Sidepass away, hur börja?

V

Vicksan

Hade tänkt försöka mig på sidepass away med min häst. Någon som har lust att förklara lite kortfattat hur jag kan börja? Tacksam för svar :)

Sv: Sidepass away, hur börja?

Börja med att lära hästen att flytta rumpan emot dig, alltså när du står på "fel" sida. När den sedan har förstått det och är säker på det så kan du börja med att göra detsamma med framdelen och sen så småning om börja röra dig sakta bakåt och "suga" med hästen mot dig samt ge tecken för att flytta bakdelen och framdelen. Så småning om kommer hästen koppla ihop rörelserna och det blir mer flyt i det hela :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 947
Senast: Mirtai
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama