Sv: Sidförande skänkel
Var har jag skrivit att ingen kan flytta honom? Nu handlar det om mig och en annan som rider och som hästen ibland väljer att inte lyssna på för att rider på ett snällare bett.
Nej, jag arbetar honom inte från marken för att jag inte är speciellt insatt i hur man gör det och därför anser att jag inte kan tillföra nått där. Jag är inte av den åsikten att man måste börja på marken, har sett alldeles för många hästar som funkar väldigt bra med ryttare utan att ha blivit arbetade från marken speciellt mycket. Det finns dessutom inte någon utrustning att använda till det.
Han kan sidvärds med ett skarpare bett, det är bara när vi inte rider på nedersta ringen som han plötsligt glömmer bort allt. Ägaren rider för tränare på pessoa i nedersta ringen och då kan han som sagt. Ägaren vill heller inte rida på nån annan ring då hästen är riden hela sitt liv på stång och därför inte tar hjälperna lika bra utan. Han lyssnar på rösten ibland, återigen när han känner för det. Finns det annat som är mer intressant så lyssnar han inte. Dock lyssnar han bättre i skogen än i paddocken på rösten. Han stannar till och från när vi säger åt honom. Det kan funka i 20 min och sen helt plötsligt slutar han lyssna och man får dra tag i honom. Framåtdrivande tar han, men bara genom att springa. Han bjuder väldigt lite, men springer gärna ifrån arbetet om han kan. Vilket han inte kan på pessoa och därför jobbar bättre på det.
Jag rider med spö och sporrar om jag behöver för att få hästen att lyssna, ja. Om det är våld, fine. Jag har faktiskt inte fått nått tips här som inte innehåller nån form av förstärkt hjälp förutom att jobba honom för hand vilket jag inte vill göra då jag inte kan.
Att byta tränare är inte aktuellt, han går för tränare 2 ggr/mån varav ägaren rider den ena. Jag har inte råd att betala tränaravgift och bensinkostnad ut till hästen och det är få tränare här i knutarna som åker ut flera mil för enstaka ekipage.
http://www.youtube.com/watch?v=_3CWZYDn9Wg
Som du ser här när jag rider så länger han inte ut halsen och jag tror inte han kan det i dagsläget. Han går i princip alltid sådär när man rider, oavsett lång eller kort tygel.
Våldsamt, eller hur?