Singeltråden 52

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Singeltråden 52

Skaffa katt! Eller ja, du kanske ska flytta in innan du hämtar den, men skaffa katt! Pengar löser sig, och om det är något djur som man kan hålla på liten budget så är det ju i alla fall katter. Mina äter för en femtilapp var i månaden, kostar ytterligare en tia var (om ens det) i kattsand och sedan har jag dem fullförsäkrade med högsta taket på veterinärvård för knappa femtilappen i månaden vardera. Att ha ett litet mysigt knytt som kurar ihop sig i ens famn i soffan eller ligger och är allmänt söt hela dagarna :love:

Jag går lite emot de andra och säger tänk ett varv till innan du skaffar katt. Gör det inte om du vill resa etc, om du inte absolut säkert har någon som du vet kan ta hand om den under tiden.
Jag älskar såklart min lilla katt men hade aldrig skaffat katt i dagens läge. Dels blir hon i min mening ensam för mycket när jag jobbar hela dagarna och kanske är borta en del helger på det. Kan tycka min lägenhet är lite liten för en katt också, blir inte mkt utrymme. Sen är jag ju sugen på att jobba utomlands m.m.... Så var inte läget när jag skaffade henne för några år sen, men läget förändras ju med tiden...
Sen är det såklart jättemysigt med ett litet kattsällskap, så är du hyfsat säker på hur din framtid ser ut och längtan övervinner det andra så kör på. Det är ett ganska billigt husdjur, min kostar väl några hundra i månaden; en säck Royal Canin torrfoder kostar väl 7-800:- men räcker i flera månader. Försäkring ca 900:-/år. Hon äter blötfoder också vilket kostar ca en femtilapp för 10 påsar (10 dagar). Hon äter inte burkmat som stått i kylen så det fick bli portionspåsar. Kattsanden jag använder kostar ca 120:-, det är kristaller som suger upp kisset så det luktar inget alls. 1-2 säckar i månaden.
Vaccinationer tillkommer nån gång om året, och ev andra veterinärkostnader. I somras fick hon dra ut tänder vilket försäkringen inte täckte vilket blev en räkning på några tusen. Min kompis katt fick nån annan skit, den kostade dem nog 10 000:- förra året trots försäkring... :p

Oj, vad har du för katt som är såpass dyr att försäkra? En raskatt? Eller har du livförsäkring också?

Kan väl tillägga att jag försäkrar i Sveland (bondkatter båda två och ingen livförsäkring men full veterinärvård av alla dess slag), de äter Mjau torrfoder (den ena är petig och det är det enda som hon äter ordentligt av) och blötmat från Ica. I kattlådorna använder jag en blandning av papperspellets och kattsand (har märkt att pelletsströet gör att allt ligger kvar i lådorna även när katterna krafsar och hoppar ut och in ur dem så man slipper sopa kattsand i hela hallen).

Ah, okej. Antar att det är rasen som spelar in då (ungefär som att fullblod är svindyra att försäkra medan andra raser kostar betydligt mindre).

*kl*
Tack för omtanken allihopa. Jag försöker tänka på de grejer som jag tyckte var dåliga så jag försöker släppa det och inte älta ner mig i det jag tyckte var bra. Alternativt typ inte tänka alls. Nu ska jag ut och rida massa fina hästar i kylan och sedan ska jag fika med min bästa finaste vän i eftermiddag. :love:

Min kisse är apkräsen med mat så jag försöker truga i henne det mesta. Det drar också iväg i matkostnader även om jag blandar billig och dyr mat. Hon petar i sig lite torrmat och lite blötmat. Hon har slutat äta blötmat i bitar, vilket annars var skitbra med Mjaus tetror tycker jag. Men hon äter inget i bitar längre... Hon gillar patéer men det är ju inte direkt så att hon vräker i sig så ibland får jag slänga hälften av vad jag lagt fram (vilket inte är stora bitar åt gången). Hon brukar gilla Sheebas patéer bäst, och äter en förpackning a 8 kr på 1-2 dagar.
I lådan har vi kristallsand, vilket jag tycker är toppen men lite dyrare. Hon var uppfödd med det så körde ett säkert kort för att hon skulle fortsätta vara duktig med att gå på lådan.

Angående yta så bor vi på 24 kvm men det skulle inte vara för evigt, det visste jag. Nu börjar det bli riktigt trist och hon kräver mycket aktivitet från min sida. Hon har varit med hem-hemma och är fortfarande busig då, även om hon har tonvis med ytor samt en hund som knappt låter henne vara ifred. Hon är ju dock bara 8 månader. :)

*kl*

Var och veckohandlade förut, och impulsköpte en fänkål. Den var så fin och billig så jag tänkte att "någon gång i livet måste man väl äga en fänkål". Så nu står jag här med min fänkål i kylskåpet men har ingen aning om a) hur den smakar eller b) vad man kan göra med den.

Så, dagens fråga;

Hur tillagar man en fänkål?

Edit: Och vad är den korrekta grammatiska benämningen? En fänkål? Ett fänkål? Bara fänkål?

Edit 2: En snabb googling säger mig att man kan köra den i ugnen, det känns som ett trevligt alternativ må jag säga.

Senast ändrad:

Den smakar lakrits ungefär, och kan ätas som vilken kål som helst. :) Jag har bara ätit rå i sallad, men har sett den skymta förbi i recept här och var. Tex. här: http://www.svenskvattenkraft.se/doc.asp?D=600002128

Tror dock att lakritssmaken försvinner lite när den tillagas.

Haha! Ser nu att jag inte fick med länken utan ett gammalt urklipp. Men varsågoda att läsa om svensk vattenkraft om ni vill... ;)
Här är receptet på grönsakskaka: http://www.arla.se/recept/gronsakskaka/

+ resten av kattdiskussionen

Det är ungefär allt ni säger som jag tänker, både nackdelarna och fördelarna.

Jag vill ju verkligen, verkligen ha en katt och tror att mitt psyke skulle må bra av en levande varelse i närheten. Men samtidigt vet jag ju faktiskt inte hur mina närmsta år ser ut; jag vill ju egentligen ut och resa men har aldrig fått jobb så att jag kan spara pengar till det ändamålet. Nu lutar det åt att jag börjar plugga till hösten och då blir det väl åtminstone 5 år i skolan. Då kan jag ju ha katt utan problem...
Måste fundera igenom detta noga. Speciellt med en hemlös katt som verkligen förtjänar en stabil tillvaro.

Lite KL

Gud, så blödig jag är. Sitter och kikar igenom lite gamla bilder för att hitta bilder att förstora på mina hästar. Kommer till bilderna på min älskade ponnybus och börjar storlipa på en gång. Han har varit död i två och ett halvt år, trots det bara rullar tårarna.

Skrivit kontrakt på lägenheten idag, on a lighter note. Jättepirrigt och spännande! Är så nervös rent ekonomiskt, är inte alls van vid att saker går ihop. Men det kanske är dags nu?
Om före detta hyresgästen lämnar in nycklarna till dess så blir det flytt redan nästa helg!

Mackan: Stort grattis!!

Åh men vad härligt med lägenheten! Att det går så fort också, så himla mysigt att flytta till en egen lägenhet!

Var på stan och fikade med min kompis idag och så var jag in på Löplabbet och köpte springskor :D Hade velat ha rosa, men det fanns inga bra i lagom prisklass så det fick bli ett par lila Nike Air Pegasus och jisses vilka skor! Jag känner vinden blåsa mellan tårna i dem, så luftiga är de, samt att det känns verkligen som man flyger fram. Jag sprang hela rundan i ett svep idag, kändes som jag hade kunnat fortsatt hur långt som helst :bump:

Ooh vad underbart med lägenheten! :bump:

Förstår känslan med bilderna också. Tittade igenom gamla bilder för nån vecka sen. Mina gamla hästar och andra djur. Det högg till lite av saknad... särskilt min skrutta som jag sålde självmant. Ångrar det inte, för jag hade varken tillräckligt med tid, råd eller ork att ta hand om henne ordentligt, men jag hade henne i 10 år så det är klart det sätter sina spår...

Vad härligt det låter! Jag har hela tiden tänkt att jag ska ge mig ut och springa igen när all snö och is är borta, men det verkar inte ske denna livstid....

Ja det var oerhört befriande faktiskt. Känns som jag nog mår bättre än jag kunde tro att jag skulle göra. Min nya last är härmed Kesella hallon insåg jag just. Det var helt suveränt gott! :d

Härligt med lägenheten! Förstår att det är pirrigt och spännande!

Jag är också sugen på att skaffa katt, men jag har redan en älskad katt som bor hemma hos min mamma och jag jämför varenda katt med honom. Kommer aldrig hitta en katt som honom, han är verkligen speciell mitt lilla hjärta. Usch vad jag saknar att ha katt i lägenheten! :(

*kl*
Vilken effektiv dag det var idag då. Åkte till skolan, läraren gick igenom nästa vecka och sen fick vi åka hem. Jag var där i 50 minuter. Åkte ner på stan, hoppade på kryckorna in på Åhlens och fick med mig en ny mascara hem.

Väl hemma totalt slocknade jag och vaknade för ungefär en timme sedan. Sjukt trött! Men åh vad skönt det är med lediga kvällar! :love:

Vet du? Jag tycker att du ska skaffa en katt faktiskt. Om du känner att det skulle få dig att må bra, så skulle det få en lite kissemiss att må bra också!
Bara du vet att du kan lämna den hos någon om det skulle behövas(vän, mamsen, brorsan, katthem...?) så tror jag inte det ska bli några problem du!
Något du kan göra med är ju att bli jourhem för något katthem? Då får du ju ha katter hos dig, tills de får nya hem. Visserligen är det nog väldigt svårt att inte vilja behålla katten när man väl tagit hand om den...
(eller vad säger våran tjuvläsare Gulan om det? :p ;) :D)

Hade jag inte haft ett distansförhållande hade jag lätt skaffat katt! :love:
Här bor jag ju på bottenplan med så jag hade kunnat släppa ut den genom fönstret. :D :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 796
Senast: lilsan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 993
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 718
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka