Sv: Sitta av?

ja, va f*n, hoppa av, det är ju sjukt dumt o farligt! fast de som hoppar av har nog skaffat sej lite för mycket häst o är skitskraja när det börjar jazza lite. Hästen beter ju sej så för den har ingen ledare som ger den trygghet, och tänk vilka dåliga signaler: bråka lite så kliver hon av! :rofl:

*Suck*
det är såna här svar som gör att man drar sig för att ställa frågor öht. Speciellt i westernforumet där det finns folk som går in för att sätta sig över alla andra.

Jag skriver i versaler så det blir tydligt.

DET KAN FINNAS SITUATIONER I ALL RIDNING DÄR DET VETTIGASTE ÄR ATT TA SIG NER SNABBT. LÅT SÄGA T EX OM HÄSTEN HÅLLER PÅ ATT BACKA UTFÖR ETT STUP.

Folk som inte har ett vettigt svar på hur man bäst tar sig ur en westersadel utan att ha en del av kroppen kvar i sadeln/hästen på väg ner, utan vill i stället kommentera mig och min häst, trots att ni inte känner någon av oss eller vet hur vi funkar ihop, kan låta bli att svara tack. Ni andra får gärna fortsätta komma med tips, jag lovar att jag lyssnar.

Många av dom där gamla gubbsen har ju ridit på Chaparall när de var unga. De känner ju varann hela högen.

Om du prompt skall sitta av en häst under färds, är det faktiskt säkrare att göra det med ena foten i stigbygeln. Du har bättre kontroll och kan, om det blir nödvändigt, avbryta avsittningen och kliva upp i sadeln igen (svårt att göra om man hänger med magen över sadeln i full fart). Se bara till att du tar bak foten lite så att du inte har hela foten instucken i stigbygeln.
Det finns en anledning till att westernstigbyglar är ganska rymliga, speciellt ropingstigbyglar.

DET KAN FINNAS SITUATIONER I ALL RIDNING DÄR DET VETTIGASTE ÄR ATT TA SIG NER SNABBT. LÅT SÄGA T EX OM HÄSTEN HÅLLER PÅ ATT BACKA UTFÖR ETT STUP.

Folk som inte har ett vettigt svar på hur man bäst tar sig ur en westersadel utan att ha en del av kroppen kvar i sadeln/hästen på väg ner, utan vill i stället kommentera mig och min häst, trots att ni inte känner någon av oss eller vet hur vi funkar ihop, kan låta bli att svara tack. Ni andra får gärna fortsätta komma med tips, jag lovar att jag lyssnar.

Hola,

Säg att du nu verkligen är tvungen att komma fort ur sadeln så finns det inget annat sätt än att STIGA ur sadeln med ena foten i stigbygeln.
Du måste ha foten kvar tills dess du kommit över bakvalvet med andra foten annars är det överhängande risk att du fastnar med jackan i hornet. Och då blir det riktigt farligt.

Det finns alltså inget vettigt svar på hur du bäst skall ta dig ur sadeln utan att stiga ur den eftersom det är farligare.
Av den anledningen så lär många westernryttare sina hästar ONE REIN STOP, så de verkligen kan få stopp på sina hästar. Då blir det säkert på sätt istället.

Vill du ändå lära dig komma ur sadeln kvickt så försök att kolla på ropingfilmer och se hur de tar sig ur. Sedan träna på ridbanan.

mvh Eva

Hur gör ni när ni ska sitta av hästen snabbt? (Alltså inte ni som är duktiga på att slänga er av för att ni sysslar med roping osv, utan jag vänder mig till vanliga dödliga.)

Jag tycker det känns tryggt o ombonat att rida ut i min westernsadel men jag har funderat på om hästen någon gång skulle få spel av något läskigt och börja hoppa runt och jag vill sitta av och leda, hur tusan tar jag mig ner på ett säkert sätt? Just nu sitter jag av med en fot kvar i stigbygeln men det funkar ju inte med en häst som rör sig oroligt.

Så hur gör man? Finns det någon självklar metod som jag inte kommit på än?
Förstår inte riktigt varför du vill sitta av en stirrrig häst. Det är ju =självmordsförsök.

Har du gått stuntman utbildning?
Tjocki skallen! :rofl: fast det finns en variant av avsittning där man böjer sej framåt, lägger högen axel mot hästhalsen o sen slår man kullerbytta framåt på vänster sida om hästen o landar prydligt vid sidan om hästens huvud med tyglarna i höger hand. Tror det heter kaptensvändning. Övades redan på 1600 talet vid Wästgöta Ryttare ( Wästgöta Cavall) under Ryttmästare Olof Silverloods befäl. Vad kan inte en västgöte? :cool: Fast det är klart, det fins ju en massa andra människor som rider!?:rofl: Eva.. t ex ;)

Senast ändrad av en moderator:

Förstår inte riktigt varför du vill sitta av en stirrrig häst. Det är ju =självmordsförsök.
Det är ju när man kolliderar med marken man gör illa sej, så det säkraste är ju att sitta kvar. Även om man kliver ur sadeln o står i stigbygeln när man gör det så finns det en stor risk att foten fastnar, o då kan man få sej en åktur som man kanske t o m glömmer :eek:. " Det är inte farten som dödar, det är dom plötsliga tvärstoppen"

Tjocki skallen! :rofl: fast det finns en variant av avsittning där man böjer sej framåt, lägger högen axel mot hästhalsen o sen slår man kullerbytta framåt på vänster sida om hästen o landar prydligt vid sidan om hästens huvud med tyglarna i höger hand. Tror det heter kaptensvändning. Övades redan på 1600 talet vid Wästgöta Ryttare ( Wästgöta Cavall) under Ryttmästare Olof Silverloods befäl. Vad kan inte en västgöte? :cool: Fast det är klart, det fins ju en massa andra människor som rider!?:rofl: Eva.. t ex ;)

Jo har man hållt på med galopphästar så får man lära sig att ramla av på rätt sättrulla undan för att inte slå ihjäl sig.
Aha! wästgöta cavall!;)

Det är ju när man kolliderar med marken man gör illa sej, så det säkraste är ju att sitta kvar. Även om man kliver ur sadeln o står i stigbygeln när man gör det så finns det en stor risk att foten fastnar, o då kan man få sej en åktur som man kanske t o m glömmer :eek:. " Det är inte farten som dödar, det är dom plötsliga tvärstoppen"
Vi ser ju hur bra de gick för dig när du satt kvar. Benet delade sig.:crazy::angel:

Ur sadeln kommer man alltid............Det är i sådana fall svårare att sitta kvar.

kl

Om man har en så tokig häst att man inte uppfostrat och lärt den bättre än att in bara lägga i backen, så skulle jag inte rida i närheten av några stup:D

Skämt åsido, när en häst får spel vill jag sitta kvar, dels för att hästen inte ska tro att det blir någon slags belöning att slippa mig när den beter sig, dels för att det är säkrare.
Däremot använder jag mig, som så många sagt, one rein stop, en häst med nosen i skänkeln och benen i kors har inte så mycket att säga till om = överlistad. Bättre och säkrare än att kasta sig av i vild förtvivlan och stressa situationen ännu mer.

Tveksamt om en häst ens fortsätter backa om man vänder huvudet till skänkeln.. Har iallafall aldrig hänt mig.

*KL*

det jag funderar på gällande ORS är att det finns, så vitt jag vet, en Väldigt stor risk att hästen går omkull om den inte tar "korrigeringen" utan fortsätter kampa.. Så att "bara" slita tag i en tygel och hoppas på det bästa (vilket de flesta gör som inte sett en korrekt ORS i verkligheten utan bara fått den halvdant förklarad på ett forum gör) kan ställa till det mer än det hjälper.

..ärligt talat..

Har man en sån häst där det är A) kasta sig av eller B) ORS som gäller och man inte är helt 100% på vad som pågår.. Förihelvete sök hjälp..

Sen gällande sdet där med att "aldrig kasta sig av" så handlar det lite om vad som pågår runt i kring faktiskt.. i vissa situationer kan det krävas att du som ryttare har tränat in att snabbt förflytta dig ur sadeln och ner på backen.. vet t.ex. en tränare som red en tjafsig hingst och det soom Aldrig får hända hände.. den fastnade med en framhov i hjälptygeln och fick panik. (Riktigt hur denne flane till hingst lyckades med det där vet vi fortfarande inte riktigt.. men det var Läskigt att se) Tränaren fick sula sig ur sadeln fort som bara den och skära loss hjälptygeln innan hänsten slet sönder sig.. så Ibland är det BRA att kunna skutta av och landa på fötterna..

Världen är inte alltid svartvit lixom.. i vissa situationer är det inte alltid ONS eller en "långsam och kontrollerad" avsittning som gäller.. och då Är det rätt bra att veta hur man ska göra för att det ska gå fort.

Absolut, men meningen är att hästen ska kunna ors :)

Sen håller jag med, ibland finns det ju tillfällen där man måste av, som inte beror på att hästen är knasig.
Jag har fått lära mig att 'ramla av' på ett bra sätt.. Inte världens roligaste lektioner men mkt nödvändigt!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 443
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 869
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka