Simskola i djup bassäng?

Lupino

Trådstartare
Jag letar simskola till dottern och kan konstatera att vissa anläggningar har bassänger där min 5-åring inte bottnar. Spontant känner jag att det inte känns optimalt, men ni kanske vet bättre? Spelar det någon roll för siminlärningen om de inte bottnar?

Hon har redan gått på en simskola där hon bottnar och de har flera moment i undervisningen där de är utan flythjäpmedel, men det går ju inte om man inte bottnar...

Tips någon om hur jag ska tänka?

Sv: Simskola i djup bassäng?

När jag gick i simskola så lärde vi oss simma i en sjö, och där bottnade man ju definitivt inte alltid. Jag minns det inte som ett problem, när man väl börjar lära sig simma ska man ju ändå inte ha fötterna i bottnen, det är ju mest i början när man håller på att vänja sig vid vattnet.

När min dotter gick på simskola var de i djupa bassängen hela tiden. Det är svårare att lära sig simma om man bottnar, djupare vatten ger mer bärkraft samt att det är frestande att sätta i fötterna om man är i vatten där man bottnar.

Tack för era synpunkter!

Men hur går det till om man inte bottnar då? Då måste man ju ha flythjälpmedel tills man lärt sig simma och hur lär man sig simma med simhjälpmedel (ja, tekniken går såklart att lära sig, men hur går man från att ha hjälpmedel till utan. Med en lärare till 6 elever kan ju inte alla ta av dynor samtidigt - de lär ju behöva assistans då?!!).

Jag är antagligen helt ute och cyklar eftersom flera simskolor håller undervisning i den här typen av bassänger. Men eftersom simskola i så små grupper är ganska dyrt så vill jag helst välja den form som är bäst.

Jag lärde mig simma som 4 åring. Min bror knuffade av mig från en luftmadrass ca 20 m från land, jag tog mig iland o brodern fick sig en avhyvling av föräldrarna.

Skulle tro att de använder sig av sådana här krokar som en lärare går efter kanten med och sånna dynor eller "korvar" som barnen själva kan släppa och ta tag i igen. Och så lämnas de nog inte utan uppsikt. (Jag vill minnas att vi hade 3 fröknar i min grupp när jag var liten. Vi var 6-7 barn typ.) När man väl kna tekniken handlar simning mycket om att våga lite på flytkraften. :)

Men vill du veta helt säkert kan du säkert ringa simskolan, du lär inte vara den första oroliga föräldern ;)
(För att undvika missförstånd, det är - i sånna här situationer - bra att vara liite orolig av sig.)

Tack för era synpunkter!

Men hur går det till om man inte bottnar då? Då måste man ju ha flythjälpmedel tills man lärt sig simma och hur lär man sig simma med simhjälpmedel (ja, tekniken går såklart att lära sig, men hur går man från att ha hjälpmedel till utan. Med en lärare till 6 elever kan ju inte alla ta av dynor samtidigt - de lär ju behöva assistans då?!!). .

När jag lärde mig simma så har jag för mig att man först fick öva bentag och hålla i stången på bryggan, sen öva bentag och hålla i en sån där flytplatta med armarna utsträckta framför sig, och sen helt enkelt prova att simma några tag utan hjälpmedel. Man övar med hjälpmedel tills man blir såpass duktig på att simma att man klarar sig utan dem, helt enkelt. Jag vill minnas att det gick rätt fort att lära sig simma, dessutom, så det är ju ingen särskilt lång period som man behöver hjälp för att hålla sig flytande. Jag tyckte simmärkena, om de finns fortfarande, var ett bra sätt att lära sig simma - roligt att kunna ta märken, och de blandar siminlärning med allmän vattenvana. De första märkena är såpass enkla att man kan ta dem ganska snabbt, dessutom, och ha ett mål varje simlektion.

När min son gick i simskola valde jag en där det var så djupt, så att han skulle lära sig. Han hade testat att lära sig simma innan dess, men kom sig inte riktigt för med att sluta ta stöd av bottnen alldeles för ofta.

Så jag tror att djupare vatten snarare är en fördel.

Jag brukade inte titta på simlektionerna, så jag vet inte exakt hur de gick till, men det verkar som att de tog bort hjälmedlen lite i taget och så tog de märkena efter hand. Jämfört med när jag var liten fanns det fler märken då, även för prestationer på mycket barnslig nivå. Det är bra, för barnen fick anledning att känna sig duktiga oftare. De visade att de var stolta, tex genom att sätta sitt märke utanpå jackan och så där.

Tror som övriga, att det är bra om hon inte bottnar.

Sonen har precis fyllt två år och han lärde sig simma strax innan sin 2-årsdag. Bassängen de höll till i var djup för en 2-åring men inte tillräckligt djup i ena delen. Så nu har han kommit på att i den grundare delen kan han sätta ner fötterna istället för att simma.

Hjälpmedlen de hade till en början var armringar, simfötter och en sån där "skumböj".

%255BUNSET%255D.jpg

Min dotter började på simskola innan hon bottnade på det grunda - så det var liksom ingen skillnad på var de var i bassängen. Redan andra tillfället fick de åka rutschkana på den djupa sidan, sen höll vi ofta till där när det var övningar. Bra motion för föräldrarna som fick trampa vatten... :) (ja, föräldrarna var välkomna i bassängen, hur kul som helst!)

Flythjälpmedel kan vara bra när man ska lära sig korrekta rörelser, men i övrigt tror jag det är lika bra utan. Barnen lär sig snabbt tekniken för att ta sig till ytan för att andas och att de är vana att handskas med vatten, ha huvudet under ytan, utan att de bottnar är jättebra ifall olyckan skulle vara framme och de trillar av bryggan eller liknande.

Kör på den simskolan som känns bäst - gärna en där du får vara med i vattnet!

Tack för era svar!

Jag kommer inte kunna vara med i bassängen då jag har en yngre dotter också som behöver passas under simundervisningen.

Ser att fler tänker sig att det finns flera vuxna i vattnet, men så är det alltså inte, utan en simlärare ska sköta alla 5-6 barn själv.

Jag ser faktiskt inte framför mig hur de går från MED hjälpmedel till UTAN med bara en vuxen på flera barn, men på något sätt går det säkert.

Men jag är med på att det är lätt att fuska, men där hon gått på simskola hittills har de simmat ut över djupa delen ibland så jag tycker en sån bassäng borde vara det optimala (men jag överväger alltså byta till en bassäng med varmare vattentemperatur, men den är djup hela vägen).

Som sagt: man lär sig simma med hjälpmedel tills man kan simma såpass bra att det går utan hjälpmedel också. När jag lärde mig simma var vi såvitt jag minns en simlärare på tio barn, och det var inga problem. Simlärarna ser ju efter att man kan tillräckligt mycket innan man får prova utan hjälpmedel. Och alla barn lär ju inte prova att simma utan hjälpmedel för första gången i exakt samma ögonblick heller, för den delen, så simläraren kan ju lätt hålla koll på det barn som just prövar utan för första gången, medan de andra övar med hjälpmedel just då - eller, om de redan kan simma, övar på det.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 110
Senast: monster1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 452
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 566
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka