Du är inte ensam. Till vanliga sopor att använda en gång fungerar de ju, men en vanlig plastpåse från affären kan ju användas många gånger om och om igen till så många olika saker innan de blir soppåsar. Testa att använda en sådan där tunn avfallspåse till ett barns badkläder i samma väska som skoldator, hårborste, pennor osv. Den är inte hel efteråt och kombinationen blöta badkläder och skoldator är inte någon rolig grej, tycker jag. Där fungerar vanlig plastpåse betydligt bättre och återanvänds ju dessutom. De används till att bära reklam i när den ska kastas (papperskassar är så stora och otympliga och ikeakassar likaså) och vid sopsortering kan den också återanvändas ifall det är torra sopor som inte läcker en massa. Det gäller ju att faktiskt använda dem mer än en gång dessutom.
Jag använder ofta väska när jag handlar, men har nu ett lager påsar hemma som får användas upp så istället för att köpa påse har jag med påse i väskan istället plus nätpåse till grönsaker. Det brukar jag glömma, men tröttnade förra veckan och la ner en igen....
Ikeakassar är i övrigt bra att bära ved i, använda till tvätten, använda som höpåsar, samla reklam och göra viss sopsortering om man bor nära men bära en längre sträcka är otympligt.