Plankton

Trådstartare
Hej, mitt sto har fått diagnosen Si-leds problem. Mukslerna på höger sida är/har varit så tighta att de dra leden fel. Har nu börjat sätta igång henne så smått. Fungerar OK men hon är kort i steget på höger bak innan hon är uppvärmd. Någon som erfarahet av detta och kan tipsa om övningar? Vi har hjälp av duktig massör men vill ändå gärna få fler tips och råd

Sv: Si-led

Vad har din massör gjort för att åtgärda problemet? Har hon gjort nån manipulation av bäckenet?

Min häst hade samma problem som din för 1,5 år. Flera vet. hade tidigare konstaterat att min häst hade problem vid si-leden och behandlat med tuppkam/kortison, gett akupunktur, massage osv, men det hjälpte henne bara för stunden.
Fick tag på en veterinär som även jobbar kiropraktoriskt, och han såg problemet direkt och gjorde en övertänjning av Si-leden. Musklerna behöver hamna på sin "rätta" plats för att hästen ska kunna arbeta korrekt. Innan manipulationen såg man att höger bakhalva inte åkte upp lika mkt som vänster när hon gick. Detta åtgärdade min vet. på 10 minuter, hon var helt jämn efter behandlingen.
Igångsättningen bestod av hagvila första veckan med 2 skrittpromenader vid hand/dag. sen skritt på långa tyglar 1 vecka. Efter de var det viktigt att jag började rida henne i en bra form med mycket styrketränande övningar. Mycket klättring och off road i skogen så hon fick/vågade använda hela sin kropp korrekt igen. Kavaletti är också bra.

Om din massör inte har åtgärdat själva problemet (massage hjälper väl mer bara för stunden?) så skulle jag se till att ta ut en duktig kiropraktor som kan hjälpa din häst.

Var sitter Si-leden? Är den på bakbenet? Hur märker man att hästen har problem med just Si-leden? Har aldrig hört talas om just den leden... SNÄLLA! Ge mig lite fakta om detta!!!!

Jätte tacksam för allt!!!!:bow:

SI (SI = Sacro Iliaca) är leden mellan ryggraden och bäckenet. Det är en led med väldigt liten rörlighet. SI-ledsproblem kallas ibland snett bäcken, låst bäcken. Man kan upptäcka det genom att hästens kors ser olika ut på höger och vänster sida t ex den ena korsbensknölen är högre än den andra. Vid kiropraktiskt behandling läggs ledytorna rätt.

Tack för ditt svar. Hästen är behandlad av veterinär med stor erfarenhet av problemet, sprutad med bl a muskelavslappnande så att musklerna skulle släppa taget om leden. Massören jobbar med att få ordning på just musklerna runt leden. Hästen har sänkt sin högrahöft och ser betydligt jämnare ut bakifrån. Vi har inte uteslutit kiropraktiskbehandling men än så länge har hon svarat så bra på den behandling hon får. Hon är tidigare behandlad av kiropraktor men musklerna drar leden fel igen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 013
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka