Shoppingtråden del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har själv ägt såna gjordar på 80/90talet så jag vet precis vad jag pratar om. Att bli snarstucken för att du själv använder en och frivilligt nyper din häst.....:wtf:

Här visar du tydligt just det jag påpekade. Snörgjorden är den enda som INTE nyper ponnyn. Att jag skaffade en snörgjord var just för ATT han blev nypt (blodig, vi snackar inga småskav) av gjordar. Jag har lagt många tusenlappar genom åren för att försöka hitta en gjord som inte nyper honom. Jag har provat alla slags ludd/skydd osv. Olika sadlar. Övervägt att nej han får väl bli körhäst då, det här går ju inte.

Person efter person har svurit på att snörgjord is the shit. Var inte lätta hitta en sådan dressyrgjord. Men plötsligt hände det. Stubbens för övrigt.

Inga nyp. Inga skav. Ponnyn kan ridas mer än en gång varannan månad. Ponny glad. Matte glad.

Men visst, du kan sitta på din sida av skärmen och inbilla dig att den nyper honom och att jag struntar i det. Det säger mer om dig än om mig.

Vi finns förresten i norra Uppland, du är välkommen förbi och se själv. Jag kan bjuda på fika.

Nu när ridbyxor inte riktigt är aktuellt så funderar jag på nån typ av arbets/friluftsbyxa. Vad rekommenderar ni? Vad har ni på er?

14563397_1113116222117683_7597619532461262587_n.jpg

Bilderna nedan tagen med urusel iphonekamera, dvs bättre ljus i verkligheten. Lite olika inställningar på pannlampan
14906836_1113267505435888_6874433113988283586_n.jpg

14523149_1113267508769221_5456750265272156544_n.jpg

14522902_1113267502102555_4378270178384712081_n.jpg

Här visar du tydligt just det jag påpekade. Snörgjorden är den enda som INTE nyper ponnyn. Att jag skaffade en snörgjord var just för ATT han blev nypt (blodig, vi snackar inga småskav) av gjordar. Jag har lagt många tusenlappar genom åren för att försöka hitta en gjord som inte nyper honom. Jag har provat alla slags ludd/skydd osv. Olika sadlar. Övervägt att nej han får väl bli körhäst då, det här går ju inte.

Person efter person har svurit på att snörgjord is the shit. Var inte lätta hitta en sådan dressyrgjord. Men plötsligt hände det. Stubbens för övrigt.

Inga nyp. Inga skav. Ponnyn kan ridas mer än en gång varannan månad. Ponny glad. Matte glad.

Men visst, du kan sitta på din sida av skärmen och inbilla dig att den nyper honom och att jag struntar i det. Det säger mer om dig än om mig.

Vi finns förresten i norra Uppland, du är välkommen förbi och se själv. Jag kan bjuda på fika.

Kopiorna som kom på sent 80tal/tidigt 90 var dom som nöp och gjorde illa hästarna om dom var extremt tjocka eller smala, och det efter att man hade TVÄTTAT dom.
Och det berodde på att dom sög åt sej tvättmedlet och knappt gick att skölja rena för hand.

Orginal repgjordarna från 30 talet och fram till början/mitten av 80talet suger inte åt sej på det viset, inte ens IDAG.

Jag har haft flera extremt skavkänsliga fullblod genom åren och ALLA har varit skavfria med mina gamla snörgjordar, dom jag har nu är från slutet av 40talet och fram till slutet av 60talet.....

Plus att jag har en kopia från slutet av 80talet som jag använder som avskräckande exempel....

Men har man aldrig sett eller känt på ett original tror man att dom dåliga kopiorna är det som alltid funnits.

Och dom från Stubben är i original materialet, ifall nu någon undrar :bow: :love:

Besökte Elmia och lyckades shoppa utan att det var någon supermässa...
14719538_1691789321150216_5872311971239428096_n.jpg
Schokemöhle grimma, orange
Luddboots, bruna 2 par Protector
Horseware Amig Bravo 12 Plus 0g
Horsware Liner 200g
Horseware Liner 400 g, båda till ovanstående täcke.
Olja till klippmaskinen
Superfina nyckelringar m bett och stigbygel från Amazona Sueca
Leopardmönstrade ridstrumpor från Celeste Stein
Gina Tricot, brun stickad tröja

dsc4441_580d19aee087c33f771fb9a7.jpg

Sedan fick lillpojken ett grönt ylletäcke och bruna luddboots förra veckan.

@Alexandra_W , @Dressyrtjejen_97 , @palle , @lady_vip @Beeboppe och säkert någon mer..
Kan inte låta bli att lägga mig i, men jag har haft repgjord till mina två senaste hästar och har aldrig märkt av något problem alls.
Ingen har haft skav, blivit nypt, protesterat på något sätt och ponnyns långa vinterpäls var orörd.
Stübben slutade aldrig att tillverka dem, har jag hört :)

Har inte westernryttarna snörgjordar ofta, förresten?

@Beeboppe repgjord iaf om de är gjorda i mohair är den bästa gjord du kan ha på en häst. Rengjorda är väldigt vanligt inom western och har använt både mohair och vanlig och var enda gjorden som funkade på känslig häst som fick skav av allt, särskillt på vintern då hon fick svamp av bli svettig med från vanliga gjordar. Är en jäkla skillnad på hur täta repen är och mängden på de riktiga gjordarna och de billiga skiten som fanns på forntiden ;)

Nu när du haft den ett tag, är du fortfarande nöjd med den? Ser ju ut att vara riktigt bra ljus! Precis sån som jag skulle behöva :)

Jag har faktiskt inte ridit med den än, fröken har haft vila. Men haft den en del annars ute och är mäkta nöjd. Men utvärderingen under ridning återstår att göra. Har dock otroligt svårt att se hur jag skulle kunna bli missnöjd, med tanke på hur extremt nöjd jag är med ljuset annars. Och då använder jag sällan boost-läget som ger mest ljus! Det slår av sig själv när lampan blir för varm, men det borde kyla finfint i trav och galopp i nån minusgrad på hästryggen. Men jag är på marken supernöjd bara med "vanliga maxljuset" utan boost.

Lite drygt med sladden, batteriet är så tungt så vill inte ha det på huvudet, men utarbetade ett sätt så att jag lägger sladden från höger till vänster under luvan och ner i vänster ficka till batteriet, då tänker jag inte på sladden förrän jag ska klä av mig jackan. Det verkar vara GOD hållbarhet på batteriet (är ju uppladdningsbart dock). Och en lampa med det där ljuset utan tungt batteri hittar man ju liksom inte.

Jag har flera gånger varit nära att med flit lägga ridturen i mörker för att få prova lampan, men varje gång har det valt att ösregna eller annat som gjort att jag avstått ;)

Jag har faktiskt inte ridit med den än, fröken har haft vila. Men haft den en del annars ute och är mäkta nöjd. Men utvärderingen under ridning återstår att göra. Har dock otroligt svårt att se hur jag skulle kunna bli missnöjd, med tanke på hur extremt nöjd jag är med ljuset annars. Och då använder jag sällan boost-läget som ger mest ljus! Det slår av sig själv när lampan blir för varm, men det borde kyla finfint i trav och galopp i nån minusgrad på hästryggen. Men jag är på marken supernöjd bara med "vanliga maxljuset" utan boost.

Lite drygt med sladden, batteriet är så tungt så vill inte ha det på huvudet, men utarbetade ett sätt så att jag lägger sladden från höger till vänster under luvan och ner i vänster ficka till batteriet, då tänker jag inte på sladden förrän jag ska klä av mig jackan. Det verkar vara GOD hållbarhet på batteriet (är ju uppladdningsbart dock). Och en lampa med det där ljuset utan tungt batteri hittar man ju liksom inte.

Jag har flera gånger varit nära att med flit lägga ridturen i mörker för att få prova lampan, men varje gång har det valt att ösregna eller annat som gjort att jag avstått ;)
Tack för utförligt svar! :) Det låter ju onekligen som en toppenbra pannlampa! Man kan ju, som du säger, inte hitta en pannlampa med så bra ljus utan ett tungt batteri. Jag måste alltid rida kvällstid mån-fre så det skulle vara en stor frihet med en ordentlig pannlampa, just nu är jag förvisad till ridbanan då hästen vägrar uteritt med min minipannlampa :angel:

Tack för utförligt svar! :) Det låter ju onekligen som en toppenbra pannlampa! Man kan ju, som du säger, inte hitta en pannlampa med så bra ljus utan ett tungt batteri. Jag måste alltid rida kvällstid mån-fre så det skulle vara en stor frihet med en ordentlig pannlampa, just nu är jag förvisad till ridbanan då hästen vägrar uteritt med min minipannlampa :angel:

Jag la ju, delvis planerat och delvis oplanerat, in vila nu. Annars är det som för dig, måste rida en hel del i mörker (om än inte lika mkt). Sen så även dagar jag är lediga, så det är inte så många h dagsljus man kan utnyttja, så det är lätt det drar iväg och blir mörkt/skumt då med. Hästen vet jag inte vad den säger, den tyckte det var okej med lampa med klenare ljus. Men det är massor av vildsvin här och JAG vill se annat än handen framför mig liksom, så jag slipper dels dö i en hjärtattack och dels åka av för att vi plötsligt rider rakt in i en älg och hästens nerver ger upp ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 821
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka