Sidförande skänkel

Sv: Sidförande skänkel

Jag är inte så väldigt kunnig själv men jag kan tänka mig några saker som kanske skulle kunna hjälpa eller saker som gör att det blir dubbelkommandon eller så.

Det första jag skulle göra är att se över hur det går att flytta hästen från marken. Du behöver inte hålla på att tömköra eller något utan ha hästen bara i grimma eller träns om det känns bättre. använd båda eller bara en hand och tryck på olika ställen och se var hästen flyttar sig åt sidan. Beröm när hästen gör det du tänkt dig.

Nästa sak skulle jag säga är lek. Strunta i korrekta sitsen eller så utan ta skänkeln och tryck lite här och var och försök flytta hästen. går det bara framåt så bromsa på ytter(? färdriktningenssida) tygel. Lägg bak skänkeln lite för att visa att hästen måste komma ihåg att få med sig även den. Börjar hästen då flytta bakdelen för mycket så stoppar du med tygeln.

Hur sitter du när du försöker flytta åt sidan? Var lägger du trycket? Bara i undre skänkeln eller får du med dig ljumsken? Slappnar du av och "öppnar" benet som är åt det hållet du vill att hästen ska gå? Trycker du hästen åt sidan med ditt sittben? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag gör det men om du är mer intresserad och inte förstår hur jag menar så PMa bara. :laugh:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 802
Senast: Claraclara
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
521
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 273
Senast: cewe
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka