Sits i tölt

L

Linda Lundquist

Hej!

Jag vet inte om detta är rätt sida att lägga denna på men då får ni flytta den.

Jo jag undrar hur sitter man i tölt. Kan man rida lätt som man gör i trav?

Mvh Linda

Sv: Sits i tölt

Nu är väl inte jag någon expert....
Men jag har i vart fall fått lära mig att sitta tungt och bakåt i sadelen när jag töltar.

Vanlig lodrät sits (titta i vilken dressyrbok som helst) är en bra sits att rida tölt i, det ger dig bra balans och hästen möjlighet att bära upp dig.
Rida lätt i tölt blir väldigt konstigt då tölten är en fyrtaktig gångart.

Tölt är underbart, sitt som du gör på en stol. Rak i ryggen och bara njut och följ med :bump:

Okej tack allihopa, jag tänkte att i trav så är det ju de diagonala benparen, och i tölt är det ju ändå två ben i taget. Men okej då :p

GÅR det att rida lätt i tölt? :p Det är iaf en väldigt bekväm gångart, var ett tag sedan jag provade men då satt jag bara vanligt i lodrät sits.

Det finns helt enkelt ingen anledning till att rida lätt i tölt. Man sitter väldigt bra ändå, det är inte helt stilla men inte heller är det några rörelser som kastar upp en ur sadeln så som det är i trav. Det jag upplevde som lite mysko var att benen gungade fram och tillbaka i takt med stegen.

För att underlätta för hästen så brukar man sitta längre bak än vanligt, så blir det lättare för den att få upp framdelen.

/Ida

Tölten är en 4-taktig gångart utan sväv, därför ska du ej rida lätt eller likn i den. Man sitter bara stilla som vanligt, ingen skillnad.

Kan och kan, du kan väl göra det mesta men att rida lätt är ändå en travsignal till hästen, så jag skulle inte rekommendera det.

Hehe okej. Har ändå bara töltat en gång på turridning.

Måste fråga en sak till. Hur får man igång hästen till tölt och flygande pass?

Det är väldigt olika från häst till häst vad som krävs för just den. Men samling är nyckelordet till tölt, rumpan måste komma under och hästen ska resa sig utan att sänka ryggen. Tänk dig en kombination av en räcerbåt och en soffa, där har du tölten! Och när hästen väl har börjat tölta så kan man bara inte tro att den ska fortsätta utan det är fortfarande mycket arbete som gäller. Hästen ska fortsätta vara samlad, bära sig och vara energisk.

Flygande pass är inte min starka sida men den fattas från galopp, på en raksträcka, och (i mitt anseende) ska bara fattas av en väldigt duktig ryttare.

Jag skulle råda dig till att fråga din ridlärare vad som krävs för just den hästen! Alla är vi olika :D

Linda Lundquist skrev:
Okej, men som sagt, KAN man rida lätt

Varför vill du rida lätt i tölt? Då kan man lika gärna göra det i skritt också:confused:

Sitt som du står, fast med lätt böjda knän, inte luta framåt inte luta bakåt. INTE som du sitter på en stol.

Vill och vill :p Jag bara hade en fundering. Jag har som sagt ingen häst och har bara ridit tölt en gång så det är bara en fundering :)

Tänk dig tölt som en snabb skritt, för det är nästan precis vad det är.

I skritt har hästen hela tiden två eller tre ben i marken, ordningen på ben förflyttningen är vänster bak, vänster fram, höger bak, höger fram. I tölt flyttar hästen benen i precis samma ordning, skillnaden är att det går så fort att det bara är ett eller två ben i marken samtidigt. Jämfört med trav där hästen flyttar vb och hf samtidigt (diagonala ben paret) sväv sedan hb vf. Trav tvåtaktig, tölt fyrtaktig.

Det finns inget i töltrörelsen som "puffar" upp ryttaren, rent teoretiskt skulle det säkert gå att rida lätt i tölt, men det går snaaabt, och ryttaren skulle behöva vara en riktig atlet desutom är det svårt att se ett syfte, då tölten är en MYCKET behaglig gångart att sitta ned i. Det gäller bara att hindra skänklen från "att vandra framåt":D

nej man kan inte rida lätt i tölt.:) man ska sitta som juten i sadeln och bara följa men göra små halvhalter och rak i ryggen så ska du se att det går bra:D

Med tanke på att du använder sätet för att driva i tölt så är det att rekommendera att sitta ner. Du driver med sätet mot en avvaktande / halvhaltande hand. Om det känns som att du vill rida lätt så grisepassar hästen troligtvis...

Lycka till :)

Man ska sitta i lodrätsits och sitta djupt ner i sadeln. Inte sitta längre bak det trycker bara på ryggen. Bäst balans raktöver!! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 727
Senast: agnes27
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: phie
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 294
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA