Vilhelmina, dom har stuga i Kittelfjäll så den vagnen går i terräng vill jag lova och det fungerar alldeles ypperligt.

Även jag med dålig rygg orkar skjuta på..

Här även kört i Babyproffsens trehjuling ( med vändbar sittdel ) och den kändes som UJ.
 
Sv: Sittvagn...

jag har åxå brio nu. en Nova classic. Och jag hade tänkt att köpa en race sen. men jag vill kunna vända sittdelen...
 
Sv: Sittvagn...

Vi hade en Emmaljunga Edge (eller har, den står kvar i garaget). Den vänder man inte själva sittdelen utan handtaget på, jättesmidigt tycker jag (fast det kanske är så på alla vagnar?).

Den rullar i alla fall bra på alla underlag (men så är det ju en fyrhjuling också) och är enkel att hantera tycker jag. Så en sån kan jag rekommendera.
 
Sv: Sittvagn...

Det kanske är jag som är ute och seglar, men finns det vändbar sittdel på de nättare sittvagnarna? De sittvagnarna typ emmaljunga cerox och city cross m.fl. är väl relativt "stora" sittvagnar (som man kan ha lift i). Är inte de så gott som lika "klumpiga" som den vagnen du redan har? Fast det finns kanske andra märken som har mindre sittvagnar med vändbart styre eller vändbar sittdel?

Jag har också tänkt köpa en nättare vagn till vintern/våren, tex en emmaljunga scooter eller en brio race. Eller om det finns ngt annat intressant märke. Man får väl se vad man tycker när man provkör dem. Har förresten för mig att de sa i butiken att barnen kan sitta framåtvända från och med 7-8 månaders ålder.
 
Sv: Sittvagn...

jaha! alla jag har pratat med tyckte att deras trehjulingar var helt värdelösa på annat underlag än plan asfalt eller liknande. vad har du för vagn?

Jag tror mer det handlar om hur däck & stötdämpning ser ut än om det är 3 hjul eller ej.Personligen tycker jag det är mkt lättare att köra 3 hjuling än en vanlig vagn men jag är ju sån som går flera timmar om dagen så jag behöver en sportigare vagn(läs jag, inte bebisen:D )
Jag skulle tro att vagnar med luftdäck är mjukare överlag, än såna utan.
 
Sv: Sittvagn...

Jag tycker det är helt underbart att slippa "tynga ned" och vrida vagnen varje gång man ska göra en "smidig" vändning, med en trehjuling är det bara att svänga ...

Jag skulle personligen aldrig köpa mig en fyrhjuling när jag vet hur underbart det är att köra trehjuling..

:D
 
Sv: Sittvagn...

du hittar nog inget lättare än brio nova med vändbar sittdel och 4 hjul.... skulle tro du måste göra avkall på antingen vändbarheten eller antal hjul :)
Jag gillar min teutonia mistral sport det är nog likvärdigt din Nova.... men inte är den tung att köra? Tycker den är lättkörd :banana:
 
Sv: Sittvagn...

Nej den är inte tung att köra. men den e så stor å klumpig tycker jag. Har provkört kompisens Brio Race å den e sååå mycket smidigare.


Jag har suttit å kollat på en massa vagnar nu på nätet och kommit fram till att jag får göra som du säger, sänka kraven lite=)
Så de blir nog en brio race...
 
Sv: Sittvagn...

Hur gammalt är ditt barn? Du får tänka på att inte ha barnet framåtvänt innan det är året i alla fall. Det blir för mycket synintryck av att sitta framåtvänt för en som är yngre.

Hade jag varit du hade jag då hellre sänkt kraven på antal hjul.....
 
Sv: Sittvagn...

hon är 3,5 månad nu. tänkte byta när hon är 6 månader.

Jag har hört att det är från 6 månader man kan ha dom frammåtvända. Det står dessutom "från 6 månader" på brio race.

Vad finns det för lätta smidiga trehjulingar med vändbar sittdel då?
 
Sv: Sittvagn...

Babyproffsens märke ( minns ju aldrig vad den heter ) har kommit med en trehjuling med vändbar sittdel för några månader sedan..

Har provkört den och känner ingen skillnad jämför med UJ, alltså är den också helt underbar ;)

/ C som är helfrälst i trehjulingen..
 
Sv: Sittvagn...

tänk på att i framtiden då bebis ska gå dagis kanske du ska ha egen sovvagn på dagis då är trehjuling inte så kul..... dom är inte särskilt stabila tyvärr, inte om barnen vaknar och börjar bängla och vill klättra ut själva. (har haft en trehjuling som andravagn)...
Och jag hade inte velat ge avkall på vändbarheten av sitsen (eller styret ;) ) Lova sitter mest vänd emot oss ännu och hon är 21 månader.
 
Sv: Sittvagn...

Jag är av helt annan uppfattning, att dom verkligen är stabila och inte alls så vickiga som folk ( haha du! ) hävdar..

Jag har själv stått och rucklat rätt ordentligt på Tuvas vagn och det ska till en jäkligt tjock och stark bebis för att den ska välta vill jag lova...

Smaken är som baken, jag kommer aldrig skaffa mig en fyrhjuling.
 
Sv: Sittvagn...

hon är 3,5 månad nu. tänkte byta när hon är 6 månader.

Jag har hört att det är från 6 månader man kan ha dom frammåtvända. Det står dessutom "från 6 månader" på brio race.

Vad finns det för lätta smidiga trehjulingar med vändbar sittdel då?

Men du ska inte lyssna på barnvagnstillverkarna utan på tex barnpsykologer, bvc och barnläkare! Klart barnvagnstillverkarna sätter 6 månader, det är ju från det de normalt brukar ha sittvagn och så får de sålt lite fler vagnar...

Brio race har dessutom inte helt liggläge elelr en i närheten av nästan helt liggläge, vilekt jag anser att en 6 månaders behöver för sin ryggs skull. Det är en klar skillnad att sitta halvlutad och att ligga ner helt eller nästan helt. Jag märker själv skillnad på min skrivbordsstol med mycket lutning och på min säng.....

Jag kan inte mycket om trehjulingar så jag kan inte säga så mycket mer än att jag vet att herqules är vändbar, dock inte så smidig kankse med tanke på vikten. Jag har för mig att quinny har en som är vändbar?

Men jag skulle definitivt INTE sätta en 6 månaders framåtvänd, det skulle jag inte göra mot ett barn, bara för min egen skull!

Gör hellre avkall på din krav och ha henne mot dig så att hon kan se dig och samtala med dig, det är just det hon behöver, att åka vagn kan vara nog så spännande med en massa nya färger, vissa saker man kanske känner igen, nya människor så hon behöver mammas trygga ögon för att veta att hon är trygg. Vid 7 8 9 månader någon gång kommer separationsfasen och att vända en så liten fram känns inte så snällt då de ju är väldigt trygghetstörstande i den åldern.
 
Sv: Sittvagn...

dom kanske är stabilare nu för tiden för ett år sen så välte då UJ i affären då vi var och provade :rofl: det blev inget köp med andra ord ;)
tänk en 12-15 kilos unge som klättrar å bänglar, då är det svårt för många vagnar stå still utan att välta.... På dagis här är det ingen med 3-hjuling i varje fall men dom kanske har 3-hjuling hemma och billigare sittvagn på dagis för sömn osv (här sover dom ute ungarna) (förra dagiset hade man inte vagn på alls, där sov dom inne).....

3-hjulingar är smidiga... men jag hade inte valt frammåtläge på sitsen (UJ bland annat - annars är den ju grym att köra)...

Hade jag bott i storstad hade jag valt Bugaboo, men jag har ingen aning om den är stadig eller inte... men smidig det verkar den vara.... 4 hjul dessutom (men svindyr) lättaste vagnen på marknaden tror jag....
 
Sv: Sittvagn...

Sebastian kanske är väldigt speciell, men han blev arg om inte han fick sitta framåtvänd när han var 7 mån gammal. Han har alltid varit väldigt intresserad av att hålla koll på omgivningen förvisso.
Nu är han 1 år gammal, och tycker fortfarande att det är lika kul att glo på människorna som finns framför honom. Så han har inte tagit någon skada av det i alla fall..
Jag tror att man får se till den enskilde individen i det här fallet faktiskt. Jag trodde aldrig att jag skulle ha en framåtvänd vagn innan han var 1 år, minst!

Han har en Emmaljunga Scooter nu, den är väldigt lättkörd och trevlig, med nästan fullt liggläge.

Snart ska jag köpa en Maclaren är det tänkt, för att få en mindre och lättare vagn vid bilbytet.
 

Liknande trådar

Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
898
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 933
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 737
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp