C

CindyLou

Har äntligen börjat rida på riktigt och inte bara åka häst. Börjat tänka över mina sittben och har nu upptäckt att jag bara känner av högra sittbenet. När jag sitter på en stol eller i bilen så känner jag högra sittbenet och väldigt ytterst sällan det vänstra och då endast om jag verkligen anstränger mej och då korta stunder. Är genomgången av massör och kiropraktor och allt är som det ska. Hur ska jag träna upp med att känna av båda sittbenen?
Detta är ett problem för mej då det blir dumt vid höger galoppfattning. Känner av enbart av höger sittben och det kan ta 15 fattningar innan det blir rätt. Min häst är bara fem år och jag vill inte hindra honom då jag vet att det är mina jäkla sittbens fel.

Sv: Sittben

Konstigt...Det vore ju märkligt om du är sned och inte någon utav dessa som kollat dig märkt det :confused: Jag vet inte om man kan ha olika stora sittben? Mina känns mer än väl och jag skulle inte vilja vara häst och ridas barbacka ;)

Jag vet faktiskt inte vad du kan göra men jag tycker ju att det borde kunna kollas upp utav någon kunnig. I mina öron låter det ju som att du är sned i ditt bäcken men jag är ju inget proffs och som du skriver du är ju kollad...

Jag är genomkollad av två kiropraktorer och en massör, men inget vid den problemzonen så att säga. Jag får även ont ibland i ridningen i höfterna, vilket kommer ifrån foglossningen när jag var gravid -02 och -06. Har inte på dessa år heller inte haft några magmuskler att tala om så nu har jag börjat på gym för att försöka reparera det. Men vetti sjutton hur jag ska hitta mitt vänstra sittben och även mitt högra stundtals?

Om du sätter dig på dina händer, känner du båda två då eller verkar det som om du sitter mycket mer på det högra? D.v.s. ligger problemet i att du inte känner av din vänstra sida eller är det så att du lägger all tyngd åt höger (kanske är sned i kroppen)? Är problemet det förra och det inte har några neurologiska orsaker så räcker det nog med att du övar upp din kroppsmedvetenhet.

Jag rekommenderar att du lägger din ner på ett ganska hårt underlag, som t.ex. golvet, och sedan går in i djupavslappning och total kroppsmedvetenhet genom att gå igen varje kroppsdel var för sig och försöka känna dem. Tänk dig t.ex. att en ljummen eld omsluter fotsulorna, sedan varje tå var för sig i taget, och låt den sedan vandra uppåt och omsluta hela kroppen ända upp till huvudet. När du gjort det här en eller fler gånger (gärna med hjälp av en avslappningsskiva), är helt avslappnad och känner varje kroppsdel så kommer du kanske upptäcka att det känns som om ena sidan av kroppen känns mycket större och tyngre än den andra. Detta beror på att vi lever mer i ena delen av kroppen (hjärnhalvan) än den andra. Om du är högerhänt så använder du ju höger sida mer och blir på så sätt mer medveten om den sidan än om din vänstra. Men genom att börja göra den typen av övning som jag beskrivit samt börja använda din svaga sida mer så kommer du få allt större kroppsmedvetenhet! :laugh: Kanske yoga skulle kunna vara något för dig?

Är det så att du faktiskt sitter betydligt mer på det högra än det vänstra sittbenet så får du komma till rätta med det på annat sätt. Kanske sitter du och böjer dig i ena sidan? När man gör det så puttas ju vikten lätt över åt ena sidan.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till!

Just ovanstående övning går utmärkt att utföra uppepå hästryggen också. Perfekt när man skrittar fram :idea:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 120
Senast: lundsbo
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 550
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar