Sitta och rida rätt på ryggen = freestyl

sanio

Trådstartare
Jag börjar bli lite rädd för det här freestyl och vad folk igentligen gör med sina hästar. Alla som kan något om hästar vet att de inte är byggda för att bära oss utan de behöver gå i form för att man inte ska sitta rätt på ryggen.

Det fick jag tidigt lära mej att det sliter mycket på hästen och det är inget som man dagligen ska göra.

Nu har det alltså kommit en ny ridgren som kallas för freestyl där ryttaren rider utan bett i rep grimma och kallar detta för frihet. Vissa är ute dagligen och galopperar och travar sina hästar på detta vis.

Jag vet vilket slitage detta är för en häst men många verkar okunniga om vad de gör, mot sina hästar. Det är inte bara ryggen som tar stryk utan även frambenen då dessa inte gör något för att hästen ska trampa under sej utan de sitter och rider runt i frihet?

Vart är denna frihet i detta??
VAd tycker ni om detta?

Eller har jag fel är all lära jag läst helt fel ute?

Man behöver inte jobba sin häst utan det är bara att ut i skogen och galopera och trava???

Senast ändrad:
Sv: Sitta och rida rätt på ryggen = freestyl

Japp du har fel.

hästen tar väldigt lite skada av en vikt på ryggen om den får röra sig helt fritt och kan använda hals och huvud efter behag. ridning i skog och mark sliter inte så som vanligt dressyrarbete gör, det är där "i form" krävs för att hästen ska orka och hålla. STOR skillnad.

tror du nomadfolkens eller de nordamerikanska indianernas hästar reds sönder pga hur de reds? : )

Jag har hållt på med hästar i 13år, haft egna(3st) i 8år. Och jag vet knappt hur man får en häst att gå i den där omtalade "formen".. Och mina hästar har alltid varit friska och krya och aldrig visat tecken på ryggont.:laugh: Rider för det mesta runt i skogen på lång tygel.

En häst lägger 75 % av vikten på fram benen och 25% av vikten på frambenen. Om du som ryttare hoppar upp på hästen så blir det ännu mer påfrestningar på fram benen. Det är därför hästen bör trampa under sej. Det blir som en vipp bräda. Desto mer hästen sätter under sej desto mer vikt bär den jämt mot bak benen och det är för att bära upp ryttare.

Hur vet du hur länge en indianhäst höll och när de blev pensionärer? Eller hur mycket de slets på de? Sen akn jag tänka mej att en sånn häst gick myckte mer än våra hobby hästar och hade mycket mer muskler.
Det finns ingen statestik om de höll eller inte.. Men det finns vetenskap som säger att för hästen skull bör de trampa under sej..

Bara för att hästen kan balensera med huvudet och halsen kan den inte få jämnvikt.

Klart det finns hästar som håller, men vet även hästar som inte gjort det. Att i bland rida så är väll inte farligt men inte jämt.

Men hur bra är det? Klart att det inte är bra att sitta rätt på ryggraden i galopp och trav. Många jag känner jobbar sina hästar fast de bara hobbyrider och inte är intresserade av tävling mm. Men det är för att göra påfrestningen mindre för hästen. Kan få skolor och rider mest i skogen själv och skulle aldrig drömma om att jämt rida rätt på ryggraden eller lägga massa vikt på frambenen. Klart att hästar kan hålla för det.
Hästar kan hålla för mycket även om de inte är bra för de..

Nej, en häst har 60% på framdelen och 40% på bakdelen.

för att det du argumenterar skall vara sant, ang. belastningen på hästen, krävs att arbetet den utför är så påfrestande att man behöver fördela om vikten. Den belastningen kräver man under dressyr arbete, träning och tävling, samt om man sitter och rider mycket i paddock och ridhus.

om man inte kräver den belastningen/arbetet av hästen, går det utmärkt att rida den i en fri form. Ute i skog och mark om hästen får röra sin kropp precis som den själv vill, brukar den kunna balansera upp sig ypperligt bra, och då spelar inte vikten på ryggen någon roll, hästen kan fortfarande arbeta i balans. Titta på kofösar hästar och skogsmulle hästar om du inte kan fatta liknelsen mellan nomadfolk och indianer tex. eller islandsryttarna och hästarna på island. ska jag fortsätta listan?

dina påståenden är baserade på lösryckta halvfakta du hittat och plockat ihop till din egen sanning. En del påståenden är käpprätt rakt ut fel. (som din viktbedömning ovan). Du behöver läsa betydligt mer biomekanik för att få hela bilden.

Senast ändrad:

vad säger att de som rider freestyle inte rider sina hästar korrekt?
Bara för att de rider utan bett osv betyder väl inte det att hästen i fråga inte behöver arbeta på ett bra sätt?
När en häst börjar arbeta under och bakifrån, samlas den automatiskt och börjar arbeta rätt, går detta enligt dig bara att nå genom ett bett och korta tyglar?!.. Jag förstår inte vart du ser det dåliga i att låta hästen röra sig i sina naturliga gångarter?!
att rida freestyle kräver minst lika mycket arbete som vanlig ridning av ryttaren..

En kompis som är veterinär, sa till mig en gång att hon önskade att folk kunde "flänga" omkring i skogen, istället för att dra ihop sina hästar med graman på en ridbana titt som tätt.

Hon menade att så länge man rider ut på lång tygel så kan man knappt förstöra hästen. Ridning på volt är något helt annat.

Självklart inte. Det går även genom frestyle, men jag har aldrig sett någon rida freestyl på det viset.. Det är inte bettet som gör det. Min häst samlar sej genom att jag knappt tar i tyglarna, men som sagt aldrig sett en som rider freestyle rida så..

JAg hade gärna mest varit ute och galoperat och travat i skogen utan att behöva jobba de. Gärna. Men jag skulle inte vilja göra så mot min häst. Jag är vädligt noga med av skrittning mm.

Jo visst, variera är bäst. Det är inte bra att alltid dra i hop sin häst eller rida utan att rida de i form. Båda sakerna skadar om man gör de för mycket...

Det folk gör fel är att de kräver en hög form när de inte ahr tillräckligt med muskler och att rida de i låg form som uppvärmning och ned varvning och det säger ex Bo tibblin är jätte viktigt..

Om man läser texten så finns det även unghästar och här koncentrerar man sej på en låg form och man ska ej låta dessa gå i hög form, utan de ska börja tänka ner fram åt.

Har aldrig sett en som rider freestyle som rider ner fram åt.. Utan de har mer huvudet högt och även halsen, aldrig sett en häst som trampar unders sej..

MEN DET GÅR... DET VET JAG

Senast ändrad:

Att rida utan bett i form så jobbar jag med mina hästar fast jag har bett på de. Med hjälp av signaler, sätte mm SÅ får jag min häst att samla sej..

Men i bland har jag bettet till hjälp att visa de. Det tar ca 1 år eller mer innan ajg rider en häst i hög form från start.. Nu är jag inte duktig att rida i form igentligen. Men när jag läst om hur de är byggda mm på hästgymnasiet så undviker jag att bara släng rida mina hästar. i bland gör jag det bla för att variera mej, men inte jämt.

Min häst styr till och med till ridhuset när vi är ute i bland för hon gillar att lära sej nya saker och få tänka lite..

Senast ändrad:

Det är stor skillnad på att slängrida och att bara rida på lång tygel ute i skogen :cool:

De western hästar jag har sett har haft sina hästar i from. Cowboys mm. HUr vida indian hästar, normad hästar mm slet på sina hästar kan ingen ut tala sej då dessa inte blev kontrollerade av en vetrinär, eller med masakiner som man kan se ryggen på mm.

HAr fått veta att min häst haft mycket ont i ryggen innan, de som hade henne innan bara släng red henne. Hon har inte längre ont.. Det talar för sej själv enligt mej.. vill amn ah en häst som mår bäst så ska man variera sej. Det med 75% var nog när ryttaren satt på... Om amn läser vad ex Bo Tibblin eller andra kunniga männsikor skriver i sina böcker så skriver alla att även de som håller på med hobby ridning bör jobba sina hästar...

När jag skrittar har jag ofta mina hästar på lång tygel, men inte i trav eller galopp, bara i bland. Även jag själv går under slängridnings strecket då mina hästar får galoppera av sej så fort de vill, i bland. Men de ska även kunna jobba rätt och tränas på rätt sätt.

Jag har fått igång många ut tråkade hästar genom slängridning. Även Nh tränade, dressyr mm hästar. MAn måste få fram det för att ha någon energi att ta tillbaka. Det kvittar vad man än gör, så ska hästen tycka det är kul, då får den en egen energi som man kan göra vad man vill med. Krav och o krav är bästa sättet att blanda. Men jag skulle aldrig göra bara en sak med mina hästar.

Har även sett fresstyls hästar som inte har någon glädje i steget eller som knappt går fram åt.

JAg rider mina hästar fram åt och inte bak åt som många gör. Man ska ha ett fram åt tänk. Även en del skogsmulle hästar går med en uttråkade steg..

FÖR att de aldrig får tänka eller jobba och annvända järnan. De gillar att jobba. Specillt när vi stänger in de i hagar mm och de inte kan sysellsetta sej som i vilt tillstånd.

Jo hittade en bild på en som rider sin häst samlat i freestyl, men det är inte många fler..

Jag börjar bli lite rädd för det här freestyl och vad folk igentligen gör med sina hästar. Alla som kan något om hästar vet att de inte är byggda för att bära oss utan de behöver gå i form för att man inte ska sitta rätt på ryggen.

Freestyle har jag inte hört talas om, men hästen kan bära sin ryttare rätt även om den går i fri form ute i skogen. Det är ju inte huvudets placering så mycket som hästens egen balans och styrka som avgör hur den bär upp sin ryttare. Går hästen i en friare form kan den också självständigt placera ryttaren bekvämare och balansera sig rätt.

Det fick jag tidigt lära mej att det sliter mycket på hästen och det är inget som man dagligen ska göra.

"Flänga runt" ska man inte göra dagligen, men att flängrida är inte samma sak som att rida hästen i fri form ute i skogen. Då oroar jag mig i högre grad över de hästägare som 5-6 dagar i veckan tvingar sina hästar att harva runt med halsen ihopdragen på en ridbana. Dessa hästar kan hänga mer på bogarna än de som joggar runt i fri form i skogen. Det är också i högre grad dessa hästar (paddock-addicts ;)) som får fysiska problem. "Skogsmullehästarna" håller sig förvånansvärt friska, och såvitt jag vet är distanshästarna de hästar som generellt håller sig friska och fräscha längst upp i åldrarna.

Nu har det alltså kommit en ny ridgren som kallas för freestyl där ryttaren rider utan bett i rep grimma och kallar detta för frihet. Vissa är ute dagligen och galopperar och travar sina hästar på detta vis.

Har jag inte hört om (än). Jag ger mig inte ut i repgrimma... här rids med träns! Ordning och reda. :D

Jag vet vilket slitage detta är för en häst men många verkar okunniga om vad de gör, mot sina hästar. Det är inte bara ryggen som tar stryk utan även frambenen då dessa inte gör något för att hästen ska trampa under sej utan de sitter och rider runt i frihet?

Fast gissningsvis kan hästen (om den är någorlunda musklad från början) balansera upp sig väldigt bra så länge inte ryttaren sitter och stör den. Jag håller egentligen med dig om vikten av att hästen går i rätt form, och bär med ryggen korrekt - jag bara ser fler möjligheter för hästen att göra det. Ute i skogen så tränas ex ryggen automatiskt genom att hästen måste se vart den går och lyfta hovarna.

Vart är denna frihet i detta??
VAd tycker ni om detta?

Jag känner inte till freestyle som koncept, som sagt. Men "friheten" beror väl på hur den enskilde individen rider sin häst. En repgrimma är skarp, och sitter någon och rycker i den så ger jag inte mycket för ordet "frihet", lika lite som om någon sitter och rycker i hästen i munnen.

Jag har dock inga problem med skogsmulleryttare generellt, oavsett om de rider med träns eller utan. Så länge de rider mjukt och fint, och hästarna är glada och pigga. Tror också (min subjektiva åsikt) att skogis-hästarna överlag mår bättre än de hästar som nästan enbart går på bana. Men det bästa är väl ett gyllene mellanting... Styrketräning på bana, konditionsträning och mental avslappning ute i skogen.

Eller har jag fel är all lära jag läst helt fel ute?

Jag vet inte vad du läst, men som sagt, en häst kan "gå i form" även ute. Skillnaden är att den går i en friare form - men den bär fortfarande upp sin ryttare på ett ändamålsenligt sätt. Det beror ju på hur den rids ute.

Man behöver inte jobba sin häst utan det är bara att ut i skogen och galopera och trava???

Det är rätt mycket jobb för hästen att trava och galoppera ute i skogen... Att "jobba sin häst" kan betyda så mycket olika saker.

De western hästar jag har sett har haft sina hästar i from. Cowboys mm. HUr vida indian hästar, normad hästar mm slet på sina hästar kan ingen ut tala sej då dessa inte blev kontrollerade av en vetrinär, eller med masakiner som man kan se ryggen på mm.

HAr fått veta att min häst haft mycket ont i ryggen innan, de som hade henne innan bara släng red henne. Hon har inte längre ont.. Det talar för sej själv enligt mej.. vill amn ah en häst som mår bäst så ska man variera sej. Det med 75% var nog när ryttaren satt på... Om amn läser vad ex Bo Tibblin eller andra kunniga männsikor skriver i sina böcker så skriver alla att även de som håller på med hobby ridning bör jobba sina hästar...

westernhästar går inte i bo tibblins form. de jobbas dock, rätt ridna, i balans utifrån det arbete de ska utföra. Balans ser olika ut utifrån det arbete man vill att hästen ska utföra, det är det som är det fina i kråksången. Skulle man ta en distans häst tex. precis som Kimmis skriver, och rida den i Bo tibblins form skulle den vara trasig rätt snabbt. Du har läst Bo tibblins råd och lite annan fakta här och där och gör en egen teori om att den ska appliceras på samtliga hästar under alla omständigheter, annars är det fel. Tyvärr blir du vilseledd och jag tycker inte du ska argumentera uppfattningar utan att ta in det folk skriver här som svar, eller fråga andra du litar på som kan vidga dina vyer och få dig att förstå utifrån ett större perspektiv.

bara att du skriver att hästen har 25% av vikten på bakdelen och 75% på framdelen borde säga dig att du är totalt vilse. Isåfall skulle varenda häst vara trasig, - du kan bokstavligen göra en skiss på en skottkärra som körs framåt så har du din häst du målar upp!

kan du inte ta in lite av det folk skriver och överväga att du nog inte har hela bilden? jag erinrar mig tyvärr andra trådar där du gått ut mycket hårt med förkunnanden som att fånghästar mår bäst av att släppas ut i stora hagar och avgöra själva hur mycket de ska röra sig/springa osv, för att läka. Tyvärr blir denna tråden lite samma stuk för mig, du har så gravt fel i de antaganden du gör och din förvissning att du har rätt, att du gör dig själv en björntjänst jmf med att ta in lite av svaren du får här, och gå vidare för att kolla lite runt hur det verkligen fungerar. Du är väldigt ung och har massor att lära!

Senast ändrad:

jag tycker du har fel.
Jag är väldigt säker på att de hästarna som rids sk freestyle har mindre skador än de hästar som bara går o böjer på nacken med hjälp av diverse skarpa bett o hjälptyglar, vilket är betydligt vanligare o värre.....

Minns en film jag såg där de hade en häst på löpband för att mäta ryggaktiviteten. Den hästen som sprang fritt utan inspoänningar hade bäst ryggaktivitet. Det säger en del tycker jag.

Sköt du ditt istället.

jag tycker du har fel.
Jag är väldigt säker på att de hästarna som rids sk freestyle har mindre skador än de hästar som bara går o böjer på nacken med hjälp av diverse skarpa bett o hjälptyglar, vilket är betydligt vanligare o värre.....

Minns en film jag såg där de hade en häst på löpband för att mäta ryggaktiviteten. Den hästen som sprang fritt utan inspoänningar hade bäst ryggaktivitet. Det säger en del tycker jag.

Det du säger beskriver allt! En häst i naturlig form (på lång tygel och som kan välja hur den vill ha huvudet och balansera upp sin ryttare) jobbar naturligt bra med ryggen och trampar under sig gör den också naturligt.

:bump:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 885
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar