Sidförande skänkel

Sv: Sidförande skänkel

Till dig MissFideli och Pad!

Där håller jag inte med er.

Jag är absolut ingen stjärna på att tömköra, har kanske gjort det själv 25 gånger och jag har inga problem med skänkelvikning och tom sluta. Nu kan min häst det iofs sen innan men han skulle definitivt inte göra det om jag inte "talade om" vad jag ville.
Jag tycker tom det är lättare på töm för man driver hästen med sin kropp och då håller man "bara" igen i yttertömmen och då måste hästen flytta sig åt sidan. Prova!

Var har jag skrivit att ingen kan flytta honom? Nu handlar det om mig och en annan som rider och som hästen ibland väljer att inte lyssna på för att rider på ett snällare bett.
Nej, jag arbetar honom inte från marken för att jag inte är speciellt insatt i hur man gör det och därför anser att jag inte kan tillföra nått där. Jag är inte av den åsikten att man måste börja på marken, har sett alldeles för många hästar som funkar väldigt bra med ryttare utan att ha blivit arbetade från marken speciellt mycket. Det finns dessutom inte någon utrustning att använda till det.
Han kan sidvärds med ett skarpare bett, det är bara när vi inte rider på nedersta ringen som han plötsligt glömmer bort allt. Ägaren rider för tränare på pessoa i nedersta ringen och då kan han som sagt. Ägaren vill heller inte rida på nån annan ring då hästen är riden hela sitt liv på stång och därför inte tar hjälperna lika bra utan. Han lyssnar på rösten ibland, återigen när han känner för det. Finns det annat som är mer intressant så lyssnar han inte. Dock lyssnar han bättre i skogen än i paddocken på rösten. Han stannar till och från när vi säger åt honom. Det kan funka i 20 min och sen helt plötsligt slutar han lyssna och man får dra tag i honom. Framåtdrivande tar han, men bara genom att springa. Han bjuder väldigt lite, men springer gärna ifrån arbetet om han kan. Vilket han inte kan på pessoa och därför jobbar bättre på det.
Jag rider med spö och sporrar om jag behöver för att få hästen att lyssna, ja. Om det är våld, fine. Jag har faktiskt inte fått nått tips här som inte innehåller nån form av förstärkt hjälp förutom att jobba honom för hand vilket jag inte vill göra då jag inte kan.
Att byta tränare är inte aktuellt, han går för tränare 2 ggr/mån varav ägaren rider den ena. Jag har inte råd att betala tränaravgift och bensinkostnad ut till hästen och det är få tränare här i knutarna som åker ut flera mil för enstaka ekipage.

http://www.youtube.com/watch?v=_3CWZYDn9Wg
Som du ser här när jag rider så länger han inte ut halsen och jag tror inte han kan det i dagsläget. Han går i princip alltid sådär när man rider, oavsett lång eller kort tygel.
Våldsamt, eller hur?

Tyvärr har vi bara en longerlina i stallet och ingen gjord. Ska kolla om det finns, men det gör det troligen inte.
Jag har jobbat häst på töm, men kan inte och vet inte vad eller hur jag ska göra för att få dom att jobba liksom.

Tidigare red jag en stor (185 cm i mkh) och tung häst som blivit riden av stora starka män på skarpa bett och långa sporrar. Jag hade inte så mycket att säga till om :angel:

När han inte lyssnade renodlade jag övningen helt. Tog han inte sidförande skänkeln alls sket jag i formen, tempot och det övriga. Prio ett blev att hästen skulle gå några steg åt sidan. När han gjorde det gav jag eftergift, klappade och red på framåt tills jag hittat takt och form igen. När jag hittat en bra arbetsform gjorde jag om samma sak. Kunde lägga till spöet lite vid skänkeln också (långt & flexibelt dresyrspö nödvändigt).

Jag kan bli helt tokig inombords (hjärnblödning nästa) om hästen inte tar hjälperna. Känner jag att jag lägger hästen rätt och ger den korrekta hjälper är det ett stort irritationsmoment om hästen inte lyssnar på mig. Jag tror på en hård istället för 100 små. Man ska inte behöva tjata!

Ah, smart. Gör framdelsvändningar bra, tappar iofs bjudningen men om det beror på oss eller att han inte riktigt orkar vet jag inte.
Nu har jag lite olika tips att testa nästa gång det blir paddockarbete :bow:

Rider en ponny ibland som av lathet inte går åt sidan utan sprnger på framåt istället. Då får han gå "krabba" lite. Alltså mycket broms och tvärning rakt åt sidan. Använder sporren ganska långt bak, eftersom det är bakbenen som är så jobbiga att korsa :smirk:
När man väl sagt till honom att en skänkel = gå åt sidan, så går han jättefint och känsligt sedan.
Så han vet definitivt vad som innebärs med sidförande skänkel, men det är ändå värt att testa om ryttaren godtar att man man bara springer framåt istället ;)

Så här skulle jag göra:
Kontrollera att hästen går fram (på lång tygel) innan ni börjar använda sidförande hjälper (framdels- och bakdelsvändning). Hästen ska svara på framåtdrivande lätta hjälper (sätet, vikt, tanke, nåväl skänkel (utan överdrift) går också bra). Fungerar det inte så tjata inte på hästen med skänkeln, utan förtydliga skarpt en gång med spöt bakom skänkeln. Det här ska ske så snart hästen inte svarar på era hjälper. Att tjata och banka på hästen med skänkeln hjälper er inte i att få den att lystra, tvärtom.

Ta hjälp av tränare så att ni ger rätt hjälp till hästen. Be tränaren gå igenom hur ni ska göra.

Minimera era hjälper till att börja med för enkelhetens skull. Rid på lång tygel. Använd bara den sidförande skänkeln - dra den tillräckligt långt bak - och den ledande tygeln - led tydligt ut med handen till en början.

Om hästen går iväg, så stoppa genast på yttertygeln. (Fortfarande långa tyglar.) Hästen ska stå still. Fortsätt att flytta. Stoppa om det eventuellt behövs och/eller ta bara något steg i taget. Springer hästen undan i själva rörelsen, stoppa direkt, stå still, och fortsätt.

Tjata inte ut hästen i denna övningen heller, utan gör något annat när ni ligger på topp.

/V

Ett tips! Använd er av väggen som stöd till en början. T.ex. stå på spåret vid väggen och led ut hästen på tyglen/sidförande skänkel, så att den efter flyttningen hamnar i det andra varvet. Funkar både vid framdels- och bakdelsvändning.

/V

Eftersom han oftast inte lyssnar så kanonbra på förhållningar, hur ska han då göra det om tyglarna är långa?

Det går bra på långa tyglar också, men om du inte har gjort det tidigare (på lång tygel) så träna att först få hästen att gå framåt. Att den svarar på framåtdrivande. Därefter tränar du på att göra halt på lång tygel. (Tänk halt, räta upp dig, andas in.) Du använder dig av ena tygeln för att stanna. Dra inte handen bakåt utan ta fram handen och gör förhållningen. Tar den inte det så markera på en gång. Dra fortfarande inte handen bakåt, utan ta tag i tygeln och ta ett tydligt tag i den så att hästen lyssnar och stannar. Du kan med lite övning rida hästen i alla gångarter på lång tygel - även vägar.

Träna sedan på att göra halt t.ex. efter vart femte skrittsteg. Hästen kommer efter en stund att lära sig övningen.

För att ni ska ge hästen rätt hjälper i rätt ögonblick, så ta först hjälp av tränaren innan ni tränar vidare själva på detta.

/V

När min ungis blir förvirrad tar jag ner det en gångart. Funkar det inte i traven så tar jag det i skritt. Funkar det inte i skritt tar jag det ur halt. Sedan är det aldrig några problem om man går upp en gångart.

Nu är han såpass ridbar att man ofta bara kan förstärka lite mer med sits/tygel/annan hjälp, men det är ju inget som följer några regler utan jag gör bara precis vad känslan kräver just i den millisekunden.

Jag anser mig för okunnig på tömkörning i sidvärdsrörelser. Har faktiskt inte sett så många som gör det?

Jag är jättedålig på tömkörning men sidvärtsrörelser är det enda jag kan *klappar mig på huvudet*

Tycker det är jättebra att göra det på töm!

Eftersom han oftast inte lyssnar så kanonbra på förhållningar, hur ska han då göra det om tyglarna är långa?

Du har möjligen inte satt fingret på problemet där? Om hästen inte lyssnar på förhållning hur i hela... ska du kunna bromsa upp yttersidan så att hästen faktiskt flyttar sig? Jag tycker att Blandrastik tidigare sa något mycket bra. Du behöver hjälp av någon som kan hjälpa dig i verkligheten, inte av folk på ett forum. Dessutom verkar du ha missförstått vad som krävs för att genomföra sidvärtsrörelser. Det syns även på filmen, hästen bara "går" den lyssnar egentligen inte så bra alls utan gör det som den tycker att den kommer undan bra med, dvs det du accepterar.

Det gäller att få hästen känslig för känseln. Har du tränat från marken? Med ett tryck från spöet och så släpp direkt hästen går åt sidan. Beröm.

I sadeln får du nöja dig med några få steg från början. kanske du prova med en "trappmetod" beskrivet nedan- använd bara första, andra , tredje osv om det fungerar. Sitt alltid jämt på båda skinkorna i sadeln.
1. Blicken i rörelseriktningen
Om inte hästen går åt sidan så
2. vikten bara lite i stigbygeln som vätter mot rörelseriktningen.
funkar inte det så
3. lägg till sidförande skänkeln. Släpp trycket från skänkeln så fort hästen går åt sidan. Det tror jag uppfattas som beröm.
funkar inte det så
4. led även med tygeln - tummen -i rörelseriktningen
funkar inte det så
5. Hjälp till med spöet utan att rycka i tygeln. Ha ev sporre i ett tidigare läge.
eller
6. Ha en medhjälpare med dig som trycker med spöet å släpper så fort hästen går åt sidan.

Så fort hästen börjar klara av att gå åt sidan så kan du trava några steg rakt fram, sakta ner försiktigt å gå några steg åt sidan igen.

Det gäller att få hästen känslig för skänkeln. Prova från marken med ett tryck från spöet, här gäller det att släppa trycket så fort hästen går åt sidan. Nöj dig med något steg å släpp fram. Samma princip gäller för ridningen. Testa om hästen går åt sidan för blicken i rörelseriktningen. Gör han inte det testa att tynga lite i stigbygel i rörelseriktningen. Går han inte åt sidan, lägg till sidförande skänkel, händer inget led med tummen/tygeln åt rörelseriktningen. Händer inget ta en sporre eller ett spö och förstärk sidförande skänkel eller använd medhjälpare. Här är det jätteviktigt att ta några steg i taget och sedan ev. trava framåt, därefter ta ner hästen i skritt och föra några steg åt sidan igen. Begär lite av hästen, lite i taget å bygg på mer senare.

Bra tips!! Ja, vi ger upp. Har liksom inga fler idéer, därav denna tråd

Inte konstigt att det inte funkar då. Ni får aldrig, aldrig ge upp, utsätt bara för mer och mer tryck tills han gör minsta, minsta lilla ansats att flytta sig. Då ska allt försvinna och det ska bli bra och lätt igen.

Synd att vissa hästar har blivit såhär. Önskar att alla kunde vara noggranna med eftergift (och att inte ge upp).

Inte konstigt att det inte funkar då. Ni får aldrig, aldrig ge upp, utsätt bara för mer och mer tryck tills han gör minsta, minsta lilla ansats att flytta sig. Då ska allt försvinna och det ska bli bra och lätt igen.

Synd att vissa hästar har blivit såhär. Önskar att alla kunde vara noggranna med eftergift (och att inte ge upp).

Hjälp! Så om man inte vet vad man gör så ska man ändå tvinga fram "rätt"? :eek: Låter helt galet. Jag känner tvärt emot väldigt ofta att gör man rätt så blir det bra om hästen förstår vad man menar, även om föregående ryttare givit upp...

Fast jag är säker på att vi gör rätt, oavsett vad vi gör med tyglarna så ska han flytta sig undan för ett tryck från skänkeln. Och det gör han inte alltid, bara ibland.

På filmen rider jag, det är inte jag som rider den "hårdare" dressyren på honom då jag är på tok för otränad och ringrostig just nu. Jag orkar inte rida honom ordentligt och därför lallar han runt med mig. Hon som rider honom i dressyren rider för tränare (dock på annan häst) och har varit igång nu i nått år, jag har på filmen ridit kanske 5 ggr efter ett uppehåll på 3-4 år. Jag tror faktiskt att ytterst få skulle orka med så pass fort ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 802
Senast: Claraclara
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
521
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 273
Senast: cewe
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka