Sv: Sitta av?

Ramla av lektioner är Sjukt nyttigt.. (vi körde kampsportvarianten.. så jag slapp sula mig av en häst i alla fall.. jag bara flög ändå, samma princip.)

Jo, gällande ORS så tar ju "vi" förgivet att folk förstår att det ska lräas in.. men folk Gör inte det. Dom tror att det (ungefär som galoppskänkeln, uppbindning, hovvård, lastning osv) går med automatik.. "Den kan ju svänga, så då förstår den ORS".. ehum.

Personligen har jag faktiskt aldrig använt mig av det.. och har inte träffat någon tränare som pockat på den tekniken heller. Har väl iofs aldrig suttit på en häst där så pass drastiska (jaa.. jag tycker ORS är drastiskt) metoder ha behövt användas..

Mjaa, alltså man ska ju inte dra så snabbt och hårt man kan, utan bara mjukt vända hästens huvud åt sidan.. Har dock sett skräckexempel som inte bör förknippas med några metoder öht..

hehe jo.. jag har sett dom med.. och oftast där det hade funnits andra sätt att hantera situationen.

Nu började jag fundera på vad och hur vi gjort med skrämda hästar hemma. De flesta av dom stannar och kollar vad det är. Fliz t.ex. om det händer något bak arslet på henne skuttar fram något steg för att sen vända och kolla in vad det var, Boogie tvärnitar och kikar. Shoni? eh ja.. jo, hon kollar in vad det är som är läskigt med. Börjar fundera på om det är något Morsan och jag gör som får våra hästar att inte kareta iväg utan stanna och kolla in eller om dom bara är sådana. Frille? eh, han blir inte rädd.. Toyen? han har inga nerver nånstanns.. Zanna? mjo, hon har karetat iväg i trav en gång..

Är det egentligen inte som så att om man har ledarskapet fastställt så ska inte hästen flana iväg utan ditt kommando?

sen.. med ORS som träningsgrej.. är man problemlösar-ryttare så kan det ju vara en bra sak.. unghästar med. Men.. borde man egentligen verkligen Behöva det "tjuvknepet"?

finns "varianter" som eg. baseras på ORS-tanken, eller om ORS kom ifrån dom metoderna från början.. t.ex. en spänd stressad häst, voltjobba, så fort den karetar iväg så går man in på en mindre volt, för att så fort hästen saktar ner gå tillbaka ut till en större och sen håller man på så.. eller "fyrklöver"tekniken där man rider fyrkanter med pauser.

gleh.. börjar bli lite trådkapning från min sida. Förlåt.

Allie är likadan, han far ingenstans såvida inte jag också blir rädd..
Felet jag tror många gör är att ta tag i tyglarna när hästen skyggar = Bekräftar för hästen att något är farligt.
Jag tror jättemycket på att det har med ledarskap och hur väl befäst det är hos hästen.

Målet är ju självklart att ors aldrig ska behöva tas till. Men samtidigt är ors den enda säkra nödbromsen man har, utan att blotta sin egen svaghet för hästen.
Tar man bara tag i tyglarna och drar för kung och fosterland så kan man ha oturen att ha en häst som tillslut ger dig fingret och säger 'hörrudu, du har redan bevisat att du är svagare så nu skiter jag i' med följder som bettdövhet, hård i munnen, tung i handen osv..
Så enligt mig ors det självklara valet av nödbroms, fast att man ändå förblir den starkare (läs smartare) i 'förhållandet'.
Som jag sagt så många gånger, allt handlar om att vara smartare, för starkare kommer vi aldrig att bli..:D
(Ta min klassiker om dressyrryttaren som kommer ner helt sjöblöt efter en lektion och säger 'guud vilken bra träning! Jag är heeelt slut' och hästen är snustorr...Kraaama meeer med skänklarna han reagerar inte..)

:rofl::rofl::rofl: Förlåt men Gudars vilket bra exempel!! :bow::bow:

Jo, så sant så sant.. så länge min häst anser mig vara tuffare och smartare så är Allt bra. Det är la det vi eftersträvar allihopa? ;) nu har jag Nada att tillföra i tråden.. ville bara säga; Bra skrivet och jag håller absolut med!

Har inget bra avsittnings tips att ge.. Men Bill har ju gett några bra...

Min häst sticker när han blir rädd (är fullt medveten om att ledarskapet inte är 100 än) han vänder på en 5öring sen är det full fart som gäller. Har behövt böja in huvudet (vet inte om det är exakt ors jag gör) flera gånger och det funkar superbra. Om jag inte gör det så är alternativet att sitta på en skenade häst. Ors har räddat mig från att inte flyga av många gånger!!

..nu blir det lite trådkapning till här.. förlåt. Jag har en trådkapardag idag.. FÖRLÅT TS!

På en sån häst skulle jag rekommendera MASSVIS med tillitsövningar, mängder.. och massor från marken. Och.. faktiskt.. tills dess att tilliten finns där.. antingen hålla till inom ett "safearea" eller ha med en mkt stabil äldre häst som stöd.. både som "bromskloss" om det skulle behövas och som moraliskt stöd. Att rida en häst som bara sticker utan att tänka är LIVSFARLIGT och er säkerhet måste alltid stå i främsta rummet. Även om din "variant av ors" fungerar finns det så mycket som kan gå katastrofalt snett och sätta sig i både din och hästens skalle. En traumatiserande upplevelse för såväl dig som hästen är otroligt SVÅR att jobba bort.. så alltid.. säkerheten först.. och för säkerheten och tillitens skull, gör aldrig något du inte känenr att du klarar av.. det är bättre att ta det lite lugnare än brukligt än att hamna i en situation där du, och/eller hästen, blir psykiskt eller fysiskt traumatiserade.. Snälla, snälla, Var Rädd om dig!

Välter man över snett bakåt så blir det ett "plötsligt tvärstopp" o kommer man under med benet då verkar det som om det kan gå av o kepan blir smutsig!;)

jag är oxå en trådkapare... sorry..

Det är sällan som jag kan rida ut med någon. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Det blir liksom aldrig "semester" för mig och hästen om vi rider ut själva. Men jag tar det lugnt och det tog lång tid innan jag ens red ut själv. Har alltid stångbettet på uteritterna eftersom han kan bli vääldigt stark. Vad har du för tips på tillitsövningar?

Gosch.. eh.. du, vi gör som såhär (där rök det lilla som finns kvar av min anonymitet) jag pm;ar dig mina telefonnummer, är inte hundra på att hemtelefonen funkar dock så kan vi kanske ta det så? lite lättare att ta röst till röst när man kan beskriva mer ingående hur hästen funkar i vissa situationer och sådär.. eh.. om det är okey?

Jaghar varit med om en situation där mitt barn som red bakom mej var i fara så jag behövde kasta mej av hästen snabbt ..
Kan bara säja att jag aldrig rider i western sadel med säkerhetsväst igen ,,jag blev hängandes på sidan av en skrämmd unghäst :s
Lär dej en bra shwung uppåt så du kan kasta dej av snabbt ,, bra att träna på ridbanan kanske :)

*Suck*
det är såna här svar som gör att man drar sig för att ställa frågor öht. Speciellt i westernforumet där det finns folk som går in för att sätta sig över alla andra.

Jag skriver i versaler så det blir tydligt.

DET KAN FINNAS SITUATIONER I ALL RIDNING DÄR DET VETTIGASTE ÄR ATT TA SIG NER SNABBT. LÅT SÄGA T EX OM HÄSTEN HÅLLER PÅ ATT BACKA UTFÖR ETT STUP.

Folk som inte har ett vettigt svar på hur man bäst tar sig ur en westersadel utan att ha en del av kroppen kvar i sadeln/hästen på väg ner, utan vill i stället kommentera mig och min häst, trots att ni inte känner någon av oss eller vet hur vi funkar ihop, kan låta bli att svara tack. Ni andra får gärna fortsätta komma med tips, jag lovar att jag lyssnar.
Var inte så snabb att kritisera utan läs ditt eget inlägg först. Det är det du fått svar på

Hur gör ni när ni ska sitta av hästen snabbt? (Alltså inte ni som är duktiga på att slänga er av för att ni sysslar med roping osv, utan jag vänder mig till vanliga dödliga.)

Jag tycker det känns tryggt o ombonat att rida ut i min westernsadel men jag har funderat på om hästen någon gång skulle få spel av något läskigt och börja hoppa runt och jag vill sitta av och leda, hur tusan tar jag mig ner på ett säkert sätt? Just nu sitter jag av med en fot kvar i stigbygeln men det funkar ju inte med en häst som rör sig oroligt.

Så hur gör man? Finns det någon självklar metod som jag inte kommit på än?
Här finns inte en antydan till stup eller livsfara annat än att du vill sitta av om hästen hispar sig och beter sig oroligt och det har du fått svar på;)

ja, va f*n, hoppa av, det är ju sjukt dumt o farligt! fast de som hoppar av har nog skaffat sej lite för mycket häst o är skitskraja när det börjar jazza lite. Hästen beter ju sej så för den har ingen ledare som ger den trygghet, och tänk vilka dåliga signaler: bråka lite så kliver hon av! :rofl:

Instämmer! Och sitter kvar! Jag har ridit både den ena och den andra stimmiga hästen sen jag var 12 år och jag har ALDRIG inte ens då (när jag var 12 och hade en som gick mer på bakbenen än alla fyra) setat av!!!

Vill inte belöna hästen för dess felaktiga uppförande! DU ÄR ledaren oavsett om du sitter på el. är på marken!

(Men kan dock erkänna att jag vid något enstaka tillfälle då jag "vattentränade" en vatten rädd häst, var ca. 10 år... fick hästen att förstå att vattnet inte var farligt genom att själv stövla ner i det med skor och kläder och allt, så jag förstår din poäng ändå! Även om jag inte tycker att det är en ultimat lösning i alla situationer) ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 443
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 869
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka