Tussinussen

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska sitta av hästen snabbt? (Alltså inte ni som är duktiga på att slänga er av för att ni sysslar med roping osv, utan jag vänder mig till vanliga dödliga.)

Jag tycker det känns tryggt o ombonat att rida ut i min westernsadel men jag har funderat på om hästen någon gång skulle få spel av något läskigt och börja hoppa runt och jag vill sitta av och leda, hur tusan tar jag mig ner på ett säkert sätt? Just nu sitter jag av med en fot kvar i stigbygeln men det funkar ju inte med en häst som rör sig oroligt.

Så hur gör man? Finns det någon självklar metod som jag inte kommit på än?

Sv: Sitta av?

Själv brukar jag slänga ut båda fötterna ur stigbyglarna och kasta mig av. Knappast det ultimata sättet men islänningar har en så passlig storlek att det funkar för mig ;)

Börjar hästen dansa runt så böjer jag halsen mot foten o så stiger jag av helt vanligt med ena foten i stigbyglen, klart hon kan röra sig lite endå men inte så mycket att det blir problem.

Hur gör ni när ni ska sitta av hästen snabbt? (Alltså inte ni som är duktiga på att slänga er av för att ni sysslar med roping osv, utan jag vänder mig till vanliga dödliga.)

Jag tycker det känns tryggt o ombonat att rida ut i min westernsadel men jag har funderat på om hästen någon gång skulle få spel av något läskigt och börja hoppa runt och jag vill sitta av och leda, hur tusan tar jag mig ner på ett säkert sätt? Just nu sitter jag av med en fot kvar i stigbygeln men det funkar ju inte med en häst som rör sig oroligt.

Om hästen får spel så är det säkrare för dej o hästen om du sitter kvar i sadeln i stället för att sitta av o bli översprungen o trampad, så jag tycker du ska tänka om. du tar ett rejält tag i ena tygeln o böjer hästen till den måste kliva om med bakhovarna o snurrar den runt runt. En häst med bakbenen i kors kan inte ställa till nåt, inte bocka, inte stegra, inte springa. Detta kan du träna hästen att göra från marken, rörelse framåt, böj hästen så att den trampar om med innerbenet, korsar bakbenen när den rör sej runt. Ungefär som att trampa på kopplingen i en bil, du kopplar bort motorn från drivningen. Ett av mina enklare trix, faktiskt! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen får spel så är det säkrare för dej o hästen om du sitter kvar i sadeln i stället för att sitta av o bli översprungen o trampad, så jag tycker du ska tänka om. du tar ett rejält tag i ena tygeln o böjer hästen till den måste kliva om med bakhovarna o snurrar den runt runt. En häst med bakbenen i kors kan inte ställa till nåt, inte bocka, inte stegra, inte springa. Detta kan du träna hästen att göra från marken, rörelse framåt, böj hästen så att den trampar om med innerbenet, korsar bakbenen när den rör sej runt. Ungefär som att trampa på kopplingen i en bil, du kopplar bort motorn från drivningen. Ett av mina enklare trix, faktiskt! ;)

Njae. Jag känner ju min häst. Ibland kan han bli rädd för något som han inte vill gå förbi men om mamma står på backen och leder så följer han med snällt som ett lamm.

Så frågan kvarstår :idea:

Själv brukar jag slänga ut båda fötterna ur stigbyglarna och kasta mig av. Knappast det ultimata sättet men islänningar har en så passlig storlek att det funkar för mig ;)

Jag har försökt med det men min sadel har så högt bakvalv att jag bara fastnar med ena benet, pinsamt :o

DET om något är LIVSFARLIGT i en westernsadel. Du kan ju fastna och bli hängandes på hornet.
Sånt händer lättare än man tror.

mvh Eva

Hola,

Jag sitter inte av. Jag gör som Bill. Det absolut säkraste sättet.

mvh Eva
ja, va f*n, hoppa av, det är ju sjukt dumt o farligt! fast de som hoppar av har nog skaffat sej lite för mycket häst o är skitskraja när det börjar jazza lite. Hästen beter ju sej så för den har ingen ledare som ger den trygghet, och tänk vilka dåliga signaler: bråka lite så kliver hon av! :rofl:

Har aldrig ens försökt o ta mig av fort,skulle va om jag e pissnödig då;)Man kan ju inte bara sitta av o leda så fort hästen börjar valsa runt. Jag har en pålla som ser faror överallt (olika dar), då skulle jag aldrig få sitta i sadeln...
Nej hon ska fram fastän hon fjantar sig, o vill hon inte så då reser hon sig rejält men ända sättet e få henne framåt men kliver av d gör jag INTE. Bara o ta i hornet om d börjar storma:rofl: Även om jag kanske e en dålig ledare eftersom hon e lite tittig o uppmärksam på allt ute speciellt när vi går hemifrån. Hem e d inga problem...så d e nog bara nåt hon gör för hon inte ska gå från gården. D gör ingen skillnad om vi e fler hon ska vända hem o krångla ändå på bortvägen.
Jag ser d lite som ett nederlag som ledare om jag kliver av:crazy: så har jag bestämt hon ska gå me mig på då ska hon gå.Jag vet inte om d e så men så gör jag i allafall.

Senast ändrad:

Skit i att sitta av när hästen stollar, kör runt den i en pyttevolt tills den ger sig och när den väl ger sig fortsätt dom vanligt. Hoppar du av när hästen stollar så kommer du att få problem, hästen kommer att lära sig " haha om jag dummar mig så hoppar matte av" han slipper ju dig på ryggen om du gör så.

DET om något är LIVSFARLIGT i en westernsadel. Du kan ju fastna och bli hängandes på hornet.
Sånt händer lättare än man tror.

mvh Eva
Ja det kan jag mycket väl tänka mig! Jag tänkte inte på att det var westernhalvan det här :o :o
De (få) gånger jag hoppat av har det inte varit för att hästen fjollat sig utan för att fånga en annan häst på rymmen innan den jag satt på bestämde sig för att hänga med på en skentur genom skogen. :crazy:

Ja det kan jag mycket väl tänka mig! Jag tänkte inte på att det var westernhalvan det här :o :o
De (få) gånger jag hoppat av har det inte varit för att hästen fjollat sig utan för att fånga en annan häst på rymmen innan den jag satt på bestämde sig för att hänga med på en skentur genom skogen. :crazy:
Äh, försök inte slingra dej, utan säg som det var, "jag blev skiträdd"! ( skojar bara! :rofl:)
Vill man kalla sej ryttare, då sitter man på hästen, heaven or hell!!

Vill du ha ett rakt svar på din fråga är den självklara och garanterat snabbaste metoden : att du först lösgör fötterna ur stigbyglarna, lidar tyglarna ett varv medurs runt hornet, flyttar därefter kroppsvikten snett nedåt / framåt vänster så att gravitationen tar över, när du träffar marken försök rulla framåt o avbryt rullningen så att du kommer upp på fötter igen och mottag publikens jubel! :angel:

Vill du ha ett rakt svar på din fråga är den självklara och garanterat snabbaste metoden : att du först lösgör fötterna ur stigbyglarna, lidar tyglarna ett varv medurs runt hornet, flyttar därefter kroppsvikten snett nedåt / framåt vänster så att gravitationen tar över, när du träffar marken försök rulla framåt o avbryt rullningen så att du kommer upp på fötter igen och mottag publikens jubel! :angel:

AJ! *S* ibland undrar jag lite lätt om jag inte vet vem du e :P

TS; sällan eller aldrig skutta r jag av i hög hastighet, det är isf om jag känner att hästen är på g omkull. Fötterna ur stigbyglarna, eller rättare sagt ena foten ur stigbygeln, andra fotens tå kvar och en avsittning i hundra nittio.. ungefär.

..ingen aning hur jag kliver av i vanliga fall faktiskt. Jag kliver mest av. Men nje.. använder sällan stigbyglarna när jag ska kliva av om jag inte behöver det extra stödet för att skutta undan en häst. hm.. ska fråga Llewellyn om hur jag gör egentligen.

Japp!
Jag kliver aldrig av hästen om hon blir orolig. Mycke säkrare att sitta kvar (tack för förklaringen Bill..så slapp jag skriva den) ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 443
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 869
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka