Siffra efter hästens namn...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chough
  • Startdatum Startdatum
C

Chough

Har funderat på en sak..Om hästen har en siffra i sitt namn, vad betyder det? Alltså har det att göra med att hästen är avelsvärderad eller något sånt?
Har det med avel och göra över huvud taget? :smirk:

Har ett sto som heter Genesis 80...Så det är därför jag undrar.. :)

Det beror på vad det är för siffra. Om du har ett halvblod så är 80 inget stamboksnummer (den hästen föddes på början av 1900-talet...). Olika raser har olika nummerserier.

aha..haha :D
Men det är en tysk häst. reggad som Westfaler..
Det var därför jag blev lite fundersam. Kan man lixom bara sätta en sån siffra efter en häst hursomhelst?
Jag förstår om hon skulle ha hetat "Genesis II" eller något sådant. Men det där 80 måste ju stå för någonting..Eller? :confused:

Folk döper hästar hur som helst... Men kanske du kunde ta kontakt med uppfödaren och fråga?

Helt rätt. I Tyskland får dom ett nummer efter om det finns flera hästar med samma namn. Syns framförallt i tävlingssammanhang. Om jag inte minns helt fel så brukar dom sätta nummer efter svenska hästar också när dom tävlar där, om det redan finns en häst med det namnet.

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 443
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar