B
Bill
Sv: Sitta av?
Det händer aldrig ..... på film!Så passar man sig så man inte bryter nyckelbenen på kuppen..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det händer aldrig ..... på film!Så passar man sig så man inte bryter nyckelbenen på kuppen..
ja, va f*n, hoppa av, det är ju sjukt dumt o farligt! fast de som hoppar av har nog skaffat sej lite för mycket häst o är skitskraja när det börjar jazza lite. Hästen beter ju sej så för den har ingen ledare som ger den trygghet, och tänk vilka dåliga signaler: bråka lite så kliver hon av!
DET KAN FINNAS SITUATIONER I ALL RIDNING DÄR DET VETTIGASTE ÄR ATT TA SIG NER SNABBT. LÅT SÄGA T EX OM HÄSTEN HÅLLER PÅ ATT BACKA UTFÖR ETT STUP.
Folk som inte har ett vettigt svar på hur man bäst tar sig ur en westersadel utan att ha en del av kroppen kvar i sadeln/hästen på väg ner, utan vill i stället kommentera mig och min häst, trots att ni inte känner någon av oss eller vet hur vi funkar ihop, kan låta bli att svara tack. Ni andra får gärna fortsätta komma med tips, jag lovar att jag lyssnar.
Ja de e kanske så..Många av dom där gamla gubbsen har ju ridit på Chaparall när de var unga. De känner ju varann hela högen.
Förstår inte riktigt varför du vill sitta av en stirrrig häst. Det är ju =självmordsförsök.Hur gör ni när ni ska sitta av hästen snabbt? (Alltså inte ni som är duktiga på att slänga er av för att ni sysslar med roping osv, utan jag vänder mig till vanliga dödliga.)
Jag tycker det känns tryggt o ombonat att rida ut i min westernsadel men jag har funderat på om hästen någon gång skulle få spel av något läskigt och börja hoppa runt och jag vill sitta av och leda, hur tusan tar jag mig ner på ett säkert sätt? Just nu sitter jag av med en fot kvar i stigbygeln men det funkar ju inte med en häst som rör sig oroligt.
Så hur gör man? Finns det någon självklar metod som jag inte kommit på än?
Tjocki skallen! fast det finns en variant av avsittning där man böjer sej framåt, lägger högen axel mot hästhalsen o sen slår man kullerbytta framåt på vänster sida om hästen o landar prydligt vid sidan om hästens huvud med tyglarna i höger hand. Tror det heter kaptensvändning. Övades redan på 1600 talet vid Wästgöta Ryttare ( Wästgöta Cavall) under Ryttmästare Olof Silverloods befäl. Vad kan inte en västgöte? Fast det är klart, det fins ju en massa andra människor som rider!? Eva.. t exHar du gått stuntman utbildning?
Det är ju när man kolliderar med marken man gör illa sej, så det säkraste är ju att sitta kvar. Även om man kliver ur sadeln o står i stigbygeln när man gör det så finns det en stor risk att foten fastnar, o då kan man få sej en åktur som man kanske t o m glömmer . " Det är inte farten som dödar, det är dom plötsliga tvärstoppen"Förstår inte riktigt varför du vill sitta av en stirrrig häst. Det är ju =självmordsförsök.
Gamla gubbsen ????Många av dom där gamla gubbsen har ju ridit på Chaparall när de var unga. De känner ju varann hela högen.
Tjocki skallen! fast det finns en variant av avsittning där man böjer sej framåt, lägger högen axel mot hästhalsen o sen slår man kullerbytta framåt på vänster sida om hästen o landar prydligt vid sidan om hästens huvud med tyglarna i höger hand. Tror det heter kaptensvändning. Övades redan på 1600 talet vid Wästgöta Ryttare ( Wästgöta Cavall) under Ryttmästare Olof Silverloods befäl. Vad kan inte en västgöte? Fast det är klart, det fins ju en massa andra människor som rider!? Eva.. t ex
Vi ser ju hur bra de gick för dig när du satt kvar. Benet delade sig.Det är ju när man kolliderar med marken man gör illa sej, så det säkraste är ju att sitta kvar. Även om man kliver ur sadeln o står i stigbygeln när man gör det så finns det en stor risk att foten fastnar, o då kan man få sej en åktur som man kanske t o m glömmer . " Det är inte farten som dödar, det är dom plötsliga tvärstoppen"
Gamla gubbsen ????