Sitter här

Yrja

Trådstartare
och läser omplaceringsannonser på Blocket.. tur att jag sitter på jobbet annars hade jag väl grinat som ett barn nu.

Tänkte att jag skulle ta hem en omplaceringsmisse. Vi har platsen, tiden och pengarna. Men hur väljer man? Jag vill bara gråta när jag ser hur många det är som tänker göra sig av med sina katter. Jag tänkte att jag kanske kunde sätta ut en annons, men tänk om man får 100 svar!?? Jag skulle aldrig kunna välja..

Nä, jag ger upp.. Det kanske var en dum ide det här.. :(

Onödigt inlägg från en lessen ttl..

Sv: Sitter här

Jag brukar också bli väldigt uppgiven när jag läser annonser om katter som folk inte vill ha. Och så svårt det är att få folk att fatta, att det inte är OK att tröttna på ett djur.

Fy! Människan är bra rutten ibland.

Jag brukar också bli väldigt uppgiven när jag läser annonser om katter som folk inte vill ha. Och så svårt det är att få folk att fatta, att det inte är OK att tröttna på ett djur.

Fy! Människan är bra rutten ibland.

Nått katthem kanske? Då ser du alla på en gång, du får träffa dom och kan se hur dom ser ut och är direkt. Kostar lite mer, men det är ju pengar till välgörenhet i prinicp. Katthem går ju aldrig med vinst.

Ja, det är verkligen eländigt att läsa dessa annonser, för att inte tala om alla efterlysta katter. Man blir verkligen bedrövad. :cry:

Du kan ju gå en på kks.nu och titta.
Där kan du ju titta på katterna i lugn och ro...

Usch ja, man vill ju bara gråta. Hur kan man leva med sig själv när man använder en försvarslös liten katt som en SAK som det bara är att tröttna på och göra sig av med?
Men jag tycker att ett inlägg som ditt aldrig kan vara onödigt, det innebär ju att uppmärksamhet dras till problemet!

Jag håller med MissFideli, ett katthem är väl en bra idé! De pengar som du betalar för en katt därifrån hjälper ju andra hemlösa katter, till exempel katter från Blocket som ägarna inte hittar köpare till.
Lycka till med att hitta en ny familjemedlem! :)

Upphittade/hemlösa skulle minska drastiskt om alla ID-märkte sina katter. Då är det lättare om man hittar en att spåra reda på ägaren. En positiv del i önskan om krav på ID-märkning och kastrering av utekatter.

Jo, definitivt. Men vissa tänker väl inte på att ID-märka om de har innekatter. Fast vi har ID-märkt våra innekatter, ifall olyckan skulle vara framme och någon villade bort sig.

Möjligtvis är det så. Jag som har katter som gått i avel och ställs ut måste ID-märka.
Men jag tror ändå att majoriteten av dom katter som försvinner är utekatter. Nu försvinner säkert många pga dödsfall (bilar, andra djur, iintsängd anågonstans osv), men resten.

Jo, definitivt. Men vissa tänker väl inte på att ID-märka om de har innekatter. Fast vi har ID-märkt våra innekatter, ifall olyckan skulle vara framme och någon villade bort sig.

Vi utgick ifrån att katter kan hitta på vad som helst, och det är mänskligt att fela, så vi chippade Elsa med en gång, och ska chippa Elvis nu vid kastreringen, trots att båda är innekatter. Jag vet många som till och med har halsband på sina innekatter!
Halsband vet jag inte om jag vill ha på dem inne (dock om de skulle få gå ut nån gång, typ när vi är på landet och de är ute utan koppel), men jag funderar på att tatuera bägge två, för då syns det ändå utanpå att någon äger dem! Vanligt folk som hittar katter kanske inte tänker på att de kan ha chip, och vet inte hur de ska identifiera dem, så det verkar säkrast att tatuera också.

Jag rekommenderar också att du besöker ett katthem! Min pärla tog jag från ett katthem och det känns mycket bättre att ha betalat 500 kr för henne än vad det hade gjort att betala 100 kr (eller ingenting!) för en katt som någon bara ville bli av med.

Katthem är ju det man helst stödjer.. men hur väljer man? jag hade nog bara brytit ihop i vetskapen om att jag inte kan rädda alla.

Jag vill inte skylla på någon, tycker bara att det är tragiskt. :(

Hittade en bengal för omplacering. Tyvärr hann någon före. Men jag tror det får bli en bengal sen istället. Oavsätt vad så lär det få vänta. Kändes bara tråkigt det här..

Man vet när man hittat rätt! Jag ville också bara rädda alla, men när Isola spände ögonen i mig när jag hälsade på i katthemmet var det ingen diskussion längre! :love:

Katthem är ju det man helst stödjer.. men hur väljer man? jag hade nog bara brytit ihop i vetskapen om att jag inte kan rädda alla.

Nej du kan inte rädda alla. Men en är bättre än ingen. Om alla tänker EN så blir många räddade.

Mackan/som tagit sina från katthem och tycker att det är den insats man kan göra.

Det kanske är så. :) Jag tror att det skulle vara roligare att komma hem med en katt från ett katthem..

Jag får fundera på saken...

Det fantastiska är ju att TROTS att man står där och känner ":crazy: HUR ska jag kunna välja?", så kan man det och personalen på katthemmet hjälper ju också till, de är måna om att få rätt katt till rätt person givetvis! Och när man kommer hem med de nya familjemedlemmarna så ÄR det bara rätt och kunde inte ha varit på något annat sätt! :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 977
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 665
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka