Shoppingtråd - vad ska man köpa innan babyn kommit :D

Sv: Shoppingtråd - vad ska man köpa innan babyn kommit :D

nappar, nappflaskor? Köpte inga förrän jag behövde såna ;)
osv.

Jag har köpt både flaskor, ersättning osv. För behöver man det mitt i natten kan det vara bra att ha hemma... Om man sen aldrig behöver använda är ju det bara bra!:laugh:

Inga nappar och nappflaskor när de är nyfödda.. Köpte en "diskål" på apoteket, det stör inte amningen på samma sätt om man skulle vara tvungen att stödmata så jämförts med att ge flaska.

Köpte en nappflaska och 2 nappar i fall att. Napp lärde mamma honom att ta när han var 1 vecka. Nappflaskan användes när jag var på globen horse show en kväll och då fick han bröstmjölk blandat med ersättning från bvc.

Vi köpte en Brio Happy -07 när de såldes ut billigt när de skulle ge plats för 08orna. En sittvagn som vi hade en mjuklift i när han var liten. Är toppennöjd, tar oss fram överallt och den enda nackdelen är väl bältena, som är fästa i ryggstödet och sittdelen så fäller man när han är fastspänd så spänns bältena så man får knäppa loss honom när han ska ligga ner (eller bara spänna runt benen), skulle vara att emmaljunga har snyggare färger men efter att ha provkört några emmaljunga och försökt få in en emmaljunga i bilen blir jag bara mer och mer nöjd över min brio.

Med mjukliften när han var 2 månader:
phplr3hkh.jpg

phpxoa6lm.jpg

Utan mjukliften när han blivit så stor att han vill sitta upp, synns oxå att jag öppnat luckan i suffletten.
phpbacrb3.jpg

phpxlrt07.jpg

kl

Väntar mitt första barn i november, det finns några grejer kvar efter halvbrorsan som är 5 år. Men eftersom det mesta ärvdes då har en hel del fått kastats eller att vi bara vill ha nytt, det är mkt gammalt. T.ex. är babyskyddet kastat då det var gammalt redan då, sånt ska man ju inte spara i över 10 år tex.

Har hemma, det allra mesta är fått eller köpt begagnat:
-skötbädd ovanpå tvättmaskinen
-extra många handdukar i mindre storlekar
-ca 20 små blöjor
-blöjhink
-spjälsäng inkl madrass o sängkläder (inte kollat hur mkt dock)
-babyskydd
-barnstol från 6 månader och uppåt
-sittvagn med liggläge (Gesslein) inkl 2 mjukliftar, en supervarm och en svalare åkpåse
-lammskinnsfäll till vagnen
-amningsinlägg, -linne, -bh, pump, bröstvärmare, bröstvårtsskydd, drickskål
-bröstmjölksersättning, 2 små tetrapack utifall-att
-tvättlappar i skumgummi, våta babywipes (vad kallas de eg?)
-två kassar ärvda kläder från andra vinterbebisar, plus 10-15 st nyköpta plagg
-babysitter
-febertermometer för örat
-mandelolja, kanske bra till bad? använder själv
-weledas calendula babyshampo/duschkräm, använder själv ibland

Behöver kollas upp om det finns i nåt förråd, som vi tror:
-bärsele (ändå inte för nyfödd)
-mer sängkläder

På gång att skaffa:
-babyvakt med lång räckvidd, har hundar och är man själv kanske man då kan pipa ut på en snabb kissrunda runt huset när bebis sover.
-badbalja
-amningsnapp för såriga bröstvårtor
-spjälskydd, jag syr nog ett

Har säkert glömt massor!

Senast ändrad:

Våtservetter?

Rasmus är snart 11 månader och de bästa köpet jag gjort i blöjbyteväg är euroshoppers papperstvättlappar :bow: Mjuka och smodoga som blir lagom blöta med vatten och med lite barnolja/babytvål lätt får bort allt bajs.

(Rasmus tål inte våtservetter eller t.ex. natusans babyolja så vi kör mineralfritt här hemma...)

Våtservetter?

Rasmus är snart 11 månader och de bästa köpet jag gjort i blöjbyteväg är euroshoppers papperstvättlappar :bow: Mjuka och smodoga som blir lagom blöta med vatten och med lite barnolja/babytvål lätt får bort allt bajs.

(Rasmus tål inte våtservetter eller t.ex. natusans babyolja så vi kör mineralfritt här hemma...)

Aha, intressant! Våtservetterna fick vi i pamperspaketet + att vi hade sen innan för familjen använder dem också. Ska vara väldigt försiktig med användandet av dessa till bebis. Stod inne på apoteket och valde mellan tvättlapparna i skumgummi resp. papper, ska köpa hem pappersvarianten nu också! Vad anväder du för barnolja? Jag vill köra så naturligt som möjligt, men har inte pluggat in när man kan använda olivolja, mandelolja osv...

Till första barnet använde vi våtservetter, men till lillan har vi mest använt ikeas torklappar, såna där mini-handdukar, det funkar toppen :)

Vi använder de "blöta" tvättlapparna om vi är ute någonstans. Min son har inte reagerat nåt mot dem.

Här är vår vagn förresten, inköpt på babyproffsen. En emmaljunga citycross -08 med duolift i. Vi har inte på "locket"
phpybbinc.jpg

phpjzxkl0.jpg

phpooyr7v.jpg

är supernöjd! Den är stabil och terränggående samtidigt som den är smidig. Jag som är lite klen lyfter lätt i den i bilen själv (vi har en sedan). Den är lätt att köra och styra! Regnskydd och myggnät ingick. Skötväskan fick vi på köpet!

Våtservetter innehåller kemikalier och kan därmed vara allergiframkallande. Det får man fundera på hur mycket man vill exponera sitt barn för. Men jag råder inte till att använda dem runt munnen så att barnet slickar i sig det. Onödigt. Själv använder jag våtservetter när vi är ute och reser och inte exponerar barnet för det flera gånger per dag.

Skummgummilapparna innehåller något cancerframkallande ämne. Men man vet dock inte hur mycket! Det finns inget riktvärde eller så och man vet inte om de innehåller tillräckligt stor mängd för att vara skadliga, troligtvis inte. Jag tycker bara att det är så dåligt att ingen kan undersöka det närmare när man vet om det... Vår kille har hitills inte haft sådant kletigt bajs att vi behövt använda sådana, men för äldre barn är det mycket lättare att få bort kletigt bajs med sådana än med papper.

Jag tycker att Euroshopper, Hemköps och de blåvita (vad har de för märke egentligen?) vanliga torra tvättlappar som man blöter är toppen. Däremot gillar jag inte Icas hårda.

Men allt är ju en smaksak och det finns säkert 100 pers som tycker tvärtom ;)

HA! Här hittade jag texten...

I tvättlappar gjorda av skumplast finns det cancerframkallande isocyanten taluendiamin (TDA), vilken också är mycket allergiframkallande. Dessa är luktfria och kan endast spåras med luftmätning. Det räcker med kroppsvärme, vatten och/eller svett för att TDA ska frigöras och kommer då i direktkontakt med huden. Hur mycket TDA som tvättlapparna avger är osäkert, inga tester på detta har genomförts.

Hittade även texten för våtservetter:
Övriga innehåller starkt hälsofarliga ämnen som är både allergi- och cancerframkallande. Hur farliga de är går inte riktigt att besvara eftersom koncentrationen av ämnena inte framgår. Ett exempel på ett av ämnena som finns i bl.a Natusans våtservetter är konserveringsämnet lodopropynyl som bevisligen är mycket farligt för fiskar och smådjur i vatten. Detta ämne är inte tillåtet i hygienprodukter som kan komma i kontakt med läpparna, exempelvis får det inte användas i cerat. Ändå används det alltså i våtservetter och risken att ett barn ska bli avtorkat i ansiktet med en av dessa är ganska stor.

Vet dock ej om de fortfarande har det ämnet i? Texten är 2 år gammal...

Stadig är den absolut :bow:. Var ett himla kikande på barnvagnar innan det blev denna, sambon och jag hade rätt olika åsikter :angel:
Han ville helst ha tre hjul o så rymdskeppsliknande som möjligt.

Har faktiskt inte varit inne i en enda barnaffär :o
Ville komma över v 22 innan jag började handla, o när jag väl kom dit blev jag överkörd av en buss. Hoppar fortfarande på kryckor, så jag skickar sambon kors o tvärs.

Våtservetterna vi har hemma nu är vanliga billiga med massa dåligheter som t.ex. parfym. De används då och då av oss vuxna och ibland till 5-åringen. Ibland torkar och torkar man och det blir aldrig rent på papperet, men efter våtservett tar jag alltid papper och tar bort det värsta som finns kvar. Ibland torkar jag hundarna i rumpan med dem också... :D

Sen fick jag med parfymfria i Pamperspaketet, kan tänka mig att det är bra att ha när man åker bort eller när det är väldigt kladdigt helt enkelt. Kommer som jag skrev att användas med stor försiktighet till bebis då jag gärna vill hålla det naturligt.

Till bad antar jag att man inte behöver använda nåt alls oftast? Sen undrar jag om mandelolja är bra? Har hemma apotekets nu, står att den har en renande effekt på huden. Eller så blir det väl olivolja. Ska man nu tvätta bebisen med nåt känns calendulan från Weleda väldigt mild att ta till.

Jag ska köpa in mjuka papperservetter, av de märkena ni beskrivit som mjuka och bra. Hur är de som finns att köpa på apoteket

Jag köpte apotekets barnolja men rapsolja funkar lika bra.

Vi har våtservetter hemma, det är kanon att städa med!
Har även tipsat kompisar om de som gett upp med att få sina +15år gamla missfärgade köksluckor rena men med våtservetter så har de blivit som nya!

Lika milt som rent vatten *hrm* skulle vatten va lika milt som våtservetter skulle man inte behöva rengöringsmedel!

Jag rengjorde mina händer med sonens våtservetter som ligger i skötväskan som nödlösning. Jag hade tagit på bilens hjulsidor och var helt svart om händerna. Men jag tror det är olja i servetterna och fett löser helt enkelt fett... Man skulle nog kunna få liknande effekt med annat slags fett också. Tror jag. Det är bara som jag gissar. Jag tror inte att det finns något starkt "lösningsmedel" i.

Den kostade 6100 inklusive duoliften och skötväskan.

Vi är supernöjda med den och det är så himla bra med liften för vi bor på tredje våningen utan hiss. Sen är vi ute och går en hel del i skog och mark. Den var med oss ut och plockade svamp i söndags och igår körde jag 20 min i höggräs med den och det gick super!

Uppdaterar, lite för att hålla koll på mig själv och vad vi behöver också.
Igår kväll valde vi ut vilka kläder vi ska ta med till BB! Gallrade ut de minsta. Det skiljer ju otroligt mkt på kläderna fast alla vi valde mellan var 50, 50/56 och 56. Märkte att de gamla 70-80-talskläderna överlag var mindre.

kl

Väntar mitt första barn i november, det finns några grejer kvar efter halvbrorsan som är 5 år. Men eftersom det mesta ärvdes då har en hel del fått kastats eller att vi bara vill ha nytt, det är mkt gammalt. T.ex. är babyskyddet kastat då det var gammalt redan då, sånt ska man ju inte spara i över 10 år tex.

Har hemma, det allra mesta är fått eller köpt begagnat:
-skötbädd ovanpå tvättmaskinen
-extra många handdukar i mindre storlekar
-ca 20 små blöjor
-blöjhink
-spjälsäng inkl madrass o sängkläder (inte kollat hur mkt dock)
-babyskydd
-barnstol från 6 månader och uppåt
-sittvagn med liggläge (Gesslein) inkl 2 mjukliftar, en supervarm och en svalare åkpåse
-lammskinnsfäll till vagnen
-amningsinlägg, -linne, -bh, pump, bröstvärmare, bröstvårtsskydd, drickskål
-bröstmjölksersättning, 2 små tetrapack utifall-att
-två kassar ärvda kläder från andra vinterbebisar, plus 10-15 st nyköpta plagg
-babysitter
-febertermometer för örat
-mandelolja, kanske bra till bad? använder själv
-weledas calendula babyshampo/duschkräm, använder själv ibland

Behöver kollas upp om det finns i nåt förråd, som vi tror:
-bärsele (ändå inte för nyfödd) *fått en begagnad babybjörn, men har önskat en Manduca i present!*
-mer sängkläder *fixat begagnat och ett nytt lakan*

På gång att skaffa:
-babyvakt med lång räckvidd, har hundar och är man själv kanske man då kan pipa ut på en snabb kissrunda runt huset när bebis sover.
-badbalja
-amningsnapp för såriga bröstvårtor
-spjälskydd, jag syr nog ett *fixat begagnat*
-tunna vanliga byxor i stl 50/56 hade bara ett par

Har säkert glömt massor!

Okej, nu ska jag också skriva en lista (mest för egen del)

Vad vi har hemma:
  • Barnvagn
  • Allround åkpåse
  • Skötväska
  • Babyskydd
  • Liten utomhusgunga
  • Uppblåsbar skötbädd med skydd *2
  • IKEA frotté tvättlappar 20 st
  • Små handdukar 10 st
  • Badlakan till bebis 5 st
  • Vagga
  • Fleecefilt till bebis 1 st
  • Dreggellappar 2 st
  • Bröstpump 2 st
  • Bröstvårteskydd
  • Små mysdjur 2 st
  • En liten kudde
  • Ett litet lapptäcke

Kläder st 50
  • Hängselbyxor velour med fot
  • 6 st bodys
  • 1 par mjukisbyxor
  • 4 par strumpor
  • 1 par tofflor

Kläder st 56
  • 6 st långarmade bodys
  • 1 st kortarmad body
  • 1 st Veloursparkdräkt
  • 2 st Velorhängslebyxor med fot
  • 6 st mjukisbyxor
  • 1 par strumpor
  • En luvtröja i velour
  • 2 st bomullsmössor (en lite tjockare)

Kläder st 60-68
  • Velourdress (byxa och tröja)
  • Velouroverall
  • 5 st bodys¨
  • Luvtröja
  • 2 st bomullströjor
  • pyjamas
  • 2 st byxor (ej mjukis)
  • 3 st hängslebyxor
  • Mössa i velour
  • Baby Dior t-shirt :D

Vad vi kan få köpa billigt av min kollega
  • 2 st Baby Björn bärsele
  • 1 st kombi barnvagn att ha ståendes i stallet (med mjuklift och åkpåse)
  • 1 st babysitter

Vad vi kan få låna
  • Baby Björn bärsele
  • Babysitter
  • Bärsjal
  • Stolar

Vad vi behöver införskaffa
  • Fårskinn till vagnen
  • Pyjamasar st 50-56
  • Kudde till vagn och vagga
  • Lakan till vagn och vagga
  • Påslakan, örngott och täcke
  • Fler filtar (fleece och bomull)
  • Kanske en varmare åkpåse (för senare bruk i sittvagnen)
  • 2 st overaller (med skydd för händer och fötter)
  • Stickade strumpor och vantar
  • Varm mössa
  • Fler bodys i neutrala färger (basplagg)
  • Tjocktröjor i st 50-56
  • Madrass till vaggan
  • Febertermometer
  • Flaskor till bröstpump
  • Napp och nappflaskor
  • Babyvakt med lång räckvidd
  • Hämta ut pamperspaketet på Babyproffsen

Till mig
  • Amnings BH
  • Amningsinlägg (tvättbara)
  • Mjölkuppsamlare
  • Bindor
  • Mjuk, stor bomulls t-shirt
  • Mjuk topp

och sist men inte minst, en BIL!

Herregud vad mycket det blev :eek: Jag menar inte att allt behöver vara inhandlat innan bebisen kommer, men en del utav det...

//Julia

Senast ändrad:

Oh herregud!
Du är ju bara en månad före mig.
Listan vad vi har hemma är snabbt avklarad.

* En långärmad tröja, strl 56 (den var söt!)
* En förpackning billiga tvättlappar från IKEA (för de har jag hört ska vara bra.)
* En uppsättning lakan till spjälsängen från IKEA (Den gröna med vita flodhästar...)
* Ett reflexöverdrag till barnvagn (Halva priset på Clas Ohlsson...)

Ja.. det var nog det... :)

Vi har spanat in en barnvagn och kommer beställa den i slutet på november. Babyskydd har vi oxå spanat på, kan tänkas inhandlas i december/januari. Längre än så har vi inte planerat. :)

Tänkte ni kanske är nyfikna på vad jag har hemma som väntar mitt 3:e barn?

Vagn (ar)
Spjälsäng med sängkläder osv, nytt för i år är sänghimmel
Babygunga ( bra mot tex kolik )
Matstol
Väggskötbord
Badkar på stativ

Alla gamla flaskor har kastas och Dr Browns wideneck inhandlats
Bröstpump
nappar ( japp jag ska verkligen försöka få babyn ta napp, är trött på att vara napp i 2 år...)

Vyssan lull tassar till spjälsängen ( nytt för i år )
Ikes tvättlappar i frotté
papperstvättlappar
Kallpressad rapsolja
Blöjor
Fler tvättbara amningskupor
engångs amningskupor
nya små tunna filtar typ snutte
Nya refill til näsfrida snorsug
Blöjhinken som man fick gratis

Babyskyddet
Manduca ergonomisk bärsele med bärskydd ( mot regn och vind ) nytt för i år

Av kläder har jag köpt lite rosa att blanda med allt neutralt och blått orkar inte räkna upp allt men har bodys, byxor med fot, sparkbyxor med och utan fot, massor med pyjamaser - föredrar dragkedja, strumpbyxor, en klänning och tossor. Strumpor, mössor och en overall i fleece samt några tröjor.

Fattas gör en musikmobil som projecerar bilder i taket, behövs ej direkt
och ytterligare en äkta lammfäll att ha i spjälsängen. Har redan en äkta klippt liten i mjukliften och en till sittvagnen men den är IKEAs.

Och fler amningsbh; ar till mig och en amningströja ngt jag aldrig ägt förr.
Ipren att kombinera med panodil för eftervärkarna :grin:

Har kvar att köpa: bindor.

Är i v 33.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 856
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 586
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka