Sitta i galoppen

O

overtyre

Nu har jag börjat öva mer och mer på galoppen med min häst, och egentligen borde galoppen vara lättare än vad traven är eftersom hon har mer balans naturligt, men jag har svårt för att sitta upprätt och följa med.
Fattningarna kan bli riktigt bra och i "uppförsbacke", om man ser till var vi befinner oss just nu, men sen efter några steg så har jag tappat sitsen och sjunker ihop med bröstkorgen och då blir galoppen kaputt. Är det någon som har tips på vad jag kan tänka, eller övningar jag kan göra för att behålla "uppförsbacke-känslan" i galoppen längre än två steg, och våga sitta och följa med i galoppen? :D :bow:

Sv: Sitta i galoppen

Först, tappa inte ytterhjälperna.
Sen är ju galoppen en gångart där handen måste gå med i hästens rörelse som i skritten men utan att det blir glapp eller spänning.

Därför kräver den mer avspänning av ryttaren i axlarna, för att funka. Sen får man inte gunga med överlivet fram och tillbaka, det är handen som ska gå med, inte hela kroppen:o .

Ett vanligt fel är just det, att gunga med hela överlivet så ryttaren liknar en båtmast i storm på vågorna ungefär:crazy:. Då störs hästens balans och gång den jagas på framåt pga tappad balans och ryttaren tycker det går för fort och vill bromsa, men i kroppen säger den fortfarande åt hästen att jaga sin balans:o. Samtidigt får man inte bli helt oföljsam heller.....

Höfterna måste mjukt gå med men inte gnugga sadeln fram och tilbaka.

Man får inte fastna i innertygeln och hindra galoppen. Det är också vanligt, att när hästen trycker ut bogen så blir det för mycket i innerhanden = hindrar galoppen.

Om en häst galopperar i sin naturliga aktion kan det kännas fort och ryttaren bromsar och vill ha mera "kontroll" och det stör också galoppen, så att den i allra värsta fall t o m blir fyrtaktig:crazy:

Säger inte att du gör allt detta:D Det är bara en uppräkning av vad som är viktigt i galoppen.

Galoppen ÄR en svår och lättstörd gångart, en häst med taktmässig trav kan lufsa på trots störningar men i galoppen är det inte lika lätt.

har säkert glömt nåt!

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 848
Senast: banani
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 139
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden